Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 997 ggr
Magi-cat
2016-06-13 09:48

Guillou om kvinnoförnedrande klädsel i skolan

Jan Guillou om heltäckande klädsel på skolflickor:

"För det går faktiskt inte att komma i från att burka och niqab på småflickor är ett otvetydigt uttryck för kvinnoförnedring. Därmed är det också olagligt.

Och tror man, som Skolverket åtminstone låtsas, att svensk lagstiftning är oklar i den frågan så kan man exempelvis luta sig mot FN:s konvention mot kvinnodiskriminering. Eller den resolution som Europarådet antagit där det slås fast att religionsfriheten inte kan åberopas som skäl för att tvinga skolflickor att klä sig heltäckande"

"Det är alltså hög tid att befria de skolflickor som antingen tvingas av sina föräldrar att bära niqab eller burka i skolan, eller möjligen själva inbillar sig att det är vuxet, häftigt, exklusivt eller Guds vilja.

De franska erfarenheterna visar att skolbarnen anpassar sig snabbt. Och den franska riskgruppen för niqab och burka var ändå tjugo gånger så stor som den svenska.

Det är inte att visa respekt för invandrarkultur att låta sig toppridas av extrema minoriteters strävan att bevara kvinnoförtryck. Respekten ligger i att behandla alla människor lika."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article14432544.ab

edit: Inlägget är tydligen sedan 2012.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
2016-06-13 10:11
#1

Artikeln av Guillo må vara gammal, men den är fortfarande lika aktuell om inte ännu mer nu t o m!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sommarek
2016-06-14 12:33
#2

Ofta så tycker europeiska män lustigt nog att det är mindre kvinnoförtyck om de själva får bestämma vad kvinnor ska ha på sig…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

vallhund
2016-06-14 13:52
#3

Yxskaften duggar tätt……..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2016-06-14 16:12
#4

#2 Kontentan blir på något sätt att kvinnor alltid gör fel…🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-06-15 07:46
#5

#4 Fast lustigt nog är det ju snubbarna som gör fel eftersom de tycker att det är fel att en man ska bestämma över en kvinna - i alla fall så länge som mannen inte är en själv eller någon som liknar en. Jämför med hur kampanjen #inteallamän på något vis blev till #fastallamuslimer…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2016-06-15 10:15
#6

#5 Eller vice versa.

Annons:
Sommarek
2016-06-15 10:29
#7

#6 Har det varit kampanjer för att kvinnor ska få bestämma hur män klär sig, eller vad menar du? 🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2016-06-15 10:34
#8

#7 Haha, nä det tror jag inte. Däremot är det nog inte ovanligt att kvinnor har ett & annat att säga till om vad det gäller deras partners klädsel. Vilket i sig inte behöver vara nödvändigtvis dåligt eller illa menat.

Nej, jag tänker mer på hur män ingår i en struktur - en struktur som inte tar hänsyn till vare sig etnicitet eller religion.

Sommarek
2016-06-15 11:00
#9

#8 Aha, jag är med.  :)  Ja, det är en viss skillnad på att man kanske ger lite tips till sin partner - så länge personen i fråga känner sig fin i det och man gör det av den anledningen - och på att säga till någon att klä sig på ett visst sätt för att man själv ska känna sig bättre.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2016-06-15 14:13
#10

#9 Säkert. Min fd sambo hade tydliga "regler" för vad jag fick ha på mig och inte. Inte så trevligt alla gånger, men det är historia numera.

Eftersom alla män, oavsett etnicitet eller religion, ingår i samma struktur så bär vi män på ett ansvar & en skyldighet för strukturens "illdåd" som sådana. Dvs - tvingar en man "sin" kvinna att klä sig på ett speciellt sätt så är jag, som individ, delaktig och ansvarig. Frågan är hur jag som individ omsätter detta ansvar & skyldighet i konkret agerande? Inte så enkelt.

Tride
2016-06-16 10:42
#11

Jag har sett täckta småflickor leka i gungorna här i vårt område, övervakade av mödrar, klädda på samma sätt. 😕Det hela blir ju förbryllande, eftersom muslimska kvinnor ofta hävdar att de bär sin klädsel med stolthet, och att det är förtryckande att förbjuda den. 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Sommarek
2016-06-16 11:03
#12

#11 Varför är det förbryllande? Är inte helt säker på vad det har med mammor och döttrar att göra?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
2016-06-16 13:58
#13

#11 Om de hävdar det då är det väl så då. Jag förstår inte heller vad som är förbryllande där. Att små flickor vill klä sig som sina mammor är väl inget konstigt, det gör ju flickor i alla kulturer, även vår.

Annons:
Upp till toppen
Annons: