Annons:
Etikettmassmedia
Läst 1025 ggr
Magi-cat
6/19/16, 7:57 AM

Om att göra goda ord till dåliga...

…och nöta in dem i debatten.

Anständigheten är under attack, säger skribenten. Det ligger mycket i det.

Människors välvilja och goda, solidariska handlingar angrips och häcklas och de ord som beskriver godhet och välgörenhet blir skällsord. "Inbillad godhet", "flyktingkramare" och så det alltid närvarande "pk"…är några exempel. (Ni kan säkert komma på fler.)

Fenomenet finns över hela Europa. I Finland har sannfinländare och Sons of Odin tagit över en ordform av tolerant som ett övergripande skällsord. Ett annat mot samma målgrupper är ”kukkahattutäti som ordagrant betyder "blomsterhattstant. (!)

"När man blottlägger den röda (eller kanske bruna) tråden i den europeiska radikal­högerns retorik på det här sättet kan man få intrycket av en samordnad språklig konspiration men det ­handlar nog mest om logik, det finns ju bara ett sätt att angripa människors anständighet: genom att misstänkliggöra ­eller förlöjliga den.

Vilket man gör för att den är i vägen för någonting.

Så håll hårt i din ­anständighet."

(min fetning i citatet)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/andrevwalden/article23026364.ab

Det är inte ens främst "anständighet" som attackeras, tycker jag. Det är allas vår samhörighet, solidaritet med varandra, tolerans och naturliga medmänsklighet och känsla för att hjälpa. Det är inte naivt och töntigt med godhet. Det är det som för oss samman som gör ett bättre samhälle som är bra för alla.
Att göra om positiva värdeord till något dåligt, skrattretande och klyschigt blir en del i ett fult spel. Det gäller för oss att genomskåda det, bara…
Vi måste använda orden, ladda dem med kraft och inte låta brunhögern spela sitt spel med dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
6/19/16, 9:43 AM
#1

Bra skrivet och bra att påminnas om! 🌺

Ord har makt och om man inte reflekterar över vad de står för, hur de förändras, förvrängs och manipuleras av vissa så bidrar man till att detta normaliseras. Att god blir lika med naiv och att omtänksam och empatiskt blir lika med PK, och att PK i sin tur blir till något fult och icke önskvärt.

[NeferNefer]
6/21/16, 5:29 PM
#2

Så sant, och så obehagligt. Vi måste stå upp för våra värderingar och inte låta de onda förvandla fina ord till fula.

[Otippbar]
6/21/16, 11:41 PM
#3

… Men de som försöker ondgöra godhet förlorar däremot värdefulla sekunder av kärlek för varje ord som de försöker förvränga, eller för varje stund i rädsla, skuldbeläggande och förakt som de befinner sig i. Ibland fastnar människan i detta mörker. Kanske för att det är det enklaste sättet att hantera det som sker både utanför och inom sig själva. Det krävs däremot mer mod och styrka för att känna kärlek. Ja, viktigt att försöka hålla fast vid ordens ursprungliga mening och sin egen anständighet. Men det är inte alltid så lätt att göra det när det mest värdefulla människor har inom sig "attackeras". Kärlek och värdighet. Nej då är det inte enkelt att bara vända sig om och gå. Men det är alltid gott nog att göra så gott man kan. Nej med ordens rätta betydelse så är snällhet, kärlek, godhet, empati, tolerans, omtänksamhet enbart så vackert som något bara kan bli :). Det kan dessutom vara gottgörande att våga vara naiv - att lita på världen omkring sig. Känslor, beteenden och språkbruk sprider sig. Mer kramar till världen tycker jag vore kanon.

Magi-cat
6/22/16, 7:15 AM
#4

Mer kramar till världen! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/22/16, 10:53 AM
#5

#3 👍🤗

kamera0710
6/22/16, 4:14 PM
#6

Vi kanske kan försöka få det att gå åt andra hållet? "Bög", t ex, var ursprungligen ett skällsord som "neutraliserats".

Själv har jag börjat använda uttrycket SD-politiskt korrekt eftersom SD-svansen ständigt pratar om att meningsmotståndarna är "PK".

Annons:
Va?
8/13/16, 2:11 PM
#7

Följande ordkombination/saga,  tycker jag beskriver det politiska läget:

"KEJSARENS NYA KLÄDER"  🤐🤐🤐

Upp till toppen
Annons: