Annons:
Etiketthbtq
Läst 1172 ggr
Loris M
6/19/16, 10:07 AM

HBTQ - Vad blir nästa bokstav?

HBTQ används som ett paraplybegrepp för att beteckna sexuell läggning och könsuttryck. Begreppet utökas ibland till HBTQI av diverse organisationer och i medier, där I:et står för intersexuell. RFSL använder dock begreppet HBTQ än så länge. 

Det är rimligt att anta att begreppet kommer att utökas med ännu fler bokstäver och jag undrar vad ni tror blir nästa bokstav? Samt vilka bokstäver tycker ni borde få plats i begreppet?

A (asexuell) och P (pansexuell) tror jag personligen kan komma att ta plats så småningom.

Annons:
[Rhonda]
6/19/16, 10:15 AM
#1

Vi byter ut allihopa mot ett 'H' för human being. 

There is one race - man

There is one religion -love

Loris M
6/19/16, 10:33 AM
#2

#1 Det hade varit fint om det inte varit så att de flesta av oss inte kommit lika långt i tänket som du. 🙂Många gör fortfarande skillnad på människor och människor baserat på kön, sexuell läggning, etnicitet, religion…. och så länge de gör det måste vi ha alla dessa begrepp.

[Rhonda]
6/19/16, 10:42 AM
#3

#2 Det är klart att jag förstår detta jag tycker bara att det är sååå ledsamt 😕

Loris M
6/19/16, 10:46 AM
#4

Visst är det ledsamt. Nu senast med tanke på skjutningen i Orlando, inser man att vi har en väldigt, väldigt lång väg att gå. 😕

[NeferNefer]
6/21/16, 5:30 PM
#5

Ja, en alltför lång väg … 😕

Ett till P för Poly… kanske? (Jag har sett ett par varianter med "poly" i, så jag säger bara poly).

Spöket
6/22/16, 7:30 PM
#6

Jag bryr mig inte. Pedofiler och de dom begår tidelag bör avlägsnas…säkert glömt nån Resten bryr jag mig inte om. Vuxna människor som väljer sitt liv och sexualitet är ok för mig.

Multi vad?

Annons:
[NeferNefer]
6/22/16, 7:32 PM
#7

#6: Vilket konstigt inlägg du gjorde. Var står folk som förgriper sig på barn och/eller djur nämnda här? 🤔

tarantass
6/22/16, 7:45 PM
#8

#6: undrar om det hade låtit likadant om du själv hade haft en pedofil eller zoofil läggning att kämpa med. Det är liksom inte din förtjänst om du inte har det. Annars håller jag förstås med #7.

Beträffande nya bokstäver håller det redan på att bli fler än vad som är lätt att komma ihåg. Vilket också kan dra ner parodier från dem som är mot lika villkor eller inte är medvetna om behovet av det. Men ersätter man alltsammans med en eller ett par sammanfattande bokstäver blir folk inte medvetna om hur många variationer som ligger bakom den enda eller de få. Vet inte hur man ska göra med det. Bortsett från att fortsätta folkbilda förstås, men det var ju inte trådfrågan…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Spöket
6/22/16, 7:59 PM
#9

Det finns jättemånga läggningar. Förstår att ni medvetet letar fel i vad jag än skriver ^^ för så brukar de multikulturella bete sig ^^ Det var förresten nån som jämförde mig med en pedofil… Tror hens nick började på t…var det du?

Multi vad?

Loris M
6/22/16, 8:04 PM
#10

#9 Hur brukar då de antimultikulturella bete sig? Så här som du? Kommer in på en sajt där de inte vill diskutera utan bara uppröra. Lugna ner dig lite!

tarantass
6/22/16, 8:18 PM
#11

#9: eftersom du inte svarade mig i sak, fast jag vad jag kan se uttryckte mig tydligt och enkelt, får jag anta att min poäng gick hem. Då kan du väl fundera över det istället för att försöka villa bort med en beskyllning som vem som helst kan se att det inte finns någon grund för här i varje fall?

Jag kommer inte ihåg att jag skulle ha kallat dig pedofil, direkt eller indirekt, och jag är inte den som häver ur mig sådant som skällsord.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
tarantass
6/22/16, 11:46 PM
#14

Det är klart, säger man "HBTQIP" (med intersexuell + poly) man man ju uttala det "håbetequip" på svengelska. "Equip" som i utrusta folk för livet eller något sådant, inte alltför olikt "empower". Om nu det gör ordet lättare att komma ihåg.

Men jag vill ju hellre att man talar svenska på svenska… Och det blir svårare med nästa bokstav, och det kan också utläsas "håbete quip" ("håbete sarkasm/spydighet/pik").

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kigon
6/26/16, 9:50 PM
#15

Jag bryr mig inte helt ärligt, vet att det hade varit enormt stort om ett A kom med där då asexuella som mig existerar tydligen inte för de flesta människor, men jag orkar inte direkt bry mig på en personlig nivå. Lgbt+ använder jag så antar i svenska blir det hbt+? brukar bara lägga till + där för det är aningen knasigt att bara säga hbt när inte min egen läggning ingår (och samhället bryr skvatt om skillnaden mellan lesbisk o asexuell när jag har en flickvän så att inte säga man är del i hbt är ännu knasigare🤪)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

tarantass
6/26/16, 11:26 PM
#16

#15: "A" ja. Finns säkert fler jag har glömt även om jag känner till dem. Som för många antar jag. "HBT+" är förstås bra på det viset, och för att det inte ska bli för långt. Men varför just H, B och T då, förutom att folk fortsätter vara omedvetna om alla andra läggningar…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kigon
6/26/16, 11:53 PM
#17

#16 Ja det är tyvärr så det blir… Gay använder jag själv nästan hela tiden då det blir för tröttsamt att flika in med förklaringen på att man är homoromantisk asexuell varje gång… Det är så spritt att det blivit en umbrella term för alla sexualiteter med samkönade verkar det som. Gay marriage, gay rights, etc… Har svårt att se en lösning på det utan att man tar ut alla namn… Typ "ns" för not straight 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Loris M
6/27/16, 8:12 AM
#18

#15 Att lägga till ett plus efter HBT är rätt så smart. Då antyder man att det finns fler läggningar. På så sätt är det bra. Samtidigt blir just dessa tre läggningar (eller fyra för de flesta använder Q också) lite överordnade de andra som då kommer lite i skymundan som tarantass (#16) skriver och då tar det evigheter innan folk fattar att alla inte är antigen hetero- eller homosexuella. 

Jag tycker att det här är svårt och har ingen bra lösning. Det är inte bra om begreppet blir för långt och svårt att komma ihåg. Men det är inte heller bra att bara vissa får plats i begreppet.

Jag tror att det skulle vara bra om jag skrev en artikel om sexuella läggningar och könsuttryck (när jag får lite tid över).

Upp till toppen
Annons: