Annons:
Etiketthbtq
Läst 547 ggr
Loris M
6/19/16, 10:51 AM

Män med erfarenhet av att bära och föda barn

Karolinska institutet kommer att genomföra en studie om mäns erfarenheter i samband med graviditet och förlossning och söker nu deltagare:

"I syfte att utveckla graviditets- och förlossningsvården och säkerställa en god vård för alla söker Karolinska Institutet personer till en intervjustudie om mäns/transmäns erfarenheter av att själva bära och föda barn.

Karolinska Institutet söker Dig som:

  • fött barn efter juli 2013 efter du fick diagnosen transsexualism ELLER
  • är gravid nu och har fått diagnosen transsexualism ELLER
  • är gravid nu och genomgår en utredning för transsexualism

I de två senare fallen kommer intervjun att senareläggas till efter barnets födelse.

För att kunna delta ska du vara minst 18 år gammal, samt kunna tala och förstå svenska"

Källa RFSL

Annons:
Loris M
6/19/16, 10:53 AM
#1

Just det här sista kravet, "att kunna tala och förstå svenska" tycker jag är lite konstigt. Det är en intervjustudie och jag antar att det finns folk på Karolinska som talar andra språk än svenska.

Maria
6/19/16, 11:13 AM
#2

Fast ska det vara en korrekt vetenskaplig studie så krävs det nog att man har tolk som dessutom är insatt i frågorna.

Frågorna är ju riktade och inga missuppfattningar får finnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
6/19/16, 11:26 AM
#3

#2 Jo, det förstår jag. Men engelska t.ex. borde gå bra så man "slipper" använda tolk. Vid tolkning ökar risken för missuppfattningar.

Maria
6/19/16, 11:54 AM
#4

Då måste allt material vara översatt till engelska också så jag tror att det kan handla om ekonomiska resurser också. 

Man har helst enkelt gjort ett urval.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: