Barn och skolverksamhet

Skolan där skolk-trenden vände

2016-06-22 08:37 #0 av: Magi-cat

Det behövs goda exempel och positiva föredömen. Här är ett som visar att i stort sett ingenting är omöjligt!

Den här skolan var en stökskola med dåliga betyg och mycket skolk, som så många andra, rent av den sämsta på orten.

Men den nya rektorn bestämde sig för att vända trenden, mot alla odds, och se - det gav resultat!

Åtgärderna kan tyckas enkla, men visar å andra sidan att det inte behövs några mirakel för att göra skillnad.

Först och främst fick lärarna mer ansvar, färre obligatoriska möten och mindre administration på sin axlar! Det ledde till bättre arbetsmiljö, färre sjukskrivningar och mer kreativitet bland lärarna. (Så klart, när de fick förtroende och orkade bättre!)

En lustig detalj var att rektorn införde gammaldags scheman från 80-talet när alla elever har rast samtidigt och lektion samtidigt. Det gjorde att det inte var lika kul att skolka och märktes mer om man gjorde det.

De elever som kom i tid fick beröm och en glass-check delades ut till dem som hade högst tre sena ankomster på en månad. Det fungerade!
Utmärkelsen "Månadens elev" - som inte behövde vara studierelaterad - gjorde också att fler ansträngde sig mer.

På ett år förändrades skolan rejält och betygen höjdes.

Nu var det här några år sedan, men ett gott exempel kan säkert återanvändas....

http://www.newsner.com/2016/06/rektorn-fick-nog-av-skolkande-elever-nu-hyllas-hans-ovaentade-loesning-men-ingen-vaagar-ta-efter/

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-06-22 20:35 #1 av: Loris M

Ibland får man ta till drastiska åtgärder och sådant som är gammalt när ingenting annat fungerar. Här finns en längre artikel om samma rektor och skolan där han berättar mer ingående hur han vände trenden. Det var kommunens sämsta skola när det kommer till betyg.

"– Det allra viktigaste var att vi tog bort alla diskussioner och möten mellan mig och lärarna om tid. Alltså du anar inte hur mycket tid vi lade på att bråka om tid, säger Thomas Stenberg. Vad Stenberg med fackets goda minne istället införde var ett nytt sätt att se på tid som kan summeras med: Stort eget ansvar så länge jobbet blir bra gjort och eleverna inte kommer i kläm. 

I praktiken innebar det att lärarna fick mer lektionsbunden arbetstid – men mindre kontrollerad övrig arbetstid.Antalet obligatoriska veckomöten minskades från två till ett, och inte ens det där enda var ett krav. Stenberg införde nämligen något han döpte till MEB: Möte efter behov.

– Behövde lärarna ha möte så ordande de ett, om inte så struntade de i det. Det är rätt självklart egentligen, säger Thomas."

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-22 23:43 #2 av: tarantass

Ja tänk vad de kan nuförtiden – ge lärarna förtroende och tid att lära ut, har man hört på maken! Eller vänta, har jag inte hört om det förut nånstans? Kanske på nån historielektion?

Det gäller förresten många fler branscher, att man inte får göra sitt jobb längre för all administration och uppifrånkontroll som man aldrig valde jobbet för och som faktiskt inte fanns för 20 eller 30 eller 50 år sedan. Även om annat kan ha blivit bättre, i alla fall fram till för kanske 20 eller 30 år sedan. Detta inte sagt för att säga att det är mindre viktigt att forma dem som ska ta över efter oss, bara för att antyda att det är ett systemfel.

Anmäl
2016-06-23 06:07 #3 av: Magi-cat

T.ex. inom omsorgsvården ägnas mycket tid och kraft åt meningslös dokumentation, uppgörande av "planer" som ingen följer upp, men man har i alla fall en "plan". Finns mycket sånt ...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.