Annons:
Etikettövrigt
Läst 590 ggr
Magi-cat
2016-06-22 08:49

Det osynliga våldet mot kvinnor - och djur

Ledsamt, minst sagt. 😢

Våldet i hemmet drabbar också djuren till den som har en partner som slår. Sociologen Carin Holmberg skriver om det osynliga våldet mot djuren.

"Om det finns våld i en parrelation drabbas alla i hushållet på ett eller annat sätt. Kvinnan, barnen och självklart djuren. Förövaren låter inte någon komma undan.

I min studie visade jag att många kvinnojourskvinnor känner till sambandet. De vet att kvinnor stannar kvar i våldet eftersom det inte finns ett säkert ställe där de kan placera djuren och de lämnar inte djuren kvar med mannen. Mannen utövar ofta också ett ekonomiskt våld varför hon inte har råd att själv betala djurpensionat. Kvinnojourer kan oftast inte ta emot djur på grund av allergirisken. Endast ett fåtal jourer har rum där djur kan vara."

"Mariana Dufort har intervjuat 210 misshandlade kvinnor som varken polisanmält våldet eller sökt stöd från socialtjänst eller kvinnojour. Utan att hon frågat berättar sexton av kvinnorna spontant att katten, hunden, valpen och hästen utsatts för hot om våld, i något fall sparkar, misshandel, blivit strypt, dödad och i ett fall förlamats på grund av yttre våld."

"Ett exempel. Mannen tar kvinnans valp och slänger den med full kraft mot kylskåpet. Valpen dör direkt. Eftersom valpen inte lidit utan dött omgående döms inte mannen för djurplågeri utan för skadegörelse. 93 straff för djurplågeri döms av tingsrätten 2015. Men som jag lyft här blir de flesta av de djur som utsätts i nära relationer enbart en del av det tysta mörkertalet för de faller utanför all statistik. På något sätt måste detta ändras – Nu!"

http://tidningen.djurskyddet.se/2016/06/fler-maste-se-det-osynliga-valdet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-06-22 17:36
#1

😢

Loris M
2016-06-22 18:17
#2

Tyvärr har jag läst många gånger på Relationer eller Kvinna just om detta fenomen. Hur djur far illa, men också att kvinnor inte kan lämna mannen och stannar kvar i våldsamma relationer, eftersom de har inget skyddsnät och inte kan lämna sina djur till någon. Och inte heller kan de bo med djur på jourhem. 😕

Egentligen är det självklart när man tänker efter att en förövare ger sig på djur också. De vet hur ont det gör och hur svårt det drabbar deras partner om det gör illa djuren. Och det är ju det som är hela poängen. 😕

Magi-cat
2016-06-22 18:21
#3

😕😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-06-23 06:30
#4

Det är väl bara muslimer som kan bära sig åt så!?🤢

För undvikande av missförstånd: ironi.

Upp till toppen
Annons: