Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 674 ggr
[Mazamizari]
6/26/16, 9:29 PM

Diskriminerings utredning

Hej, i vintras/tidig vår upplevde jag en sån sak man aldrig vill vara med om. Jag blev diskriminerad av min VFU-plats på grund utav det faktumet att jag har en diagnos. Asperger om vi ska vara specifika. Denna diskriminering hade hållit på rätt länge då jag behandlades annorlunda om man jämför med den andra studenten de hade. Den enda som inte gjorde detta var min handledare, de andra utförde en slags mobbning kan man väl säga. Då de pratade skit bakom min rygg och ja var allmänt otrevliga i min närhet. Jag hade dock aldrig tänkt bjuda VFU plats då min handledare var toppen. Gillade verkligen honom och han tog hänsyn till mina svårigheter och försökte hjälpa mig att övervinna dem. Men en vecka efter att jag träffat min handledare för att planera mitt nya besök på förskolan så ringde plötsligt kommunen (två veckor innan själva VFUn) och sa att jag blev förflyttad. Jag blev helt förkrossad och förstod inte varför. Så jag ringde min handledare och frågade. Han berättade att det blev så för att de andra förskollärarna ansåg att jag var olämplig på grund utav min diagnos. Och att jag var för blyg. Det var tydligen ett beslut förskolechefen tagit efter att ha hört hur de andra höll på. Efter det så blev det massa strul och jag tappade lusten för att bli lärare överhuvudtaget. Men gick ut på min VFU ändå till min nya förskola och med min nya handledare. Och lusten kom tillbaka då stämningen på den nya förskola var mycket bättre. Är dock fortfarande livrädd för att berätta om min diagnos på grund utav det som hände. Men ändå, efter allt detta så undersökte min skola vad de kunde göra eftersom det ja räknades som diskriminering det de gjort. Men det var kommunen som skulle hålla i utredningen så de kunde inte göra så mycket. Jag har haft ett privat möte med hon som handlägger VFUn i den kommunen och berättat vad som hänt från mitt perspektiv. Vinet tydligen inte stämde överens med det förskole chefen sagt och inte heller min handledare hade sagt det han sa till mig till henne. Efter mötet sa hon att hon skulle höra av sig ifall de valde att göra en utredning eller ej. Även om de inte skulle göra det så skulle de höra av dig sa hon. Det gick ett par månader och de hade fortfarande inte skrivit så jag skrev till dem och frågade hur det låg till. Hon sa att de gjorde en utredning kring förskolan. Men varför fick jag inte veta det då? Nu har det gått flera månader igen och jag har fortfarande inte fått höra något?! Jag vill ju veta vad som händer. Finns det något sätt för mig att få veta vad som faktiskt sker? Eller måste jag bara lita på henne då de inte ens ger mig informationen de lovade? Och sen aldrig hör av sig igen. Jag har ju ingen aning om vad dom faktiskt sker och om jag inte hade anmält det hela till min skola och kommunen så hade inget hänt. Borde jag inte ha rätt att få veta vad som sker i så fall? För det är jobbigt att bara sitta och vänta.

Annons:
Vixxen
6/27/16, 12:17 AM
#1

Anmäl till Diskrmineringsombudsmannen: http://www.do.se/

Nån mer, utomstående, bör bedöma hur du blivit bemött av förskolan och kommunen.

[Mazamizari]
6/27/16, 7:48 AM
#2

#1 Jo det stämmer, jag har papperna till DO hemma då jag planerade att anmäla till dem men sen blev det då mycket med skolan och kommunen så kände väl att det räckte. Och var för utmattad för att fylla i allt. Sen vet jag ju aldrig om DO skulle välja att utreda just mitt fall heller då de får in så många anmälningar. Men man kan ju alltid försöka så får nog kika på dem igen.

Loris M
6/27/16, 8:40 AM
#3

Jag blir både ledsen och arg när jag läser hur du blivit behandlat. Tyvärr drog jag direkt paralleller till en student med Asperger som jag var handledare till när jag jobbade som förskollärare. Jag fick många gånger stå och försvara honom inför okunniga kollegor och även förklara vad Asperger kan innebära. Det borde inte behövas. Men tyvärr en del är både elaka och okunniga.

Jag tycker precis som #1 att du ska anmäla till DO och inte vänta på kommunens svar. Med tanke på hur länge du väntat så försöker de antigen förhala det eller också struntar de i det och tänker inte göra ett dugg. I vilket fall som helst har du små chanser när de utreder sig själva. Du skulle också kunna ta kontakt med någon som sitter lite högre upp. En person som är ansvarig för VFU har inte så stor makt. Jag tänker att du borde ta kontakt med förskolechefens chef. Ibland finns det någon mellanchef och ibland är det skolchefen i hela kommunen som är hens chef. Som har ansvar för alla skolor och/eller förskolor i kommunen. Nu är det lite olyckligt att det är sommar så nu får du säkert vänta tills augusti innan du kan få tag på någon. 

Be ditt universitet om hjälp och försök ta reda på om du kan få ut dokument från utredningen. Om de nu gjort en utredning så måste de ha dokumenterat det. Och när det gör det så är det offentliga handlingar. 

En annan (kanske sista) utväg är att ta kontakt med tidningar och berätta vad du varit med om. De kommer inte att skriva förskolans namn och inte ditt heller om du inte vill, men jag lovar att det kommer att hända saker då. Ingen vill ha en sådan publicitet och efter det skulle du kunna ta kontakt med förskolechefen eller VFU-samordnare på nytt och be om svar.

Mycket tråkigt att människor är så trångsynta, speciellt de som jobbar med barn och ska lära dem de grundläggande värden, empati och respekt. Men jag hoppas att du inte ger upp och att du driver det här vidare. De ska inte få komma undan.

[Mazamizari]
6/27/16, 10:47 AM
#4

#3 Tack för många bra förslag! Jag kommer nog kontakta min skola igen och fråga dem om jag på något sätt kan få tag på utredningen. Förhoppningsvis så slipper jag dra till med drastiska åtgärder men jag tycker verkligen inte att det de gjorde var okej. Särskilt inte då de är lärare!

Loris M
6/27/16, 10:58 AM
#5

#4 Exakt! Det är de som ska lära barnen att behandla alla lika men de gör inte det själva. Kommer de undan nu så gör de samma sak mot någon annan och kommer inte att lära sig ett dugg. Ibland när folk inte fattar att de gör fel och diskriminerar så får man ta till andra åtgärder.

Upp till toppen
Annons: