Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 1177 ggr
Loris M
2016-06-28 09:31

Rullstolsplatser bokas för barnvagnar

Det här är totalt respektlöst, tycker jag. De få platser som finns på SJ-s snabbtåg för rullstolsburna bokas av barnfamiljer för att få plats med barnvagnen. 

"När ryggmärgsskadade Charlotte Sjöberg skulle åka hem efter midsommar hade rullstolsplatsen bredvid bokats av en förälder för en barnvagn. Enligt SJ var det inte första gången. /…/ 

Hon säger att tågvärden sa till kvinnan att det var emot reglerna att boka rullstolsplats för annat än just en rullstol, men att kvinnan senare fick hjälp av tågvärden att hitta en ledig sittplats, då hon ju bara hade bokat rullstolsplatsen utan säte. 

– Jag tycker att det var väldigt lamt. Jag skulle kunna önska att tågvärden hade sagt något i stil med: du har bokat en rullstolsplats, så du får köpa en ny biljett. När Charlotte Sjöberg konfronterade kvinnan fick hon svaret att hon brukade boka rullstolsplats för att få plats med sin barnvagn.  

– Tågvärden sa att det i nio fall av tio är personer med barnvagnar som bokar rullstolsplatserna, säger Charlotte Sjöberg."

http://www.dn.se/ekonomi/rullstolsplatser-missbrukas-bokas-for-barnvagnar/

Enligt SJ-s regler ska barnvagnar fällas ihop och förvaras som vanligt bagage. De är medvetna om problemet men menar att det är ingen trend utan något som händer då och då. Det finns inga särskilda regler för hur tågvärdar ska hantera att någon bokat biljett på felaktiga grunder men de ska se över nu hur de kan förtydliga informationen. 

"Men Charlotte Sjöberg menar att det här knappast rör sig om brist på information.

– Det är en aktiv handling, eftersom du själv måste får kryssa för rullstolsplats när du bokar. Jag kan tycka att det är höjden av fräckhet, rent ut sagt."

Annons:
landsbygdsbo
2016-06-28 09:38
#1

Det är väl ok egentligen, om barnvagnen då har en biljett och mamman en annan. Men har man bara en biljett då ska det hela hanteras som om en av den tjuvåkte och ska betala de straffavgifter som finns för detta beteende. Då misstänker jag att atraktiviteten på dessa platser sjunker rejält.

Loris M
2016-06-28 09:46
#2

#1 Fast det är väl knappast det som är problemet här. På tåget som Charlotte åkte fanns det bara två rullstolsplatser. Om platserna bokas av föräldrar med småbarn, d.v.s. personer som egentligen varken har behov av platser eller har rätt till dessa, så får inte de som är i behov av och har rätt till en sådan plats åka med.

Loris M
2016-06-28 09:47
#3

#1 …. och nej, det är inte okej, egentligen.

[Rhonda]
2016-06-28 09:56
#4

#0 Höga böter på plats behövs o jag menar inte en hundralapp.

Inkanyezi
2016-06-28 09:57
#5

Den uppenbara lösningen på problemet borde vara att se till att det finns tillräcklig plats för alla resenärer. Fram till dess ser jag det som orimligt att en barnvagn ska ta upp plats för en annan resenär som behöver platsen, när den resande de facto sitter på en annan plats.

Det var ett tag sedan jag åkte tåg här i Sverige, så jag har ännu inte åkt med ett tåg som alls kan ta rullstolar här - eller barnvagnar som inte är hopfällda och stuvade på plats för bagage. Däremot har jag åkt tåg utomlands, och i exempelvis Holland finns på de många tåg möjlighet både att åka med rullstol och ta med barnvagn utan konflikter.

Och jag ser det nog som väldigt respektlöst att ta upp rullstolsplatsen med vad som rimligen ska hanteras som bagage.

landsbygdsbo
2016-06-28 09:57
#6

# Då är det väl bara att kombinera rullstolsplatsen biljett med kravet på ID-kort där det framgår att man har rätt till den. Kan inte detta kort uppvisas så förfaller biljetten och ny måste lösas.

Men enligt mitt initiala förslag så skulle en biljett för mor och barnvagn bli dubbelt så dyr om man unnar sig lyxen att boka en handikapplats åt barnvagnen.

Och då misstänker jag starkt att ofoget upphör.

Annons:
viktoria91
2016-06-28 16:03
#7

Så fult! Det är till för funktionsnedsatta och inte till dem med barn. Då får man väl skaffa bärsele om man ska åka kommunalt!

Upp till toppen
Annons: