Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1568 ggr
Loris M
7/4/16, 6:23 PM

"28 saker jag är trött på"

Michael "Grand P" Popoola:

"Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan "var kommer du ifrån?"

Att bli frågad ytterligare tre gånger om var jag kommer ifrån, "fast egentligen?"

Att bli frågad "får jag känna på ditt hår?"

Att bli ett överraskningsmoment för att jag pratar bra svenska.

Att stå till svars för hela svarta samfundet om varför de får använda N-ordet i filmer och musik.

Att behöva tänka "Fan! Vi hade behövt en tjej och en etnisk svensk med oss för att komma in på nattklubben"

Att bli "misstagen" för en kriminell av polisen.

Att minst en butikspersonal låtsas städa just där jag befinner mig."………

Källa

Fortsätt gärna med egen lista över saker som du är trött på. Behöver inte ha med främlingsfientlighet att göra. Det kan vara några andra orättvisor i samhället som har med sajtens ämnen att göra. Vad är du trött på?

Annons:
[NeferNefer]
7/4/16, 7:39 PM
#1

Om min vegetarianism. Jag är oerhört trött på att alltid mötas av samma trötta "skämt": "Men du äter ju upp djurens mat", "Grönsaker har också känslor", och samma okunniga "argument": "Om vi inte äter upp djuren kommer de att översvämma jorden", "Människor måste äta kött för att må bra", och så vidare. Ja, ja, jag har hört allt tusentals gånger innan, ni är inte roliga och era argument är så okunniga att jag faktiskt inte orkar svara på dem en enda gång till. Tips: googla.

Om att vara kvinna. Jag älskar att vara kvinna, men det finns så mycket jag är trött på angående hur jag blir bemött enbart på grund av att jag är född till kvinna så jag orkar inte ens påbörja en lista … 😕

Och vidare är jag väldigt trött på hur en del individer aggressivt kastar "Swedish law" i ansiktet på folk. För det första kan jag och många med mig faktiskt svenska, tro det eller ej. För det andra har "Swedish law" inte ett smack att göra med deras uppfattningar om huruvida jag har rätt att vistas utomhus och begagna allmänna färdmedel med giltigt färdbevis eller inte.

Jag är trött på en del saker, och allt kan sammanfattas med: "Skaffa er ett liv och stör inte andra med era åsikter, såvida de inte uttryckligen frågar efter dem!" Men bortsett från de sakerna tycker jag ärligt att jag lever i den bästa av världar, och de allra flesta jag träffar är väldigt trevliga. 🌺

Inkanyezi
7/6/16, 10:31 PM
#2

Det där med att fråga folk varifrån de kommer är ju inte på minsta sätt specifikt för personer med "annorlunda" utseende, utan det är ju något som väldigt många gör helt oavsett hudfärg och andra mer synliga tecken på att de möjligen inte kommer från den förort där man själv är uppväxt.

Jag brukar svara på den frågan, och ibland upprepas den, som om jag kanske ändå inte riktigt säger som det är. Märkligt nog händer det oftare utomlands än här hemma i Sverige att frågan upprepas - men egentligen - och någon gång har det hänt också här. Jag tror inte att jag någonsin skulle bli särskilt trött på den frågan, och det är en fråga som nya bekantskaper i stort sett alltid ställer.

Många av de där grejerna som Michael Poopola är trött på är som jag ser det inte alls nödvändigtvis något att hänga upp sig på, men nu är han väl trött på det. Jag har ingen aning om varifrån han kommer eller inte, och jag tror ändå, trots att jag i nuläget inte ens är intresserad av det, att jag skulle kunna ställa frågan om jag träffade honom. Av nyfikenhet, och också för att få något lite hum om vilken bakgrund han kan tänkas ha. Om han till exempel är från Majorna i Göteborg, eller om han kommer från Kautokeino, så skulle det ge mig någon form av information, som gör att jag kanske skulle förvänta mig att han känner till något om platsen varifrån han kommer. Det är inte intetsägande varifrån man kommer, men om man inte vill tala om det, så är det också okej för mig.

Men frågan i sig är inte tröttsam. Jag tror att nästan alla nya människor jag har lärt känna någon gång har ställt mig den frågan.

Kanske man får frågan mer frekvent som mycket mörkhyad i en omgivning där de flesta är ljushyade, liksom jag får den också från okända när jag befinner mig på en plats där det ganska tydligt syns att jag inte är därifrån, som när jag är i Santiago de Cuba. Det jag då tröttnar på är inte att frågan ställs, utan för att det är den första frågan, rentav det första yttrandet från en okänd person som jag kanske bara passerar på gatan, och att den ställs på det som antas vara engelska. Dessutom från en person som inte kan engelska, och jag talar utmärkt spanska, så pass att jag ibland svarar just var jag för tillfället kommer ifrån när frågan formuleras om till: "¿De donde vienes?" -  (De Cueto compay.)

Och jag är övertygad om att Michael inte råkar ut för samma här i Sverige.

Och jovisst, det är lite tröttande att för mig helt okända tilltalar mig på gatan med frågan ¿gueyafron? eller hojtar ¿¡Aguayu!?
Men jag har aldrig någonsin upplevt att något motsvarnde har hänt här.

Loris M
7/7/16, 9:01 AM
#3

#2 Jag tror att det är lite skillnad om frågan ställs till någon som är turist eller som bott i ett land i många år men kommit dit i vuxen ålder. Det som är irriterande (och som jag tror att Michael reagerar på) är att frågan ställs till de som är födda i Sverige och ser sig själva  som svenskar men ändå får frågan. Då är det så enkelt att man faktiskt kommer från Sverige (även om föräldrarna har en annan etnisk bakgrund) och det finns inget mer att berätta. Men folk tar för givet att personen inte är svensk då hen "inte ser svensk ut".

Inkanyezi
7/7/16, 11:01 AM
#4

#3 Du kanske inte upptäckte att jag faktiskt täckte just det i mitt inlägg. Jag är inte turist på Kuba, och jag känner massvis med folk från alla möjliga håll här i Sverige. Frågan ställs faktiskt till folk som ser hur "svenska" ut som helst, den är inte särskiljande för att man har mörk hudfärg. Jag råkar emellanåt ut för att någon säger att jag talar väldigt bra svenska, och det stör mig inte ett dugg. När det går upp för dem att jag har levt här mer än sextiofem av mina sjuttio år och är född här, så är det bra med det, men tröttande? Knappast.

Men det är faktiskt irriterande när man blir tilltalad med den frågan av vilt främmande människor helt opåkallat. Och just det har jag inte varit med om att det skulle ha hänt här i nämnvärd utsträckning.

Och visst kan man bli trött på det, men eftersom det bara är så, och det är nya människor varje gång, är det ju inget man kan göra åt det. Vad tänker han sig? Att uppfostra alla ohövliga knäppskallar som vägrar godta att han exempelvis är svensk av födsel och ohejdad vana? Jag känner några som är adopterade som ibland råkar ut för det där, men att skriva en litania i tidningen om det är lite grann över kanten enligt min mening.

[Tibonnanj]
8/11/16, 3:35 PM
#5

Jag är trött på att män i medelåldern tar för givet att jag inte kan någonting om bygg, renovering, ventilation, el och det mesta som ska vara funktionsdugligt i ett hus (i mitt fall hyreslägenhet), när samma man talar till min sambo eller andra män, i min närhet som om de skulle vara kollegor.

tarantass
8/11/16, 5:12 PM
#6

#4: just ohövliga knäppskallar kan ju faktiskt vara något man blir trött på.

Och den attityd en fråga ställs med. Frågaren kanske inte alltid ställer frågan vid ett tillfälle och på ett sätt så att ens en sansad iakttagare kan märka att hen är öppen för svaret "Sverige", möjligen tillagt med "men om du menar mina [biologiska] föräldrar …". Mycket följer ju inte med när man återger det i skrift. Den kan också vara ett tecken på att man inte har hängt med de senaste årtiondena när en väldig massa barn till invandrare söder- och österifrån har blivit vuxna och kanske själva fått vuxna barn.

Sedan kanske man skulle vara mindre känslig för just frågan om var man kommer ifrån om man inte också råkade ut för annan särbehandling som verkligen är nedsättande, som exempel finns på i #0. Om man hade sluppit erfarenheten att när den ställs, på ett visst sätt, är sannolikheten stor att värre saker lurar bakom. Sådana där helheter och inlärda sannolikhetsbedömningar, kanske sådana som ens fysiska hälsa kunde hänga på när man var yngre, kan vara svåra för utomstående att sätta sig in i.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Hayabusa]
8/11/16, 5:33 PM
#7

En mycket trist fråga: "Kommer du från Malmö"?

Loris M
8/11/16, 6:41 PM
#8

#7 Får du den ofta menar du?

[Hayabusa]
8/11/16, 6:42 PM
#9

#8 Ja, faktiskt. Inte av andra skåningar, men av individer som bor i övriga delar av Sverige.

Loris M
8/11/16, 6:44 PM
#10

#9 Där ser man. På vilket sätt är den trist då?

[Hayabusa]
8/11/16, 6:46 PM
#11

#10 Eftersom jag inte bor i Malmö så känns den lite trist. Eller snarare lite tjatig.

Loris M
8/11/16, 6:52 PM
#12

#11 Okej, då förstår jag. Om du pratar skånska så är den ännu tristare kan jag tänka mig. En del verkar anta att man är frän Malmö så fort man pratar skånska.

[Hayabusa]
8/11/16, 7:03 PM
#13

#12 Precis så är det - pratar man (dvs jag) skånska så antas det direkt att jag är från Malmö. I princip alla gör det, faktiskt. Det blir lite tjatigt att förklara att Skåne innehåller mer än Malmö. Som Skåning hör vi i regel på dialekten var vi kommer ifrån. Ja, vilken del av Skåne vill säga. 

Ännu tristare är att man får höra: "Jävla skåning" så ofta, men det är ju inte en fråga :)

Annons:
[Tibonnanj]
8/11/16, 7:09 PM
#14

#13 Tycker det är ganska lätt att höra skillnad på skånska och Malmö dialekt men så kanske det inte är för alla. Men även om jag inte kunde höra skillnad känns det som en ganska onödig fråga så länge man inte vill prata om något som finns i just Malmö och vill ha lite "insider" information eller liknande.

Loris M
8/11/16, 7:09 PM
#15

#13 Jag gillar skåningar (de jag känner) och skånskan så det får du inte höra från mig. 🙂Jag har en god vän som är från Malmö (född och uppvuxen där)  men som bott och jobbat i Stockholm i ett antal år. Hon är trött på Stockholmare som "låtsades inte förstå" (hennes ord) hennes dialekt. Det hände ibland att de började prata med henne på engelska och sa att de inte förstod. 🤪Märkligt!

[Hayabusa]
8/11/16, 7:16 PM
#16

#15 Jag förstår din vän mer än väl. Eller när "Stockholmare" (sorry, inget personligt) ska vara "roliga" och prata skånska, så där lite putslustigt. Bortsett ifrån att de inte kan imitera skånska så är det inte heller roligt. Vissa tycks tro att skåningar är "bönder från landet som inget begriper".

Loris M
8/11/16, 7:20 PM
#17

#16 Instämmer! Sen kan jag tycka att det är synd att skånskan håller på att anpassas allt mer efter rikssvenskan. (Men det är en annan diskussion och nu har blev det här väldigt OT 😊)

[Hayabusa]
8/11/16, 7:20 PM
#18

#14 Min erfarenhet är att det är ytterst få "icke-skåningar" som hör skillnad på olika skånska dialekter. Geografi verkar inte vara människors starka sida heller.

[Hayabusa]
8/11/16, 7:21 PM
#19

#17 Sant - det är en annan diskussion. Synd att dialekter suddas ut, men det går nog tyvärr inte att förhindra.

Loris M
8/11/16, 9:23 PM
#20

För att återgå till ämnet…. det finns väldigt många saker som jag är trött på och de flesta har någon koppling till sajtens ämnen. Det var ju därför jag startade sajten. 🙂

Bl.a. är jag trött på att olika personer blir orättvist och olika behandlade beroende på om de är:

barn-vuxna

unga-gamla 

man-kvinna

frisk - sjuk

frisk-funktionshindrad

infödd - invandrad

hetero- HBTQ

Annons:
PeachyAlice
8/31/16, 4:19 PM
#21

Jag är trött på i princip varenda viktigpetter som kräker ur sig nedvärderande åsikter på Facebook på i princip varenda tidnings kommentarsfält. Nä jag skiter i om du tycker att veganism är töntigt, skiter i om du tycker att folk med mentala sjukdomar bara borde "gaska upp sig lite", skiter i om du tycker att tiggare får skylla sig själva, invandrare är "skäggbarn", att invandrarkillar av någon anledning inte förtjänar asyl baserat på kön men fan om nån tar upp feminism då är man manshatare och det är ju INTE chill. Skiter också i om du tycker att sexuella övergrepp är onödiga och man tigger om det om kjolen inte täcker knäna, skiter i om du tycker att folk i destruktiva förhållanden får skylla sig själva för att de inte sticker och sist men inte minst så skiter jag faktiskt högaktningsfullt i vad du tycker om mina "vänsterfeministpkfitta"-åsikter. 😇

kamera0710
9/1/16, 12:02 PM
#22

#16 Ungefär så reagerar även jag när jag hör skåningen Sven Melanders hemsnickrade "norrlandsdialekt".

tarantass
9/1/16, 1:59 PM
#23

För att fortsätta OT då (eller här finns för all del en del jag är trött på): själv tycker jag det är roligt att härma dialekter (eller det som numera kallas dialekter), även om jag naturligtvis alltid bryter på min egen. Ser man till att ha lyssnat ordentligt kan det också bli lärorikt för både en själv och andra i denna tid då allt färre verkar möta andra dialekter än sin egen, en allt mer barnkammaraktig och engelskblandad rikssvenska (som gör det svårt att förstå texter av folk som bara är ett par generationer äldre, eller texter alls) och engelska. Tyvärr finns det få tillfällen då inte risken är för stor att man blir uppfattad som att man vill göra narr av dem som talar dialekten, och bara det säger ju en hel del.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
9/1/16, 5:07 PM
#24

Från #0:

"Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan "var kommer du ifrån?"

kamera0710
9/3/16, 12:11 PM
#25

När det gäller skånskan kan jag i alla fall hålla med PC Jersild om att det ibland kan vara befogat att texta när de medverkar i TV. Känner en del äldre personer med nedsatt hörsel som har svårt att förstå vissa skåningar, det har jag full förståelse för.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11473945.ab

[Hayabusa]
9/3/16, 1:16 PM
#26

#25 Haha, Jersilds hat mot Skåne döljer han inte precis. Skånefobi, månne? Nåväl, 8 år efter att artikeln skrevs så måste han lida ännu mer eftersom svensk TV har ännu fler profiler med skånsk dialekt 🙂

Sommarek
9/9/16, 9:07 AM
#27

PK-begreppet, som verkar ha övergått till att vara ett slags begrepp för folk som bara har en åsikt för att de blivit hjärntvättade att ha den, och inte för att de har en faktisk, bildad uppfattning. Nu har PK blivit synonymt med icke-rasist, icke-homofob och icke-sexist och är tydligen dessutom något dåligt. 😟

Faktaresistensen. Det spelar ingen roll hur många väl genomförda, oberoende undersökningar man visar fram, för alla (av de som också gärna slänger sig med "PK") "vet ju ändå hur det är, och det vet du egentligen också".  Inser du inte det är du "typ bara en korkad f*tta i alla fall". Ingen kan liksom erkänna att de har fel längre, lära sig av det och komma vidare.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: