Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 547 ggr
Loris M
7/8/16, 9:03 AM

Glöm inte de sexuella övergreppen i skolan!

"Under den senaste veckan har debatten handlat mycket om polisens kampanj #tafsainte och alla anmälningar av våldtäkter och sexuella ofredanden under festivalerna Bråvalla och Putte i parken. 

Det är bra att detta uppmärksammas, men jag skulle vilja att strålkastarljuset också riktas mot sexuella trakasserier och övergrepp, som sker mot unga i skolans värd och på sociala medier. Jag har på olika sätt arbetat med mobbnings- och kränkningsfrågor i mer än fyra decennier. Jag har besökt skolor landet runt, hållit föreläsningar för personal och föräldrar och haft lektioner för åtskilliga tusen elever i olika åldrar. På en gymnasieskola i Halland skrev oroliga föräldrar i slutet av vårterminen ett mejl till skolledningen:

”Vi är upprörda, men framför allt oroliga. Våra döttrar uttrycker vad som närmast kan beskrivas som sexuella ofredanden på i princip daglig basis”.

Personligen stör det mig oerhört, när det sker en normalisering av ett så fruktansvärt beteende. Elever ska inte behöva stå ut med illvilliga kommentarer och sexuella trakasserier i skolan. Unga tjejer får höra att de är horor eller slampor, de får spydiga kommentarer om sitt utseende, blir tafsade på brösten, får en hand mellan benen eller på rumpan.Att unga tjejer tänker: ”Jag blir ofta kallad hora och det får jag väl stå ut med” - det är aldrig okej och det får aldrig någonsin accepteras."

http://www.expressen.se/debatt/glom-inte-de-sexuella-overgreppen-i-skolan/

Annons:
Upp till toppen
Annons: