Annons:
Etikettövrigt
Läst 1022 ggr
Magi-cat
2016-08-05 08:28

Badtiderna - igen!

Olika badtider för män och kvinnor är en fråga som engagerar, upprör och skapar debatt. Varför?

I det här fallet var det en mamma som åkte till badhuset med sina barn, två pojkar och två flickor. När hon möttes av en skylt utanför badhuset med texten "girls only" (varför var den på engelska?) gick hon in till receptionen och frågade varför inte killarna var välkomna. Det visade sig att just den tiden var det badtid endast för tjejer/kvinnor och alla var välkomna igen kl 10.

Mamman blev upprörd, vilket resulterade i en artikel i Expressen. Så här säger mamman bl.a.: "Det sänder signaler till barnen om att de inte har samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter i samhället. Det sänder också signaler om att min dotter kan uppföra sig och att min son inte kan uppföra sig" Hon säger också att hon hade svårt att förklara för barnen.

Badets föreståndare försvarar beslutet om vissa timmar endast för kvinnor med att många lär sig simma som annars inte hade kommit dit. Kommunen har ett uppdrag, att lära ut simkunnighet och ge simglädje i kommunen. Det här är ett sätt.

Man har också vuxenbad vissa kvällar, utan barn. (Det framkommer inte om någon blivit upprörd över det.)

Det finns också pooldisco för de yngre.
Finns det önskemål från andra grupper tittar man också på det.

Endast två timmar av hundra är reserverade för kvinnor.

Jag undrar om upprördheten generellt blivit lika stor om det rört sig om tid reserverad för t.ex. funktionshindrade?

Dock kan jag förstå, i det här konkreta fallet,  mammans besvikelse. Familjen gladde sig åt ett badhusbesök och blev lite ställd där när bara hälften av barnen skulle få komma in just då. (Jag skulle säkert  ha reagerat själv,)
Men när man tänker efter lite, vad säger man till barnen? Jo kanske: "Oj, då får vi vänta till kl 10. Vi går och sätter oss på biblioteket/fiket/i parken så länge". Inte mer dramatiskt än så. 

Man kan välja att se ett par timmars kvinnotid i veckan som positiv särbehandling,snarare än något som tas ifrån någon.

Läs artikeln:

http://www.expressen.se/nyheter/femaring-nekad-pa-badhus-girls-only/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Åsa S
2016-08-05 08:34
#1

Man har ju ansvar själv att kolla upp tider och sånt innan man åker till simhallen som sagt vissa tider får ju inte barn bada alls men sånt kan man ju ofta kolla på simhallens hemsida. Gick ett tag och simmade på mån fm för då var det barnfritt och jag var med om mer än en gång att mammor med barn blev stoppade och tillsagda att de fick komma tillbaka på em då man fick ha barn med sig. Visst barnen blev nog besvikna men det var mammans ansvar att kolla vilka tider barn får bada, hade hon gjort sitt jobb hade inte barnen blivit besvikna. Samma sak i artikeln troligtvis står det på hemsidan vilka tider som bara är för tjejer etc. vilket hon borde kollat upp innan hon åkte

Loris M
2016-08-05 11:34
#2

Jag kan också förstå mammans besvikelse men det verkar som att vissa saker som är likartade upprör mer än andra. Att barn inte får bada vissa tider upprör inte lika mycket (eller alls) som att pojkar inte får bada vissa tider. Tråkigt när vi värderar saker olika och när medier blåser upp det hela.

tarantass
2016-08-05 16:14
#3

Ja, och viktigare än man tror att titta också på vad som inte sägs och inte syns.

Under en selektiv upprördhet över kvinnliga badtider, men inte över särskilda badtider för en rad andra grupper, finns ju värderingen "kvinnor är inte lika viktiga".

Den kan visserligen bottna i att man faktiskt inte vet hur plågsamt det är för en del kvinnor att bli avklädda med blicken av män eller hur många som inte har en chans att lära sig simma om det inte finns särskilda badtider. Men en snabb blick på nätet räcker för att konstatera att det är många som vet eller har informerats om det men vägrat ta det till sig. Och då kokar det ner till "kvinnor är mindre viktiga".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kamera0710
2016-08-08 17:11
#4

När vi diskuterade ämnet på Politik i fokus ställde jag frågan om det är rätt att vissa kommunala badhus reserveras för naturister. De som upprörs över särskilda tider för kvinnor vill dock inte svara på detta.

Kanske är det för att naturisterna knappast är muslimer?

http://politik.ifokus.se/discussions/55bf3bda8e0e744908001497-skilda-badtider

Magi-cat
2016-08-08 17:28
#5

#4 😃

Kan nog ligga en del i det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Torahzen]
2016-08-08 20:50
#6

Jag förstår att vissa bassänger är stängda för allmänheten pga simträning, rörelsehindrade, pooldisco. Däremot blir det helt fel om simhallen stängs för kvinnor eller män. Personer i allmän lokal ska uppföra sig, annars ska de åka ut, polisanmälas, hämtas med polis, stängas av för en viss till (eller alltid).

Så tycker jag.

Annons:
tarantass
2016-08-08 21:13
#7

#6: exakt varför vill du inte att vissa kvinnor (eller, om det visar sig behövas, män) ska kunna bada? Eller lära sig simma, vilket kan rädda ens eget eller någon annans liv i vissa lägen? "Helt fel" är inget argument. Det går inte att svara på. Varför det skulle vara "helt fel" kan möjligen vara ett.

"Stängda för allmänheten" förresten: ingår inte även simtränande (att döma av ditt inlägg i övrigt menar du blandkönad simträning), pooldiskodansande eller rörelsehindrade i allmänheten?

Precis som kvinnor som är traumatiserade av män, eller ofria på ett sätt som inte går att göra något åt på kort sikt och som blir ännu värre och ännu mindre möjligt att göra något åt på halvlång sikt heller om dessutom det omgivande svenska samhället stänger dem ute, också ingår i allmänheten? Den som enligt dig ska ha tillgång till simhallarna?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2016-08-16 11:34
#9

#8 Individer som inte kan uppföra sig bör avvisas - oavsett kön, etnicitet osv. Personligen anser jag att frågan har flera sidor som inte är enkla.

[Torahzen]
2016-08-16 11:42
#10

Absolut, dåligt uppträdande är inte könsfråga, ålder m.m. Kan du inte uppföra dig ska du ut.

Magi-cat
2016-08-16 12:10
#11

Dåligt uppförande individer kan och ska fortfarande avvisas. Det är inte det som är frågan, att man skulle avskilja kvinnor två timmar i veckan för att inte män kan uppföra sig. Resten av tiderna på badhuset badar ju alla tillsammans, män, kvinnor, gamla, unga, funktionshindrade, idrottare etc. (När inte andra grupper har avsatt tid förstås, men det tycks inte framkalla någon upprördhet.)
Ordningsfrågan finns kvar. Men behovet av särskild kvinnotid är så mycket mer. Det kan vara en känsla av otrygghet och osäkerhet, ja allt det som tarantass beskriver ovan. Hur kan vi sätta oss till doms över det och stänga ute kvinnor som har nytta och glädje åt dessa två timmar?
Jag tycker skribenten (Peter Eriksson) överdriver något kopiöst när han utnämner två timmars kvinnotid på badhusen till badhusapartheid! Vet han vad - riktig - apartheid är?

Det är väl alldeles utmärkt om man också har andra projekt och finner att det går bra. Men så länge det finns behov av särskilt avsatt tid för kvinnor på badhusen så är det en förmån, INTE någon apartheid.
Finns det inte behov längre, ja, då slutar man med det. Konstigare är inte det. Men det är kvinnorna som ska få chansen och det är kvinnorna som i så fall ska avgöra att det inte behövs!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-08-16 12:22
#12

 Badhusfrågan" (om vi nu ska kalla ämnet för något) har, enligt min mening, flera infallsvinklar. Vissa hör ihop och tangerar varandra - andra gör det inte. Personligen har jag inga problem med att avdela badhustider till olika kategorier av individer - oavsett anledning. Dock bör man kanske belysa anledningar som kan vara problematiska i ett jämställt & jämlikt samhälle.

kamera0710
2016-08-16 12:23
#13

#9 Är det i dina ögon acceptabelt att naturister får kommunala badhus reserverade för sig? Är inte det att utestänga den som föredrar badkläder?

Å andra sidan vill tydligen många slippa naturister på den egna bakgården. Såg i en artikel att det var oro för huspriserna, då kanske det är skönt att ha dem där de inte stör någon…

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-16 12:27
#14

#13 Jag citerar mig själv: 

"Personligen har jag inga problem med att avdela badhustider till olika kategorier av individer - oavsett anledning. Dock bör man kanske belysa anledningar som kan vara problematiska i ett jämställt & jämlikt samhälle."

kamera0710
2016-08-16 12:30
#15

#14 Tack för svaret!

[Hayabusa]
2016-08-16 12:42
#16

#15 För övrigt kan jag tillägga att i min hemmakommun, med omnejd, så finns det ett flertal så kallade nakenbad. Helt odramatiskt och utan att huspriserna förfaller. Ingen diskussion om förbud eller liknande, det är en kultur som funnits i över 100 år. Nej, problemet som finns på dessa avsnitt är istället "fluktare" som dyker upp då & då, men i regel är det ofarliga individer (om än störande).

På "min" badstrand såg jag senast i år en tysk familj som badade naken bland alla "oss andra". Inte ett ögonbryn höjdes. Märkligt? Nej.

tarantass
2016-08-16 17:40
#17

Ordvårdsfråga: ordet "badhusapartheid" i det här sammanhanget borde uppröra samma personer som inte tål att man kallar xenofober "rasister" (om de inte är det, såväl som ens om de råkar vara det).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2016-08-16 19:08
#18

Helt "ond" är väl Peter Eriksson inte:

"Ystad har många och långa stränder. Det i kombination med många asylsökande barn väckte tankarna på en vattensäkerhetsutbildning. Med en teoretisk del och en praktisk; vi såg en uppenbar risk för drunkningstillbud.

I samverkan med Ystads Simsällskap kunde vi i egenskap av tjänstemän på kommunen utforma, finansiera och genomföra en kurs i vattensäkerhet för ca 200 asylsökande."

Magi-cat
2016-08-16 19:43
#19

#18 Som sagt. Bra med mångfald. Även en mångfald av initiativ.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-08-17 05:52
#20

#16 Låter jättebra!

På andra håll möter naturisterna inte samma tolerans.

http://www.arbetarbladet.se/uppland/alvkarleby/nakenbadarna-vill-ha-fler-strander

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-17 08:54
#21

#20 Måste säga att det förvånar mig. Text publicerad i Skånska Dagbladet 9/7 2011:

Skånes kuststräckor började exploateras i början av 1900-talet.

Den främsta anledningen var de nya friluftsbad som växte fram i Belgien och Frankrike och därefter spred sig norrut.
De nakna stränderna i västra Skåne, som tidigare ansetts för fula för att bada på,
gjordes om så att de skulle påminna om exklusiva kontinentala stränder.

Falsterbo, Tylösand, Båstad, Ängelholm och Ystad profilerade sig som moderna badorter. Kivik anlade en sol- och luftbadanstalt efter schweiziskt mönster.
Den badort som stack ut mest var Mölle. Under 1890-talet spred sig ryktet om Mölle som en plats där män och kvinnor för första gången tilläts att bada tillsammans i de Mölletypiska svart- och vit randiga baddräkterna. Mölle fick snabbt rykte om sig som en plats präglad av moraliskt förfall, vilda festnätter och opassande badkultur kort och gott summerad som “Synden i Mölle”. 
Byn blev snabbt Skånes mest exklusiva badort dit både tyskar och danskar vallfärdade med ångbåtstrafiken över sundet. Innan krigsutbrottet 1914 gick tåg från Berlin direkt till Mölle. År 1910 invigdes Möllebanan, en järnväg mellan Höganäs och Mölle. Den underlättade transporterna, som innan skett med häst och vagn eller båtvägen.
Mölles egen fotograf, Peter P Lundh, skaffade sig ensamrätt till all fotografering på badstränderna i Mölle. Bilderna från Ransvik fick stor spridning och finns i dag att se på Höganäs museum.
Skåne har en lång tradition av att kallbad. På 1840- talet byggdes två i Malmö av stadskirurg Gustaf Bergh då de positiva hälsoeffekterna av kallbad börjat etableras inom medicinen. Skåne har i dag sju kallbadhus öppna för allmänheten; två i Malmö, ett i Bjärred, ett i Båstad och tre i Helsingborg.

kamera0710
2016-08-17 15:16
#22

#21 Själv upphör jag aldrig att förvånas över vad som väcker reaktioner av typen "inte på min bakgård".

[Hayabusa]
2016-08-17 15:22
#23

#22 Tja, det är nog ett tämligen mänskligt drag.

PeachyAlice
2016-08-31 16:10
#24

På badhuset i min stad så finns det en eftermiddag för män, och en för kvinnor. Så har det varit sedan jag började gå där och jag är 30, så det är ett tag. Ingen som gormat om diskriminering, inget som gråtit ut i media, för att det är 100% irrelevant. Personligen är jag varken muslim, utlänning eller ett offer för upprepat sexuellt eller annat våld från män, tycker ändå att det är ganska schysst att kunna gå och simma utan snubbar i närheten. Bara för att. Skulle gärna ha ett tjejgym också men det är det ingen som nappat på än tyvärr.

Jag kan helt klart föreställa mig att för kvinnor som HAR blivit utsatta för hemskheter så är tanken på att i princip naken befinna sig i vatten tillsammans med andra män helt horribel, och skulle därför kunna få dem att undvika att gå dit. Nån drog en liknelse att ingen tycker att det är konstigt att undvika vatten där det finns haj trots att extremt få människor attackeras av hajar, däremot anses det vara helt absurt att vara rädd för män även om man blivit våldtagen eller på annat sätt utsatt för sexuella övergrepp av män tidigare. Tycker det är en rätt bra liknelse här.

Att sen den här mamman väljer att tolka det som att "mina söner lär sig att de inte kan uppföra sig" är ju larv, det går precis lika bra att förklara för grabbarna att tjejer som blivit utsatta för dumma saker av killar kan känna sig otrygga och därför vill simma ensamma.

landsbygdsbo
2016-09-02 08:54
#25

#0

Förr var det rätt vanligt med exklusiva tider för män och detsamma för kvinnor. Det var då samtidigt förbjudet att bära baddräkter samt att alla skulle ha badmössa,detta av hygieniska skäl. Klorhalterna var väl svårare att kontrollera då.

Det vore väl inte så svårt att öronmärka 2 dagar i veckan för att återuppväcka dessa regler.

Mamma+ barn eller pappa + barn har då möjligheten att välja någon av de andra dagarna för sitt besök.

Kvinnor som av vilken orsak det än är, inte vill bada med män har då möjligheten att välja den veckodagen. Och för jämlikhetens skull så har gubbarna sin dag ;)

Jag begriper inte varför man ska göra allt så komplicerat för.

Loris M
2016-09-02 09:59
#27

#25

Jag begriper inte varför man ska göra allt så komplicerat för.

Det gör jag. De vill vinkla det till att det handlar om förtryckta muslimska kvinnor som inte vågar/får bada tillsammans med män. Och då känner vi genast att vi vill befria dem och upplysa dem om hur vårt svenska samhälle fungerar. Här är vi jämställda och här badar vi i badkläder, typ. Och vi kan rädda dem (tydligen) från förtryck och tvång genom att just tvinga av dem kläder. Logiskt? Inte ett dugg, men många tycker det.

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-02 10:18
#28

Krock mellan kultur, religion och sedvänjor = komplicerat

Loris M
2016-09-02 10:34
#29

Visst kan det vara komplicerat. Men när vi försöker göra det enklare så har vi (majoritetssamhället) en förmåga att göra det ännu mera komplicerat än vad det är och behöver vara. 

Badhuset har redan speciella tider för flera andra ändamål, som ex. simskola. Men ingen klagar. Det är först när kvinnor (från andra och "otäcka" kulturer) vill bada utan män, som det upprör. Jag önskar bara att vi kunde sluta lägga oss i vad dessa kvinnor bär för kläder och vad gör. Jag är säker på att många av dem känner sig mer förtryckta av det svenska samhället som ständigt dirigerar hur de ska leva och förföljer dem, än av någon annan.  😕

[Hayabusa]
2016-09-02 10:51
#30

#29 Det är, väl, precis det som är komplicerat. Vi ser liknande situationer i andra regioner, fast då omvända. Personligen är jag av uppfattningen att det här kommer att försvinna om någon eller några generationer. Åtminstone i landet kallat Sverige.

Upp till toppen
Annons: