Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 483 ggr
Loris M
2016-08-08 10:30

"Mr Tourette och jag"

"Pelle Sandstrak, 51, drabbades av tics och tvång som 6-åring hemma i Ovehalla i nordvästra Norge. Plötsligt började han härma klasskamrater och lärare i skolan. Han gjorde pruttljud, försökte låta som en val och kunde inte gå över trösklar utan att först genomföra en särskild ritual. Varje gång han såg ett flygplan på himlen kände han sig tvingad att ta av sig skorna och ställa sig på marken med utsträckta armar.

Ju äldre han blev, desto mer tog ofrivilliga läten och rörelser över hans liv. Men diagnosen Tourettes syndrom existerade ännu inte i Norge och familjen fick ingen som helst hjälp.

– När jag var sju år åkte jag med min pappa till Trondheim för att söka hjälp för tvång, men läkaren avfärdade oss direkt och sa: ’Tourettes, det har vi inte här’. Jag är oerhört glad att det ser annorlunda ut i dag och att människor kan få hjälp, säger Pelle Sandstrak"

Källa

Annons:
Magi-cat
2016-08-08 11:18
#1

Vilken resa han gjort…Vilken berättelse, som slutar i dur ☀️och tänk så mycket han har att ge andra!

" … alla goda personer som har lärt mig hur viktigt det är att tro på människor, att se varandra som medmänniskor, bortom diagnoser, säger Pelle Sandstrak.

I dag ifrågasätter han ständigt normer när han föreläser. Ordet ’vanligt’ är det värsta ord han vet.

– Vem bestämmer vad som är vanligt, vem som är frisk, vem som är sjuk, vem som lider och vem som inte lider?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2016-08-08 11:26
#2

Ett rent helvete att leva under, att inte få hjälp och dessutom höra att hans problem inte existerar.  Fruktansvärt!

Lasse Kohnke,  som jag haft som handledare när jag arbetade med OCD, är enormt skicklig och en genuin människa.

Det gäller att träffa eldsjälar, som kan hjälpa en och det gjorde Pelle Sandstrak!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: