Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 773 ggr
Loris M
2016-08-08 10:35

"Fascister attackerade Prideparaden"

"Vi är de nya hbtq-vännerna, menar rasisterna, och Sverigedemokraterna höll så under Prideveckan ett eget tåg i Rinkeby. Lögnen och splittringen bland rasister i frågan avslöjades bara två dagar senare när Nordisk Ungdom attackerade det stora Pridetåget mitt i centrala Stockholm. Ja, fascister attackerade Prideparaden, missade ni kanske det?

Medieintresset har varit minst sagt ljumt. Sök på attack + Pride på google och du får inte fram något om detta. Istället får du upp attacker i förorterna: mot Prideflagga i Tensta samt mot Pridebudskap i Rissne. Också viktigt, men är inte en organiserad attack riktad mot människor ändå litet viktigare? /…/

I sommar höll också tyska högerextrema barnläger i svenska skogar. Samtidigt som Prideveckan drillades där barn, vissa inte ens i skolåldern, iklädda uniformer från den nazistiska gruppen Sturmvogel. Vissa familjer har varit nazister i generationer och anledningen till att de drar hit är att denna grupp och många liknande är förbjudna i Tyskland. Men i Sverige går det fint.

Tråkigt att behöva komma med en klyscha, men föreställ dig om islamister hade haft barnläger? Eller att IS attackerat Pride? Det hade blivit lite annorlunda rubriker och respons."

Källa 

Annons:
[NeferNefer]
2016-08-08 10:40
#1

Jag var på Prideparaden och tack och lov var jag inte i närheten av de där farliga fascisterna, men jag såg de utryckande polisbilarna komma och fruktade att något i den här stilen hände … alltid så tråkigt att få rätt 😕

Och det är helt rätt. Annat ljud i skällan hade det blivit om det inte hade varit just fascister som attackerade.

Magi-cat
2016-08-08 10:43
#2

😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
2016-08-08 11:20
#3

verkar ju mest ha vart ett misslyckat försök till motdemonstration där dom helt sonika vände när dom blev tillsagda. 
hade dom gått på som en del gör med våld då hade det nog blivit skriverier våld är alltid smaskigt och säljer lösnummer.

o var tvungen att ta en titt om nordisk ungdom hade tagit på sig det hela som det påstogs o mötts direkt av 
"Vi på Nordisk Ungdom tar avstånd från dem som i vår namn tagit på sig aktionen mot Stockholm Pride 2016. Vi på Nordisk Ungdom är trots allt några av dem bögar och flator som precis stigit ur garderoben."
på sidan http://nordiskungdom.com/ gissar på att det är deras sida iaf
kan ha fel då det är första gången jag googlar nordisk och tog första bästa sida som dök upp 

står även om olika motdemonstrationer dom försökte med men blev bort motade med både fredliga och mindre fredliga metoder självklart är sidan vinklad till deras fördel så om dom gjorde något för att förtjäna mindre fredliga metoder står inte.

Loris M
2016-08-08 22:24
#4

…. och om sommar- barnläger organiserat av högerextrema som nämns i TS har det som sagt varit tyst om.

tarantass
2016-08-08 23:26
#5

Få se om de som överröstar alla andra på nätet med sina skrik om svenskarnas naivitet inför "muslimer" eller "islam" kommer att ropa så att någon hör det om hur tyska nazister och motsvarande utnyttjar våra naiva lagar till att mobilisera. Fast kanske går den tvärpolitiska Expo även den här gången bara "vänsterextremisters" ärenden.

(HBTQ har de sjävfallet inte talat om förrän de kunde vinna politiska poäng på det, inflikar jag trött…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-08-09 07:45
#6

"Disciplinen i Sturmvogels läger är hård och barnen tvingas på morgonen ställa upp på led"

Och där står de små flickorna i kjolar och flätfrisyrer på led…😕Det hade kunnat vara en bild från för några decennier sedan.

Nazism och förintelseförnekelse - måtte det inte vara sant, bara en filminspelning eller så, tänker man med en strimma av hopp….Den där tiden skulle ju vara för alltid slut! Men det verkar som om detta blir allt mer, om inte helt accepterat, så i alla fall normaliserat…

Utan att det ens nämns i tidningarna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-08-09 10:50
#7

😢Obehagligt. Det är som en mardröm.

[Hayabusa]
2016-08-09 17:32
#8

#6 Kvp/Expressen hade en artikel om det den 30/7, så nog blev det uppmärksammat i media.

http://www.expressen.se/kvallsposten/tyskt-hogerextremt-barnlager-i-sverige/

Loris M
2016-08-11 18:48
#9

#8 Det var ju bra att en tidning gjort det. När jag (och troligen andra i tråden också) skriver att det inte uppmärksammats i medier så menar jag att det inte blivit några stora rubriker. Att det typ inte tas upp av Aftonbladet, DN, SVT, på TV (ex. Aktuellt), skrivs om på diverse sajter på iFokus m.m. Att någon enstaka tidning skriver om det klassar inte jag som att det uppmärksammas.

[Hayabusa]
2016-08-11 18:51
#10

#9 Jag vet inte hur det såg ut i andra media, men här i södra Sverige är Kvp rätt stor. Jag läste det på löpsedlar och såg artikeln på nätet. Kvp/Expressen har väl relativt stor spridning?

Loris M
2016-08-11 18:54
#11

#10 Ja, men fortfarande. Varför togs det inte upp av andra? Det tycker jag är märkligt.

[NeferNefer]
2016-08-11 18:55
#13

Jag tycker också att det är märkligt, faktiskt. Det har inte blivit en "stor grej", så att säga.

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-11 18:58
#14

#11 Det kan jag inte svara på. Något som förvånar mig ibland är hur dåligt gemene kvinna/man är insatta i saker som dessa. Intresset verkar ligga på annat håll och allmänbildningen känns i regel inte så hög. Enligt min mening.

JonasDuregard
2016-08-11 22:16
#15

#3 Om det där verkligen stod på deras sida var den troligtvis hackad eller så var admin skojfrisk. De var där för en motdemonstration under banderollen "Värna kärnfamiljen".

The_iller
2016-08-19 08:41
#16

😭 Tänka sig, vi är meningslösa och obetydliga i det stora  universum och det vi är bäst på är inte att respektera och visa kärlek för varandra, utan istället hatar vi varandra och gärna utkämpar krig för ditt och mitt. Så tragiska vi är, och så ska "vi" vara det intelligentaste varelserna på denna jord… Djuriket lever iaf i symbios med sin omgivning, det ser jag som mer intelligent. När ska vi lära oss av våra förfäders misstag?

Magi-cat
2016-08-19 09:45
#17

#16 Man kan förvisso misströsta ibland. Men förutom alla illdåd har "vi" också förmågan till empati, inkännande, kärlek och inte minst till goda handlingar.

Det är så lätt hänt att allt det goda som görs hamnar i skymundan för det hemska. Kärlek, solidaritet och medkännande gör inte lika stort väsen av sig. Men det är starkt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: