Annons:
Etiketterålderklass
Läst 883 ggr
Magi-cat
2016-08-11 12:11

Äldre i samhället - restpost eller resurs?

Ola Dahlman är författare, forskare och tidigare ledare för de internationella nedrustningsförhandlingarna i Genève.

Dahlmans senaste bok heter "Från restpost till resurs - om äldre i vårt samhälle" och är en bok om perspektiv på hälsa och livsstil och frågor omkring hur äldre kan göra "värdefulla insatser i ett kunskapssamhälle som utvecklas genom att ta tillvara det olika."

"Varför tvingas vi då bort från ett aktivt liv av föråldrade regelverk och mossiga attityder? Varför diskrimineras pensionärer ekonomiskt jämfört med andra grupper och hur kan vi acceptera att det fortfarande finnas fattigpensionärer i vårt land?"

Jag har ännu inte läst boken själv (den är nyligen släppt) men Ola Dahlman har ett sympatiskt sätt att berätta och närma sig olika frågeställningar, så jag är glad att han skrivit den här boken och jag ska absolut läsa den.

Ola Dahlmans fru, Ethel Dahlman har också skrivit en bok som heter "En gul ängel" som nu kommer i nyutgåva. Den handlar om Ethels trasiga barndom, om maktmissbruk och utanförskap men också om att göra skillnad, om omsorg och närhet och att vara de allra svagastes vän.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-08-11 12:12
#1

Äldre människor är bara en siffra på en ålder och det är helt sjukt att deras kunskaper och erfarenheter inte tas bättre och att de i många fall efter pensioneringen går tvärt hem från ett ansvarsfullt arbete till att förväntas vara nöjda med att spela boule och sjunga allsång.
Hur kul kan det vara?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-08-11 12:18
#2

Inget kul alls, föreställer jag mig. Men finns det inte möjlighet att vara klassmorfar (finns det klassmormor också? Det borde finnas men jag har bara hört om klassmorfar) och liknande. Olika organisationer som Rädda Barnen och Röda korset behöver säkert också fler frivilliga, ifall det lockar någon. Nu har jag inte läst boken, så jag vet ju inte hur tankegångarna går där men det här var i alla fall mina spontana tankar, baserat på vad jag skulle kunna tänka mig när jag själv går i pension. Mina friska äldre släktingar ägnar mycket tid åt barn och barnbarn samt studier och resor.

tarantass
2016-08-11 17:21
#3

Det är också det där att folk inte kan tänka mer än en tanke åt gången.

Har man haft ett slitsamt skitjobb man är glad att slippa eller ett jobb som inte har intresserat en kanske man vill sluta jobba tidigare – antingen det är för att man är trött eller för att äntligen få göra något intressantare.

Men vi har och har alltid (oberoende av färg på regering och tongivande tjänstemän och opinionsbildare) haft ett samhälle där det är väldigt svårt att få igenom att folk faktiskt är olika. Idag har vi också en samhällsanda av att den som inte arbetar är lat, och den ser ut att ha kommit för att stanna länge.

Så det finns en högst verklig risk att börjar man tillåta gamla att förvärvsarbeta (vilket jag egentligen tycker är självklart att de ska ) blir det förr eller senare ett tvång.

Samtidigt som vi har den där synen på gamla som en börda som helst borde slängas nerför den mytiska ättestupan – en av de rester av cyniskt fattigsamhälle som inte heller tycks kunna gå ur.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: