Annons:
Etikettpolitik
Läst 1088 ggr
Loris M
2016-08-14 10:57

Åldersgräns för sex slopas

Vansinnigt!! 😡

"Turkiska författningsdomstolen har röstat för att avskaffa lagen som i dag gör det olagligt att ha sex med barn under 15 år. Beslutet antogs med en knapp majoritet med sju röster mot sex och togs upp efter att de tvingades ta ställning till en lagtolkning i en lägre instans som fastslagit att barn mellan 12 och 15 år bör räknas som sexuellt myndiga.

”Lagen måste skilja mellan ett fyraårigt barn och en fjortonåring, som kan förstå innebörden av sexuella relationer och kan ge sitt samtycke”, står att läsa enligt DN.

Beslutet har redan väckt stor ilska bland akademiker och kvinnorättskämpar som flaggar för att beslutet kommer att leda till att sexuella övergrepp på barn går ostraffade.

– Det här beslutet kommer att leda till oönskade äktenskap. Människor kommer att kunna kidnappa och våldta barn, gifta sig med dem vid en tidig ålder och hindra dem från att gå till skolan. Vi ser nu över om vi kan få dem att upphäva beslutet, säger Canan Güllü, ordförande för turkiska kvinnoförbundet TKDF, till Hürryiet Daily News."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23337983.ab

Annons:
[Rhonda]
2016-08-14 11:09
#1

Fruktansvärt!

_Fisken
2016-08-14 11:14
#2

Och de ska in i EU?  Helt galet.

Agafia
2016-08-14 11:26
#3

Ett nytt Thailand ? Fruktansvärt hemskt !

[Hayabusa]
2016-08-14 11:34
#4

Helt orimligt enligt min mening.

[NeferNefer]
2016-08-14 13:02
#5

😭

Magi-cat
2016-08-14 15:21
#6

🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Torahzen]
2016-08-16 09:36
#7

Skamligt Turkiet. Heja Margot Wallström som säger ifrån.

Magi-cat
2016-08-16 10:06
#8

Det säger jag också: Heja Margot!

”Barn behöver mer skydd, inte mindre, mot våld och sexuella övergrepp", skrev hon på söndagseftermiddagen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23344932.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Torahzen]
2016-08-16 10:34
#9

Och heja Elaine Ekesvärd som kämpar mot pedofiler.

PeachyAlice
2016-08-31 16:30
#10

Tänkte ta tillfället i akt att nämna något;

Tycker ni på allvar inte att det är någon skillnad alls mellan en 14-åring som har sex med en 16-åring, och en 55-åring som våldtar en 3-åring?

Det här är inget jätteproblem i Sverige men i USA har det hänt flertalet gånger att föräldrarna till den yngre parten i ett förhållande polisanmäler den äldre, som sedan får sitt liv förstört, finns med i pedofilregister för all framtid och oftast får spendera tid i fängelse/ungdomsanstalt. För att de hade sex med någon som är nåt år yngre. 

Anledningen till att ingen bryr sig i Sverige är nog att vi inte är så ideologiskt styrda, för sexuellt umgänge mellan folk under 15 år är väldigt vanligt och jag ser ingen skrika om pedofili bara för att nån råkar befinna sig på fel sida om 15-årsstrecket. 

Den här lagen handlar nämligen inte om att låta gamla gubbar våldta småbarn, utan om att kunna se från fall till fall om det var ett förhållande med samtycke eller ett utnyttjande/våldtäkt av ett barn, utan att direkt behöva fälla en 16-åring till 15 års fängelse för pedofili. Straffen i Turkiet är nämligen också extremt mycket högre vilket gör att en romans mellan två tonåringar i praktiken kan leda till att båda parterna spenderar de kommande 15 åren i fängelse.  Jag hade sex innan 18 (vilket är age of consent i Turkiet innan denna lagändring), och min pojkvän var 3 år äldre. Vi skulle båda ha varit körda om vi bott i Turkiet.

tarantass
2016-08-31 17:02
#11

#10: att det är det lagen syftar till framkom inte i media förrän efter några dagar. (Eller framkastades inte, jag har inte följt detaljerna och vet inte vad som ligger i olika versioner eller hur det är med risken att lagen missbrukas även om den syftar gott.) Jag skulle tro att alla tidigare inlägg här skrevs innan dess.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Vixxen
2016-09-04 00:32
#12

Edit: Fel tråd! Sorry!

JonasDuregard
2016-09-07 21:19
#13

#10 "Tycker ni på allvar inte att det är någon skillnad alls mellan en 14-åring som har sex med en 16-åring, och en 55-åring som våldtar en 3-åring?"

Vem har sagt något om det? Det som folk blir upprörda över är väl snarare att lagen om sexuell myndighetsåldern revs upp, inte vad den eventuellt kan komma att ersättas med (även om det finns farhågor om det också). 

"Den här lagen handlar nämligen inte om att låta gamla gubbar våldta småbarn,"

Vilken lag? Vi talar som sagt om avsaknaden av lag. 

Att ta hänsyn till gärningsmannens ålder är rimligt, men det finns en uppenbar risk att "gamla gubbar" också kommer undan. 

"Jag hade sex innan 18 (vilket är age of consent i Turkiet innan denna lagändring)"

Det verkar inte stämma riktigt, 15 år verkar i praktiken ha varit den sexuella myndighetsåldern. Sex med 15-17 åringar har inte fallit under allmänt åtal.

Annons:
Magi-cat
2016-11-20 08:45
#14

Lagförslaget gick igenom! (Det blir ena andra omröstning inom kort.)

"– AKP driver igenom en text som benådar dem som gifter sig med det barn de våldtagit.

Men justitieminister Bekir Bozdag (AKP) säger att lagförslaget inte handlar om att legalisera våldtäkt. Han säger att lagen är till för dem som har underårig sex med samtycke och som vill gifta sig."

"Samtycke"!! "Vill gifta sig"!! 

Gissa hur det kommer att utnyttjas!

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-lagforslag-om-sex-med-barn-antogs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-11-20 09:08
#15

😢

Loris M
2016-11-20 10:04
#16

Så bedrövligt! 😕

Magi-cat
2016-11-20 10:35
#17

😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: