Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 1031 ggr
Loris M
8/19/16, 7:27 AM

Tolerera aldrig barnäktenskap!

"Att små flickor behandlas som egendom, snarare än människor, kan vi aldrig tolerera. För de flesta av oss är det självklart att barn inte ska bli bortgifta och ingen människor ska tvingas in i ett äktenskap.

Tyvärr har vi inte kommit så långt som vi borde i kampen mot barnäktenskap, och därför tycker jag att så många som möjligt borde titta på denna video. För om inget görs, kommer 14 miljoner flickor per år att ingå ett barnäktenskap fram till år 2020. Det motsvarar ca 39 000 flickor per dag, enligt Plan Sverige. "

http://www.newsner.com/kraftfulla-videon-som-visar-varfor-vi-aldrig-kan-tolerera-barnaktenskap/om/en-jaemlik-vaerld,familj-2

Annons:
Magi-cat
8/19/16, 7:48 AM
#1

😢

Även i Sverige finns barnäktenskap. Tydligen är det svårt att leva upp till Socialtjänstlagens krav om det handlar om utrikes födda.  

Lagarna om barnäktenskap i Sverige har skärpts på senare år. Bl.a. går det inte längre att få dispens för att gifta sig före 18 års ålder.

Dessutom stärktes skyddet mot tvångsäktenskap med de nya brottsrubriceringarna "äktenskapstvång" och "vilseledande till tvångsäktenskapsresa"

Bra!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6096214

Alla barnäktenskap inte olagliga enligt svensk rätt:

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/alla-barnaektenskap-aer-inte-olagliga-enligt-svensk-raett-21812


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tibonnanj]
8/19/16, 8:01 AM
#2

Tycker det är ganska fantastiskt att folk ändå reagerar så starkt som de gör, speciellt de som pratar med flickan och vill ta med henne bort från mannen. Jag undrar hur människor i Sverige skulle reagera om vi såg något liknande, socialt experiment eller inte.

Vet inte om det är lagligt med barnäktenskap i den delstaten de filmade i men i Sverige  så är det inte lagligt men ändå släpper vi in människor som ingått barnäktenskap fast i andra länder. Efter en snabb googling verkar det som att det finns mellan 70 till flera hundra registrerade barnäktenskap i Sverige.

Jag tycker att äktenskapet borde upphöra så fort man kommer in i Sverige eller i något annat land där barnäktenskap är olagligt och hanteras som alla andra olagliga handlingar.

Mooniq
8/19/16, 8:02 AM
#3

Fruktansvärt att det ens existerar. Men nu gör det det och vi måste såklart värna om barn och framför allt flickor, i hela världen.

Sen begriper jag inte hur män kan ens acceptera en man som gifter sig med ett barn, det är ingen man, det är en pedofil och kanske även oftast en våldtäktsman. Hur kan andra "normaltänkande" män ens vilja vara i närheten av en avvart??

Kanske gör det mer nytta om det dyker upp kampanjer världen över där RIKTIGA MÄN tar avstånd från sånt här.

Att hävda att barnäktenskap funnits länge - eller att hävda religion är direkt korkat eftersom vi idag vet att en barnkropp inte är redo för varken sex eller att vara gravid.

Detta är en skam. Vissa män borde skämmas och MODERNA KLOKA MÄN visa sin omgivning att det är 2016 och inte mörk medeltid längre.

I många kulturer är flickor en ekonomisk belastning, på några håll i världen är det nu brist på flickor, så de kidnappas eller "tingas" av familjer med pojkar. Det borde ju snart bli en ekonomisk tillgång att ha flickebarn eftersom pojkar blir fler o fler, pga att flickebarn tas bort genom abort eller dödas som spädbarn. (Nu var det några år sen jag läste den rapporten och jag hoppas att Indien har blvit än mer modernt i sin helhet.)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Tibonnanj]
8/19/16, 8:11 AM
#4

Rättar det jag skrev i #2 efter vad att ha läst artikeln i #1. Då det tydligen finns undantag för att barnäktenskap ska vara lagligt i Sverige :(

The_iller
8/19/16, 8:30 AM
#5

#3 Apropå "Hur kan andra "normaltänkande" män ens vilja vara i närheten av en avvart". Det kanske blir enklare att förstå det om du tänker att världens värderingar och handlingar inte utgår från ditt och mitt sätt att tänka. Deras tänk präglas av deras normer och värderingar just i det landet, där det har varit på samma sätt i så många år. Vårt synsätt skiljer sig väldigt mycket från deras. Så, nej, de kommer, så länge de har den typer av normer och värderingar aldrig att ändra sin synsätt på det som vi i vårt land kallar för pedofili och dess avvarter. Så frågan är, istället för att klanka ner på dem. Hur skulle vi härifrån påverka dem för att ändra den typen av norm? Jag tror att man ska börja i den ändan istället för att se ner på dem för att de har ett synsätt som inte är acceptabelt utifrån vårt synsätt.

[[eskils_]]
8/19/16, 12:46 PM
#6

#3 "Detta är en skam. Vissa män borde skämmas och MODERNA KLOKA MÄN visa sin omgivning att det är 2016 och inte mörk medeltid längre."

Håller helt med dig! Detta är något som MODERNA KLOKA KVINNOR kan göra också, som t ex Amineh Kakabaveh (V), som nu riskerar uteslutning ur Vänsterpartiet för att hon rakryggad står upp för de utsatta kvinnorna och barnen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23364903.ab

Annons:
Upp till toppen
Annons: