Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 814 ggr
vendelay
2016-08-21 16:48

Vem bestämmer om ni ska ha barn?

Jag postade detta inlägg tidigare på en annan sajt men den blev borttagen. Jag kan personligen inte se vart min tråd bryter mot någon sajtregel (ja, jag har läst den specifika sajtens regler också) men jag antar att det är upp till sajtvärdarna att bestämma. Så om ni känner igen inlägget är det därför.

MYCKET VIKTIG INFORMATION! Alla som har en livmoder är inte kvinnor. Det går till exempel att identifiera sig som ickebinär och vara gravid, eller som man och ha en livmoder. Detta MÅSTE respekteras, annars kommer era kommentarer att tas bort.Anledningen till detta är för att alla har rätt att må bra, att respekteras och att vara sig själva så länge ingen annan skadas av det.

--------------

Vem har rätt att bestämma om ni ska behålla barnet? Jag tycker att det känns så självklart att den gravida måste ha mest makt. Om den gravida ska genomgå en graviditet med allt vad det innebär och en (troligen) smärtsam förlossning och därefter kunna fatta ett beslut om barnet ska stanna eller adopteras bort. Eller om den gravida ska genomgå en abort, vilket kan vara otroligt påfrestande och mycket svårt, inte minst psykiskt. Men å andra sidan måste väl partnern ha något att säga till om också?

Om vi kallar den gravida för X och partnern för Y. Tänk om Y inte vill ha barn, har Y då rätt att "tvinga" X att genomgå en abort? Har inte Y i och med samlaget tagit på sig ansvaret för en eventuell graviditet? Men olyckor händer, kondomer spricker och p-piller är inte 100% säkra. Tänk om X inte vill ha barn, inte vill föda men Y vill ha barn? Får Y "tvinga" X att behlla barnet, genomgå graviditeten och förlossningen? Y kanske inte själv har möjlighet att bli gravid.

Med "tvinga" menar jag t.ex. att tjata eller försöka framkalla skuldkänslor och liknande.

Det finns inga rätt eller fel, men många olika synpunkter och tankar. Jag vill gärna höra vad ni tycker!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-08-21 16:48
#1

(Blev det rätt kategori?)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aristarcos
2016-08-21 16:57
#2

Alla har rätten att inte ha sex :P , så har man inte sex kan man inte få barn. 

Så har en kille haft sex, så får han räkna med att inte han har sista ordet  och kunna kräva/ tvinga någon att göra abort.

vendelay
2016-08-21 17:08
#3

#2 Psst… Partnern är inte alltid en kille 🙂

Jag förstår hur du menar! Alla kan välja att ni ha sex,men tänk om det är en olycka? Kondomer kan spricka och inget preventivmedel är 100 % säkert. Det går väl till och med att råka bli gravid fastän en har steriliserat sig, tror jag? Sexlusten finns ju biologiskt i de flesta av oss. Är det rimligt att avstå från sex hela livet av rädsla för en eventuell graviditet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2016-08-21 17:08
#4

#1 Ja, det blev rätt. Annars brukar jag rätta till det så ingen fara. 🙂

Jag gör det lätt för mig och kopierar mitt svar som jag skrev på en annan sajt (med viss justering). 

"En otroligt svår och komplex fråga, tycker jag. Jag kan tycka att den som bär barnet har lite mer rätt att bestämma just av den enkla anledningen att det är hens kropp. Men samtidigt om vi säger att X vill behålla barnet men inte Y och X då gör det också så är det jättetuff och orättvis situation för Y. En del vill inte ha barn överhuvudtaget och det måste de ju ha rätt till.

När X bestämmer sig för att behålla barnet så fråntar hon Y den möjligheten som alla andra egentligen har. Underhåll är kanske inte det största problemet. Även om vi säger att Y och X bestämmer att X ska inte kräva Y på underhåll eller att träffa barnet någonsin, så kvarstår faktum att Y ändå har ett barn som hen inte vill ha. Jag skulle inte vilja leva med den vetskapen. Det skulle vara jättejobbigt. För att inte tala om när barnet växer upp och ev. söker upp Y och kräver svar. 

Det finns nog ingen lösning som är helt perfekt eller rättvis i den här situationen. X har rätt att behålla sitt barn men Y har också rätt att välja bort föräldraskap och barn."

Och så vill jag tillägga: Det känns ändå som att den som bär barnet befinner sig i en mera "privilegierad" situation än den som inte gör det. X kan välja att både behålla barnet och inte. Men Y måste leva med X- val och anpassa sig.

vendelay
2016-08-21 17:19
#5

#4 Intressant tanke om privilegium! Jag tycker faktiskt precis tvärtom. Jag personligen vill absolut inte ha barn och jag tycker att Y är den privilegierade som egentligen inte behöver fatta ett beslut som ändrar hela världen. Om jag är X, så skulle båda besluten vara omöjliga. Jag kan inte tänka mig att genomgå en abort, att skrapa bort en del av mig, mitt egna barn. Att döda ett litet barn. (Jag är pro-choice såklart, det är jätteviktigt att ha möjligheten att göra abort!) Jag kan inte heller tänka mig att genomgå en graviditet och jag vägrar att föda barnet. Båda alternativen gör mig helt svettig bara att tänka på! Jag hade mycket hellre varit Y som antingen slipper ändra livet helt (abort) eller som snällt får ta konsekvenserna och bli förälder (alternativt lämna familjen).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2016-08-21 17:40
#6

#5 Det är sant, det också. Det lät nästan som att jag tyckte att valet som X får göra är enkelt. Men så behöver det inte vara så klart, som i ditt fall. Alla känner dock olika inför abort. Jag känner folk som gjort flera abort och ser det inte alls som något fruktansvärt jobbigt. Medan är det för andra det värsta tänkbara att ställas inför det valet. Jag måste säga att jag är otroligt tacksam att jag fått barn när jag velat ha och att jag aldrig ställts inför valet att göra en abort. Jag tror inte att jag skulle klara det.  

Som sagt, jätte svår fråga. Den som bär barnet har fler val, medan den som inte gör det har i princip bara ett - att accepter vad den andre valt. Sen kan man ju så klart diskutera om fler valmöjligheter är något bra eller dåligt. Jag vet faktiskt inte.

Annons:
vendelay
2016-08-21 17:56
#7

#6 Nej, jag vet inte heller och det är just därför det är så intressant att få prata med andra om det och få nya synvinklar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AnneN
2016-08-21 18:19
#8

Men tänk om X vill fullfölja graviditeten men inte behålla barnet, medan Y vill behålla barnet. Ska Y då ha rätt att behålla barnet trots att X inte vill det? Är ju inte alltid den som är gravid som vill behålla sitt barn efter födseln.

Jag tycker att X är den som ska ha sista ordet gällande graviditeten och om X vill behålla barnet även om Y inte vill det. Jag tycker även att om X vill föda barnet men inte behålla det medan Y vill behålla barnet så ska Y ha den rättigheten att få vårdnaden om barnet.

Tjata tycker jag inte är okej någonsin, men man kan däremot föra en diskussion om saken, argumentera för och emot och försöka hitta en lösning som passar för både X, Y och barnet.

Sedan kan jag tänka som så att om man har ett seriöst förhållande så har man väl någon gång relativt tidigt i förhållandet pratat om det här med om man i framtiden vill ha barn eller inte? Eller är det bara jag och mina pojkvänner jag haft genom livet som pratat om det redan i början av förhållandet, typ inom första månaden?

Jag och min sambo pratade om detta tidigt i förhållandet och då var han osäker på vad han ville, medan jag var säker på att jag ville ha barn. Detta har med tiden ändrats pga mina diagnoser (som jag inte hade fått diagnosticerade då) och vi är båda helt överens om att vi inte ska skaffa barn, men OM det ändå skulle råka bli så att jag blir gravid trots att vi skyddar oss så är det meningen att vi ska ha barn och kommer att behålla barnet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vendelay
2016-08-21 18:35
#9

#8 Jag tycker att din tanke om att X ska fatta beslut om graviditeten och Y ska kunna behålla barnet även om X inte vill det efter födseln är jättebra. 

Det jag menade med att tjata var typ som så kallat tjatsex, du vet? Inte att argumentera utan att tjata. Håller med om att det ska gå att diskutera!

Nej, jag har också haft den diskussionen väldigt tidigt i mina förhållanden, även när jag var typ 13 år. Jag har alltid vetat att jag inte vill ha barn och jag har tyckt att det är mycket viktigt att min partner vet om det. Det låter mycket bra och hälsosamt att kunna prata så öppet om det som du och din sambo gör, det är otroligt viktigt för förhållandet anser jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Amasten
2016-08-22 09:24
#10

Den gravida ska ha sista ordet anser jag. Naturligtvis diskutera och helst komma överens med sin partner också men tycker man ändå helt olika så är det den som bär barnet i sin kropp som måste få bestämma i slutändan om den vill gå igenom en förlossning eller göra abort.

Upp till toppen
Annons: