Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 671 ggr
Loris M
8/29/16, 7:32 PM

"Jag skapade burkini för att ge kvinnor frihet"

En mycket läsvärd artikel skriven av skaparen av burkinin. Jag tycker att det är otroligt bra skrivet och att hon på ett enkelt men kraftfullt och övertygande sätt förklarar vad detta förbud innebär för kvinnor och vad det säger om de som infört förbudet:

"När jag skapade burkinin i början av 2004 var det för att ge kvinnor ökad frihet, inte för att minska den. Min systerdotter ville spela basket, men att börja spela i ett lag visade sig svårt – eftersom hon bar slöja. Min syster var tvungen att strida för sin dotters rätt att vara med, och tvingades debattera och ifrågasätta varför hennes klädsel var ett hinder på basketplanen. När hon tillslut fick spela gick hela familjen dit för att heja. Men hennes kläder var uppenbart otympliga – underställströja, löparbyxor och slöja såg inte behagligt ut att sporta i. Hon var så varm och svettig att hon likande en tomat. /…/ Efter 11 september-attackerna, Cronulla-kravallerna, slöjförbudet i Frankrike och den internationella backlash som följt efter allt detta – där muslimer pekats ut som de onda, på grund av ett fåtal kriminella som inte representerar oss – var det sista jag ville att någon skulle döma tjejer som valde att använda burkini. Det är ju bara en tjej som vill klä sig annorlunda.  /…/

Allt det negativa som nu väller fram och det som pågår i Frankrike gör mig ledsen. Jag hoppas att det inte grundar sig i rasism, jag hoppas att de bara missförstått ett plagg som egentligen är positivt – det symboliserar nöje, glädje, fitness och hälsa. Och nu kräver de att kvinnor försvinner från stranden och backar in i sina kök igen?

Burkinin har gett kvinnor frihet, och nu vill de ta bort den? Vilka är i så fall bättre, talibanerna eller de franska politikerna? De är lika goda kålsupare, säger jag. Inga män ska lägga sig i hur kvinnor klär sig – ingen tvingar oss, det är vårt eget val. Kallar jag mig för feminist? Ja, kanske. Jag gillar att stå bakom min make, men jag är den drivande kraften, och jag väljer att stå där jag vill. Jag skulle vilja åka till Frankrike och säga detta: ni har missförstått. Det finns många problem i världen, varför skapa fler? Ni har tagit en produkt som symboliserar glädje och lekfullhet och förvandlat den till ilska och hat.

Dessutom; vilka är de franska värderingarna? Vad menar ni med att burkinin inte går att kombinera med franska värderingar? Frihet? Att diktera vad vi kvinnor ska ha på oss, att ni bestämmer vad vi får och inte får göra, driver oss tillbaka in i hemmet – vad vill ni att vi ska göra sen? Det kommer att bli en backlash. Om ni splittrar nationen, slår dövörat till och inte arbetar för någon gemensam framtid så kommer människor naturligtvis att bli arga. Att stöta bort människor och isolera dem är inte en bra politik, i något land."

http://www.etc.se/debatt/jag-skapade-burkinin-att-ge-kvinnor-frihet-inte-tvartom

Annons:
Loris M
8/29/16, 8:04 PM
#1

Och ärligt talat så är jag så fruktansvärt trött på alla dessa män och politiker som ska hela tiden tala om för oss kvinnor när vi är förtryckta, för det vet vi inte själva tydligen. Som vill rädda oss från våra kulturer och från våra onda män. Som vill ömsom att vi klär på oss (för vi klär oss utmanande och lockar våldtäktsmän) ömsom  att vi klär av oss, för att bli mer jämlika….. 😕

Kan ni inte bara låta oss vara ifred och strunta i vad vi har på oss? Och framförallt kan ni lägga av med att föra vår talan? Vi kan tala själva. Vi vet också när vi är förtryckta. Det som fransk polis sysslar med är förtryck (förutom att det är förnedrande och diskriminerande) och bidrar inte till att skapa ett mer jämlikt samhälle. Hur fasiken tänker ni? Vi tvingar av dem deras kläder så blir de mer jämlika?! 🤔

tarantass
8/29/16, 9:00 PM
#2

I de "franska värderingarna", för att nu för tillfället bara säga något om dem, ingår en större dos konformism än vad jag tror de flesta fransoser (och än mer vi andra) själva vet om. Centralisterna var den grupp som gick segrande ur revolutionens tumult och det märks på det urval revolutionsideal som har överlevt, även på så svårändrade ställen som Frankrikes grundlag.

Det är också en pusselbit i det här. Bjälken i ens eget öga…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
8/29/16, 9:43 PM
#3

Även om jag är så där lagom upprörd och trött på att läsa/diskutera ämnet så kan jag inte låta bli. Här kommer två kommentarer om artikeln på Facebook skrivna av män:

"Den slutsats jag drar av detta eviga tjat om klädsel är.Att männen får skruda sig.precis som dom vill och.se hur jävliga ut som helst. Men kvinnor.skall vara som männen vill ha dem. Sen kvittar det om det är här.eller.där …När männen har fattat att kvinnan har samma värde, rätigheter och frihet som männen, har äntligen något börjat att.förändras. Många judar går omkring i sin kippa, långa hårflätor i en lång svart särk … Vad är det?"

"Extrem korruption, Världskrig, Israels ockupation och rensning av Palestina. Miljökris, EU på fall. Dåligt ekonomiskt system, Donald trump….Och här sitter vi och lägger oss i människors badvanor. Väl spenderad energi och tid."

Sen finns det så klart några som säger direkt: "Ja, men det måste vi ju sätta stopp för. Redan i skolan tvingar de små flickor att täcka sitt hår och begränsar dem". 😴

tarantass
8/29/16, 10:05 PM
#4

Det är det gamla vanliga, ingen förändring hittills (fast det har blivit modernt att säga att feminismen, eller vad man nu vill kalla den, har blivit så onödig att den har slagit över i mansförtryck): det är kvinnan och hennes kropp som är symptombärare, slagfält, bärare av den allmänna moralen, kort sagt objekt; och det handlande, subjektet, är det man brukar kalla "den manliga blicken", hos män eller internaliserad hos kvinnor.

Och ju mindre kontroll vi har över viktiga saker, desto viktigare blir det för oss att känna att vi har kontroll över skitsaker eller över ett urval av våra närstående. Råttan på repet…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

PeachyAlice
8/31/16, 4:03 PM
#5

Det måste ändå anses vara förbaskat konstigt att om kvinnor klär sig utmanande så får de skylla sig själva när de blir våldtagna och det mer eller mindre är ett faktum på flera "skuggsajter" på internet att västerländska kvinnor är luder och horor som tigger om att bli antastade (se även valfritt kommentarsfält på FB).  Men sen när en kvinna väljer att INTE klä sig utmanande, väljer att skyla den kropp hon föddes med, då ska man TVINGA henne att klä av sig (självklart för hennes EGEN skull för att hon är så liten och förtryckt att hon inte ens förstår att hon accepterat att bli förtryckts överhuvudtaget), så att man sedan kan sitta där och harkla sig om att kvinnor minsann tigger om sexuellt våld eftersom de är såna luder. 

🤮

Upp till toppen
Annons: