Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 763 ggr
Loris M
2016-09-03 11:00

Ett annat Sverige

Just nu håller vi på och diskuterar "En annan gryning" på Bokcirkeln. (Ni får gärna gå in och ansluta er till diskussionen om ni läst boken). Handlingen utspelar sig i framtidens Sverige och för min del var det en väldigt obehaglig läsning. Obehaglig för jag anar att den dystra bilden av Sverige som målas upp i boken kan komma att bli verklighet. 

Det här handlar boken om:

"Det är en frenetisk thriller som utspelar sig 2046 i ett Sverige som är sig ganska likt, men väsentligt annorlunda. Landet styrs sedan ett drygt decennium av ett nationalistiskt parti. Det kallas bara Partiet. Det är vinter och kallt, ishavet smälter, kvicksilvret sjunker. På andra sidan jorden har Bangladesh försvunnit i havet och 170 miljoner desperata klimatflyktingar sprider sig i världen på jakt efter trygghet och torra land. Gränsen är stängd. Det är beväpnade vakter i tunnelbaneuppgångarna i Stockholm.

I detta Sverige har man infört ett klassifikationssystem av människor efter ursprung. Från A till E. A är den som är född av svenskfödda föräldrar och mor- och farföräldrar. B är den som har en eller flera utlandsfödda mor- och farföräldrar. Och så vidare. E är den som är utlandsfödd.

Utifrån din klassificering bestäms tillgången till välfärdssystemet. Ju längre ner i systemet desto fler restriktioner vad gäller rätten till sjukvård, skola, pension, barnomsorg och försörjningsstöd" 

Källa

Vad tror ni? Finns det en risk att vi får ett sådant Sverige i framtiden? 

I boken beskrivs förorterna som förfallna, myndigheter går inte in och det görs inga satsningar. Allting bara står stilla (Så är det nästan redan nu). Poliser är beväpnade och kontrollerar och stoppar människor som är inte från klass A. De som är klass E får inga jobb och då kan de inte heller betala för sjukvården som inte är gratis. De lever i stor fattigdom.

Annons:
[NeferNefer]
2016-09-03 14:48
#1

Ja, fy, jag har inte kunnat läsa boken för jag klarar inte av dystopier. Speciellt inte såna som faktiskt verkar på väg att hända om folk fortsätter att rösta på ett visst parti … 😭

Även om jag hade kunnat räkna mig till grupp A (vilket jag inte kan) så hade jag tyckt att scenariot är mycket obehagligt. Usch, orkar inte tänka på det just nu 😢

[Hayabusa]
2016-09-03 17:26
#2

Allt är möjligt men personligen tror jag inte att det är så Sverige kommer att se ut om 20 år.

tarantass
2016-09-03 17:35
#3

På den korta beskrivningen låter det litet förenklat, som alla uto- eller dystopier. Men den verkliga mänskliga mångfalden är för mycket begärt att någon ska fånga i sådana sammanhang. (Bland annat därför som alla (?) utopier blir så hemska när man synar dem i sömmarna eller okänsligt försöker förverkliga dem.)

Fast i det stora hela skulle jag säga att det låter realistiskt. Extrapolerar man vad som händer just nu, med ledning av historien bakåt, kan det bli något i den stilen, kanske litet mindre illa, kanske värre, kanske litet senare, kanske till allas överraskning förr. Plus ännu mer global storföretags- och finansmarknadsmakt, men det kanske nämns i boken.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2016-09-03 18:06
#4

#2 Varför inte? Hur tror du Sverige kommer att se ut om 20 år?

#3 Författaren går inte så mycket in på djupet. Det handlar mest om det politiska läget och effekter av ett klassamhälle för den enskilda.

[Hayabusa]
2016-09-03 21:26
#5

#4 Jag har inte läst boken, det ska medges, och jag kan bara förmedla vad jag tror. Som jag skrev - allt är möjligt och jag kan, som du självklart förstår, inte påvisa mina tankar med vetenskap. 

Beskrivningen av Sverige känns som något i stil med en totalitär polisstat. Jag kan inte se Sverige gå i den riktningen, jag tror inte att det finns tillräcklig grogrund för det. Inte på ett sätt som skulle få det att vara ett normaliserat läge i landet.

Hur ser Sverige ut om 20 år? Sverige är ett extremt land, på sitt sätt, och ett väldigt modernt land. Den tekniska utvecklingen har, om vi går 20 år tillbaka, varit stor och jag tror att den kurvan kommer fortsätta i sin riktning. Hur övriga världen kommer att se ut, utvecklas osv kommer givetvis att påverka Sverige. 

Kan Sverige lösa problem på arbetsmarknaden & bostadsmarknaden på ett vettigt sätt så kommer många andra problem också att lösas. Den tekniska utvecklingen kommer Sverige att "surfa" vidare på. Sverige är väldigt snabba på att till sig ny teknik, anpassa sig och finna nya användningsområde.

 Allt det här är bara personliga spekulationer och saknar vetenskaplig grund - dessutom saknar jag en kristallkula:)

Loris M
2016-09-03 21:44
#6

#5 Något vetenskapligt stöd behöver du inte ha :) Jag sitter också och spekulerar liksom författaren gjorde. 

Att Sverige skulle kunna utvecklas till något som liknar en totalitär stat verkar du se som inte speciellt troligt. Men det är inget som sker över en natt. Normaliseringsprocesser sker alltid successivt och det som känns helt orimligt idag behöver inte kännas orimligt om 15-20 år.  Staten, medier m.fl. normaliserar en sak i taget och rätt som det är har vi medborgare indelade i olika kategorier A-E och ingen höjer ens på ögonbrynen.

I vilket fall som helst, dina framtidsvisioner är mycket ljusare än mina egna och jag hoppas verkligen att du har rätt.

Annons:
Loris M
2016-09-03 21:55
#7

Kan tillägga att jag blev påmind om att Sverige förändrats i en riktning som oroar så sent som för två månader sedan. Vi bilade ner till södra Europa och när vi skulle åka hem och kom till Helsingborg blev vi stoppade av gränspoliser. De var beväpnade och ställde en massa frågor. De kikade in i bilen och frågade var vi varit, vart vi var på väg, var vi bodde, vad vi jobbade med, vad vi hette…. 

Barnen blev lite skärrade och förvirrade och frågade när vi passerat kontrollen: "Mamma, är vi i Sverige?" 😕

[Hayabusa]
2016-09-03 22:02
#8

#6 Nej, det sker inte över en natt men jag har ändå svårt att tro att det är Sverige år 2046. Jag har läst en del om Sverige under kalla kriget och det är intressant att se hur saker & ting har förändrats sedan dess. På sitt sätt har människor alltid varit indelade i olika kategorier, men att vi skulle få en närmast militär/polisiär uppdelning tror jag inte riktigt på. Personligen tror jag att det låg närmare till hands under 60 & 70-talet, men återigen - rena spekulationer. 

En hel del som var rimligt 1996 är helt orimliga idag. 

Som jag skrev så finns det saker att jobba med för att Sverige ska ta kliv framåt, men jag är trots allt positiv till många saker.

[Hayabusa]
2016-09-03 22:15
#9

#7 Ja, så är det idag. Är du på Frankfurts flygplats så ser du beväpnad polis, så var det förr och så även idag. Innan Sverige gick med i EU så fanns gränskontroller i t ex Tyskland, där blev man utfrågad mm. Visst kan det kännas obehagligt men ingen lätt situation att lösa. Hur ser det ut år 2046? Ingen aning.

Läser man tidningarna så kan det kännas aningen dyster med allt våld man läser om, men är det "värre" idag än förr? Jag vet ärligt talat inte. Återigen - hur ser det ut år 2046?

Upp till toppen
Annons: