Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1355 ggr
Magi-cat
9/5/16, 8:47 PM

Könsuppdelad idrottsundervisning?

Ännu ett hett diskussionsämne sedan det framkommit att muslimska friskolor har könsuppdelad idrottsundervisning för tjejer resp. killar.
Men det är alls inget nytt utan har förekommit i decennier och inte endast i muslimska skolor.

Och - är inte all idrott uppdelad mellan män och kvinnor?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fler-skolor-med-k%C3%B6nsuppdelad-idrott-1.3752526


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Herveaux
9/5/16, 9:09 PM
#1

Jag tycker det är stor skillnad på att dela upp i dam/herr när det gäller idrottande som är resultatinriktat. Idrotten i skolan är friskvård som också kan (eller ska) bidra till att stärka samarbete och gemenskap i klassen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
9/5/16, 9:19 PM
#2

Det var sällan vi var uppdelade bara tjejer och killar när jag gick i skolan. Det var tror jag en enstaka gång då jag gick i 6. Så det måste ha varit 18 år sedan. Annars var vi alltid tjejer och killar blandat. Och jag själv ser det som något negativt att man redan då barn är yngre ska hålla på att dela upp så. Jag minns själv att jag var otroligt dålig på idrott. Men jag hade tre sporter där det var svårt att slå mig. Hoppa häck, badminton och simning. Och inte ens killarna kunde alltid slå mig i det. Visst kanske man borde börja med mixade team i idrott där alla får vara med. Bara man är bra. Så det kanske är så idrotten kommer att bli i framtiden. Jag t o m nästan hoppas på det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
9/5/16, 9:30 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
9/5/16, 11:56 PM
#4

Kanske står i någon av länkarna, men ännu en aspekt av saken lär vara att när man blandar är det efterhand de kvinnligt kodade sysslorna (dans, redskapsgymnastik) som viker för de manligt kodade (lagidrott och tävling). Det är inte så att man möts på mitten. En annan sak som händer är att de kvinnliga elevernas betyg sjunker i förhållande till de manligas.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
9/6/16, 7:42 AM
#5

#4 Stämmer säkert att de "kvinnligt kodade" viker. Det blir mer tävlingsinriktat.
(Idrott i sig går ju också enbart ut på tävling, där inte alla har samma förutsättningar. Är det ens skolans uppgift att främja konkurrens och tävling?)

.

#1skriver:  Idrotten i skolan är friskvård som också kan (eller ska) bidra till att stärka samarbete och gemenskap i klassen

Om det är så, OM, att det generellt stämmer att idrotten/gympan är friskvård numera och verkligen, verkligen, stärker "samarbete och gemenskap" (i praktiken, inte bara som proklamationer och fagra målbilder!) är jag beredd att vika mig och glädjas åt det. Mina erfarenheter går nämligen stick i stäv med det, men det var ju ett tag sedan.

#2 tar just upp tävlingsinriktningen, där det helt naturligt är skitkul att som tjej slå killarna. Men för alla andra, som aldrig gör det? Hur kul är det? Och hur mycket "samarbete och gemenskap" skapar det?

Hur skulle det vara om tjejerna själva fick bestämma? De som vill spela handboll med killarna gör det medan de som hellre spelar badminton med en tjejkompis får göra det etc. (Och vice versa för killarna så klart.) Det skulle inte alls behöva vara kontroversiellt eller det minsta konstigt.

Då skulle fler delta och tycka att det är roligt med den fysiska aktiviteten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
9/6/16, 7:58 AM
#6

#0

"Och - är inte all idrott uppdelad mellan män och kvinnor?"

I regel är det så, men inte alltid. Det finns grenar som är mixad eller där kvinnor & män inte är uppdelade i kön.

Annons:
Magi-cat
9/6/16, 8:02 AM
#7

#6 Ja, hästsport t.ex.

Nu finns i allmänhet inte ridsport på skolschemat…Och det är knappast något som gör till eller från i just den här diskussionen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
9/6/16, 8:17 AM
#8

#7 Även motorsport. Tennis, badminton, beachvolleyboll är andra exempel. 

Till eller från i denna diskussion -  nej det måhända. Min kommentar gällde "all idrott". 

Själv har jag upplevt både och, dvs idrott (eller Gymnastik som det hette på min tid) där vi var könsuppdelat och mixat. Bra eller mindre bra? Jag tror att det finns fördelar med båda sätt och är väldigt individuellt.

Här är Johanna Frändéns syn på saken:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johannafranden/article23445663.ab

Aleya
9/6/16, 8:41 AM
#9

#5 ja eftersom jag bara var bra på dessa tre sporter så vet jag ju att det var många saker som du inte slog killar i. Och när jag gick gymnasiet så var vi mer tjejer i min klass och jag tyckte inte idrotten blev roligare för det. För jag personligen tyckte att det tenderade till att bli mer utfrysning när det bara var just tjejer och att vissa kunde vara så jäkla elaka mot andra tjejer, jag tror det blev tusan mer rivalitet bara därför och en otroligt dålig stämning. Så ne, jag tycker att det är bättre att ha blandat. Men det är min åsikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
9/6/16, 9:09 AM
#10

Den här meningen ligger det mycket i tycker jag:👍

"Skolämnet Idrott och hälsa i nuvarande form är föråldrat. Att lägga tid och kraft på hur snabbt barnen springer, hur högt de hoppar och hur många mål de gör rimmar illa med Skolverkets ämnesbeskrivning där hälsa och god livsföring är i fokus. "

ur: http://asikt.dn.se/asikt/debatt/konsuppdelad-gympa-inget-att-vara-upprord-over/skolidrotten-ar-foraldrad/

Vad allt borde handla om är synen på ämnet, inte att dela upp eller blanda gympan/idrotten rakt av efter kön utan att alla får lära sig hur nyttigt det är att röra på sig av liv och lust. 

Det är bara lite typiskt att debatten och upprördheten kom efter larmet om könsuppdelad idrott i muslimska skolor, som ännu en av de lömska ränker muslimer sprider mot vårt jämställda samhälle, typ….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
9/6/16, 12:20 PM
#11

#5 Nu har jag inga länkar eller liknande som stärker min teori, men jag har alltid uppfattat skolans gymnastik eller jumpa som just friskvård. Ungarna behöver röra på sig. Man får prova på olika sporter och aktiviteter (utan fokus på resultat och bra tider).
Tror knappast många ser fotbollen i skolan som ett komplement till fotbollsträningen i lokala korplaget tex.
När jag hade gymnastik i skolan så var det väldig blandat med lagsporter, redskap och annan fysisk aktivitet. Vissa ville ha mer tävling över det och andra ville mest ha roligt. Då delades klassen helt enkelt upp. Var väldigt jämn könsfördelning i både grupperna. Men min klass kanske var unik.

Min make har samma erfarenheter av jumpan, fast han är 16 år äldre.
Tjejer och killar hade gemensam gymnastik och hade en väldigt stark gemenskap. 
Var alltid blandade lag och inga sura miner för att en tjej eller kille var "sämre".
Men hans klass kanske också var unik.

Ska andra ämnen också delas upp då? Tex bild eller slöjden? Tjejerna är ju generellt "bättre" på syslöjd än killarna och vice versa med trä/metallslöjden.
Hemkunskap är väl då också ett generellt "kvinno"-ämne om man ska sitta fast i gamla ingrodda könsroller? Hur "roligt" är det för killarna att tjejer oftare är bättre på att laga mat?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
9/6/16, 12:42 PM
#12

#11 kul när du tar upp detta med olika andra ämnen. Son hemkunskap och dylikt. Jag minns när vi hade teknik. Då man skulle löda och olika saker, jag var så glad att jag hade ens fått chansen att testa detta i skolan och lära mig sådana värdefulla saker. Tänk om detta hade varit typ 50 - talet och jag som tjej inte skulle ha fått chansen att lära mig en massa om teknik och dylikt. För att jag är ju kvinna och måste lära mig att sy och hålla hemmet rent. Och tänk dom killar som kanske älskar att sy, men skulle inte få hålla på med det. Jag gillar verkligen inte konceptet att hålla på och tvinga någon till att bara vara med tjejer eller killar bara för att alla ska vara "jämnlika". Men om man är transsexuell då? Vart ska dessa personer ta och vara då? Ska man tvinga in dom i gruppen för det könet som dom inte känner sig som? Ser det bättre som att mixa folk med olika intressen. Vill man inte tävla utan bara ha kul på gympan så får dom vara i en del. Vill man pressa sig och tävla för att man gillar det så får dom vara i ett lag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
9/6/16, 12:57 PM
#13

#12 Ja, så mycket min mormor missade att få lära sig i skolan "för att hon var flicka/kvinna". Huvvaligen, vissa saker var verkligen inte bättre förr.

Tack för att du tog upp dom som inte passar i dom typiska "kill" och "tjej" lägren.🌺

Det finns fler än bara två kön och jag är stolt över att Sverige (äntligen) har kommit så långt som vi har när det gäller att alla sa få känna sig accepterade, precis som dom är. Vore tragiskt om vi börjar backa igen…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Magi-cat
9/6/16, 2:15 PM
#14

Det är inte tal om någon kräftgång eller att någon förordar det, så låt oss inte ödsla tid på att måla fan på väggen.

I den ideala världen blandas alla könen och alla får odla sina intressen, ingen exkluderas, ingen mobbas, ingen tvingas oavsett det gäller att vara med tjejer eller killar eller blandat osv. Men tills dess. En bred diskussion och reformering av idrottsämnet vore väl ingen onödig lyx?

Angående transsexuella har jag ännu inte sett någon förorda gemensamma omklädningsrum. Varför ska det vara uppdelning där? Finns det trots allt gränser för blandningen och vem avgör var de går?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
9/6/16, 2:33 PM
#15

#14 När jag gick i lekis, kanske sträckte det sig till 1:an, 2:an så hade vi gemensamt ombyte - var inga konstigheter med det.

Har hört att det inom det militära också är (har varit?) gemensamt dusch och ombyte. Inte hört eller läst några klagomål om det. Har iof inte letar heller…

Jag tror det är ett bra sätt att förhindra mobbning att hålla alla lektioner med blandade kön. När det bara är tjejer eller killar, blir det en annan jargong och stämning. Lättare att vifta bort vissa beteendemönster och/eller kommentarer med "Jaja, dom är bara pojkar, och pojkar beter sig så där mot varandra."

Lite OT men ändå, jag har varit på flera arbetsplatser där det bara har varit tjejer.
(Dvs också en jäkla massa skitsnack…) Men när det var en eller flera killar där var klimatet ett helt annat och så mycket bättre.

Vad är det för unikt med just idrotten så att könen ska delas upp i det ämnet?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
9/7/16, 8:42 AM
#16

#15 Intressant. När jag gjorde "lumpen" i början på 80-talet så fanns det några tjejer som gjorde sin militära grundutbildning. Det var "lika villkor" dvs de bodde på samma logement som oss andra, delade badrum, dusch och allt annat. Vi delade upp duschtider med mera, men rätt problemfritt på det stora hela.  Intressant med tanke på att "Allmän Värnplikt", då även för kvinnor, varit på tapeten.

Upp till toppen
Annons: