Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 724 ggr
Magi-cat
9/10/16, 7:56 AM

Arbetet blir bättre när personalen styr

I Skönsmon i Sundsvall organiserar hemtjänspersonalen själva sitt arbete - och får toppbetyg, "9 poäng av 10", av "brukarna"! 

Tidigare var det stressigt, inte roligt för någon, dålig arbetstillfredsställelse, dålig logistik och obefintlig flexibilitet. Arbetsdagen var uppstrukturerad minut för minut. Ändå hann man inte med…Så var situationen här, som på så många andra ställen.

Men när man organiserade om så att personalen själva styr har det blivit bättre för både anställda och kunder. Färre sjukskrivningar, kunderna är tryggare och trivseln bättre för alla.

Bilarna bytte man ut mot elcyklar. Det fungerar bättre nu när man jobbar med färre kunder inom ett mindre geografiskt område.

http://arbetet.se/2016/09/07/toppbetyg-nar-personalen-sjalva-styr/

Det låter underbart tycker jag och hoppas att det här arbetssättet sprider sig till flera kommuner. 
Undrar om….Tänker på katten Maja som plågades ihjäl utan mat och vatten när hennes ägare hamnat på sjukhus - det tror jag inte hade hänt i den här organisationsmodellen. Man hade löst det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/10/16, 7:56 AM
#1

Kan ingen komma på ett bättre ord än "brukare"? 🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
9/10/16, 8:20 AM
#2

Undra om det går att anpassa till landsbygden också

#1 Det bästa jag kommer på är väl "Kund"

l'm back

Magi-cat
9/10/16, 8:26 AM
#3

#2 Det borde gå att anpassa till landsbygden också. Där jag bor jobbar de något snarlikt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
9/10/16, 9:21 AM
#4

Jag tror väldigt mycket på organisation och att de berörda styr sitt arbete, oavsett vilka resurser man har. Det går alltid att effektivisera och höja kvalitet utan att det behöver kosta pengar. 

Jag har jobbat mycket med sådana här frågor när jag jobbade som förskollärare. Allt administration och dokumentation, möten m.m. höll på att ta över och allt mindre tid fanns det för barnen. Men när vi fick styra upp det lite, titta på vilka möten vi sitter, vilka projekt vi tvingades in i  (och fick lov att välja bort de som inte gav något), ändrade våra arbetstider, själva valde områden vi ville prioritera m.m. så blev det en enorm skillnad.

Som i artikeln ovan, organiseras många verksamheter av administratörer (eller andra) som inte är så insatta i den verkliga verksamheten. Inte konstigt att det blir fel då.

Inkanyezi
9/10/16, 9:25 AM
#5

Man tog ju ordet "brukare" för att inte blanda ihop med andra yrkesgruppers kunder, där främst sjukvården kallar sina "patienter". Bland jurister används "klient", som också är ordet i en del andra språk för "kund". Kanske har det blivit så att "brukare" ses som eufemism för "patient" snarare än ett bättre uttryck?

Jag är inte störd av ordet "brukare", men "kund" kan bli rent sakligt fel, när det inte sammanfaller med brukaren. Men i taxibranschen är alla som ska åka kunder, även om det är någon annan som betalar, så "kund" borde fungera lika bra som "brukare". Det kan vara vettigt att använda det ordet, och andra yrkesgrupper som sätter andra etiketter på människor som de tjänar kanske också borde anta ett lite modernare språkbruk?

tarantass
9/10/16, 2:50 PM
#6

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Loris M
9/15/16, 1:25 PM
#7

Så här borde alla ha det:

"Äldreboendet Kungsljuset har kallats för lyxäldreboende där pensionärerna badar bubbelpool och äter trerätters middagar. Nu prisas man för både maten och ledarskapet."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lyxboendet-prisat?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160914%3Alyxboendet-prisat%3Anyh

Magi-cat
9/15/16, 2:51 PM
#8

#7 Nu börjar det likna något! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: