Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 2422 ggr
Magi-cat
2016-09-10 08:29

Bättre ord än "brukare"?

"Brukare" är ett vederstyggligt ord. 

Nästan vad som helst är bättre. Vad finns det för förslag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ary
2016-09-10 08:33
#1

Förr hette det vårdtagare vilket ju iaf var bättre än brukare. Som personlig assistent har jag jobbat med väldigt sjuka människor och då har det blivit att jag ofta säger patienter eller skyddsling.

Jaguar_
2016-09-10 08:41
#2

 Det är ju någon man jobbar för och de ska inte sättas i en kategori, därav tycker jag klient låter bäst. Vem som helst kan vare an klient. Rik, fattig, sjuk, frisk, gammal, ung…Klient är väldigt neutralt och det ända ordet säger är att det är någon som sökt hjälp för att få något gjort. Vad för något? Nej det behöver ingen veta. Det är som ordet hen så att säga. Det är inte nedvärderande.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Loris M
2016-09-10 08:41
#3

Valde kund och i övrigt håller med, nästan vad som helst låter bättre än brukare. Vet inte hur de kom på ett sådant ord. 🤔

Iskall
2016-09-10 09:13
#4

Beror lite på vad slags brukare det är. Om man jobbar inom äldreomsorgen kan man säga pensionärern, om man jobbar som personlig assistent kan man säga kund. Om man jobbar på nått hem för antingen äldre eller handikappade så kan man säga boende.

Så för mig är det svårt att sätta ett nytt ord, pga vad för slags brukare det handlar om.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Iskall
2016-09-10 09:16
#5

Bara en tanke som jag fick nu. Är rätt logiskt att man använder ordet brukare, det är en person som brukar en tjänst så att då blir automatiskt att man säger brukare.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

tlover
2016-09-10 09:23
#6

Valde kund då både tex boende och gamling kan vara väldigt missvisande. Själv ser jag inte riktigt det hemska med brukare, det är ju i princip samma som kunde då det heter brukare för att h*n brukar en tjänst dessutom så kanske denne inte ens får vård utan tex stöd (beroende på sjukdom/funktionshinder) så det gamla ordet vårdtagare blir ju också fel.

Men ordet brukare kanske har använts fel på ställen jag inte "hängt med" så på andra ställen kan ju ordet ha börjat betyda något annat

l'm back

Annons:
Magi-cat
2016-09-10 10:04
#7

Jag ser att jag inte ens tog med att behålla "brukare" som ett alternativ. "Gammal goding" kom med bara för att lite lätta upp det hela…

Det kanske nästan  bara är jag då som störs intensivt av detta ord "brukare".

Jag associerar till någon som tar och tär, som inte ger något, bara "brukar". 

Alla använder vi tjänster, stora som små, men ingen skulle drömma om att kategorisera andra tjänsteanvändare (ni kan säkert komma på otaliga exempel) för något så illa valt som "brukare".😕

Någon form av "boende" vore bättre, eftersom de gamla bor någonstans där de får hjälp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-09-10 10:23
#8

#7 fast boende funkar ju bara vid vissa tillfällen

l'm back

Magi-cat
2016-09-10 10:26
#9

#8 Någon variant på ordet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-10 11:04
#10

Jag tror att brukare ibland ligger lite nära "missbrukare" men att hitta ett alternativt ord är inte lätt då det egentligen är ganska bra tycker jag.

Användare kanske men det är ju samma sak.

"Boende" kan ju vara ett substantiv också så det blir lite knepigt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-10 11:11
#11

Men alla förstår vad man menar när man säger "boende" på…etc…

"Väntjänsten var ute och gick med de  boende på Grönkulla". Ingen missförstår. Och man (i alla fall jag) får en vackrare bild i huvudet än:

"Väntjänsten var ute och gick med brukarna på Grönkulla".

Tycker jag.

Går det inte att hitta ett heltäckande ord som är bättre får man väl använda olika ord, då?

Vem vill bli och vara "brukare"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-09-10 11:41
#12

#11 ingen vill väl vara brukare eftersom det innebär att man har en sjukdom, funktionshinder eller liknande. Men ingen är ju bara brukare heller utan mamma, pappa, vän, syster, bror, dotter, son, kusin, mormor, farmor, farfar, morfar, barnbarn etc För personalen är dom ju främst brukare men när du handlar så är ju du främst kund för personalen eller hur?

l'm back

Magi-cat
2016-09-10 13:38
#13

#12 Det är själva det fula ordet jag vill ändra på, det andra kan jag inte göra något åt. Men benämningen är viktig. Den sänder signaler och skapar associationer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2016-09-10 14:42
#14

I varje fall inte ordet "kund". Det är ideologiskt belastat.

Före den ny-"liberala" revolutionen syftade det alltid på folk som har anlitat en privat företagare, aldrig på folk som gör anspråk på vad de själva är delägare i, har betalat skatt för eller har mänsklig eller motsvarande rättighet till. (Utom att man har kunnat vara "kund" i Konsum och liknande, fast man är medlem, men det har man nog varit av bara farten, överfört från den tidigare allenarådande privata handeln.)

Minns inte längre om jag möjligen har läst det, men jag misstänker att ordet "kund" föreslogs i de här sammanhangen av marknadsförare hos de ny-"liberala" revolutionärerna. I varje fall har det bidragit till att sälja in idén om "vårdskolaomsorg" som tre varor som alla andra, som man köper (och då kanske för "vad det kostar"), till skillnad från något man har rätt till efter behov därför att också hela samhället vinner på det (och som man kanske redan har betalat eller efterhand kommer att betala för).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-09-10 15:12
#15

#14 Intressant.

Har du något annat, bra, förslag? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-10 15:22
#16

Jag har funderat igen😃

Användare kanske är bra i alla fall. Det låter i alla fall mjukare men det är inte optimalt.

Jag vet att vissa äldreboenden jag besökt kallar de gamla för pensionärer rätt och slätt men jag är tveksam även där…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2016-09-10 15:29
#17

#16 "Jag vet att vissa äldreboenden jag besökt kallar de gamla för pensionärer rätt och slätt men jag är tveksam även där…" 

Det funkar ju dessutom bara på äldre brukare

l'm back

Maria
2016-09-10 15:37
#18

#17 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-10 15:53
#19

#16 Användare låter förvisso mjukare.

Om "pensionärer" fungerar på de boendena kan de ju fortsätta med det…De kanske också tycker "brukare" låter illa?

Bra att ni funderar. 🙂🤔Tänktänktänk….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-10 15:56
#20

#19 Jag tror att dagens boende på äldreboenden accepterar pensionärer som ord mer än brukare.

Kanske det är en generationsfråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-10 16:34
#21

Undrar vad "brukarna" själv vill bli kallade?

Maria
2016-09-10 16:37
#22

#21 Ja det är ju en intressant fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2016-09-10 16:46
#23

#21 vissa ogillar det och vissa bryr sig inte

l'm back

[Hayabusa]
2016-09-10 16:53
#24

#22 Egentligen det viktigaste - vad vill de själv bli kallade? 

#23 Kan tänka det. Personligen, om & när jag hamnar i denna situation själv, så tror jag inte att jag skulle bry mig. Viktigast är att allt fungerar som det ska, se´n får personalen kalla mig vad de vill.

Magi-cat
2016-09-10 17:00
#25

Grejen är väl att de inte har något att säga till om.

Och visst har det betydelse hur man benämner människor man vårdar och hur man kategoriserar dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-09-10 17:03
#26

#25 Nä, men det borde de väl ändå ha? (Något att säga till om)

Har själv svårt att komma på ett förslag. Går att väga in för- & nackdelar i varje namn, känns det som.

Maria
2016-09-10 17:16
#27

Sedan handlar det ju om hur samhället tar emot ett nytt "ord" Det ska så att säga bli förankrat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-10 17:42
#28

#27 Så är det. Personliga preferenser väger säkert också in.

Magi-cat
2016-09-10 18:44
#29

Bara som exempel på att man kan ha kul även på ålderdomshemmen, fast man är gammal  - och pensionär och boende, inte "brukare" någonstans….

http://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/article23491823.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-09-10 19:12
#30

#29 Vad tycker du de brukare som varken är gamla, bor på boende eller är pensionär ska kallas?

Jag börjar undra eftersom det bara är pensionärer som tas upp här

l'm back

Magi-cat
2016-09-10 20:14
#31

#30 Jag frågar ju efter ett bättre ord än "brukare". 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-09-11 01:56
#32

#15: alltid lättare att klaga än "vara konstruktiv", som bekant.

Vad kallades folk förr? Vill minnas att det var saker som skiftade efter sammanhang: "boende", "patient", "klient". "Boende" är bra på ett boende, om man laddar det med samma innebörder som "boende" i ett vanligt bostadsområde är laddat med. "Patient" borde väl också vara okej, än så länge. "Klient" kan ha smak av en försvarsadvokats klient, alltså brottsmisstänkt, vilket ju ligger nära diverse nutida attityder till socialbidragstagare och likställda.

Men sist och slutligen beror det väl på helt andra saker än blotta orden, så länge de är okej i sin grundbetydelse (som "kund" inte är, eftersom det betyder "köpare eller avnämare av något man inte har rätt till (annat än genom köpet/motsv.) från någonstans som någon annan äger"). Det bästa ord kommer med tiden att laddas med förnedrande saker om attityden uppifrån är felaktig.

Och så byter man: "fånge" mot "intern" mot "intagen", "städare" mot "lokalvårdare" mot "hygientekniker", "handikappad" mot "funktionshindrad" mot "funktionsvarierad" och så vidare. Som trasor på ett blödande sår, så fort den nya trasan är genomblodad tar man en ännu nyare, utan att någonsin sy igen såret. Ord är så mycket billigare än attityder. Eller pengar – till folket alltså.

Där tror jag problemet egentligen ligger.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-09-11 07:28
#33

#32 Ord är så mycket billigare än attityder. Eller pengar – till folket alltså.

Ligger mycket i det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2016-09-13 00:23
#34

Vård-konsument!

Annons:
Magi-cat
2016-09-13 07:46
#35

Hmm…"idag ska vi bjuda vårdkonsumenterna på tårta"…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-09-13 07:52
#36

"Konsument" låter inte helt perfekt i mina öron. "Omsorgstagare"?

Sisselie
2016-09-14 10:38
#37

Man måste ju anpassa det efter situationen, dvs olika ord i olika sammanhang. Jag bor på ett LSS-boende (serviceboende) och säger boende. Det är det enda vettiga ord i det här sammanhanget.

Jag avskyr det där jonglerandet med ord, att de byter hela tiden, som om en hygientekniker är bättre än en lokalvårdare, som skulle vara bättre än en städare… Om det är "företeelsen" folk ser ner på så hjälper det inte att byta ord. Det nya ordet blir snart förknippat med samma "företeelse".

[Hayabusa]
2016-09-14 10:44
#38

#37 Sant

Magi-cat
2016-09-14 14:39
#39

#37 Jag förstår hur du menar men min poäng med att försöka hitta ett bättre, värdigare, ord än just "brukare" har inget att göra med att "se ner" på någon, tvärtom.

Det viktigt hur man kategoriserar, hur en benämning kommit till  och vad det ger för associationer. Vad man laddar det med, som nämnts tidigare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Forest]
2016-09-16 08:35
#40

Säger man verkligen att man ska till brukaren på hittapågatan 3? Säger man inte ska till Allan på hittapågatan  3 🤔 Menar rent när man jobbar med personer så säger man i regel deras namn inte brukare på plan 2 lägenheten 21. 

Jag tycker inte brukare låter illa, det klassar in alla vare sig det är ett barn eller äldre person

Magi-cat
2016-09-16 08:42
#41

#40 Man säger nog namn, får jag hoppas.

"Brukare" är väl när man talar om en grupp och opersonligt.

Vanligen kategoriseras  väl äldre personer som "brukare". Skulle man verkligen benämna barn som "brukare"?

(Ja, jag tycker fortfarande det låter förfärligt illa, vem man än utsätter för ordet. 🥶)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Forest]
2016-09-16 08:44
#42

41. Det är säkert smaksak, jag tycker inte det låter illa. Sen visst finns det bättre ord. Men vilket ord passar in alla brukare?  Det är inte bra äldre som är brukare, klient kanske? Kund nja det tycker jag klingar illa.

tlover
2016-09-16 08:55
#43

#41 Nej det är inte bara äldre som är brukare, tex är många med funktionshinder  en brukare.

#40 #41 Det är inte alltid namn används, tex om det är vikarier som inte hunnit lära sig namnen än

l'm back

Sisselie
2016-09-16 13:54
#44

#42 Varför måste det vara samma ord för alla olika kategorier?

Magi-cat
2016-09-20 07:41
#45

Undrar jag också, varför man prompt måste banka ihop ett stort antal människor till en enda kategori för att sedan kunna benämna dem med något så fult som "brukare". 
Det förstärker uppdelningen i "vi" och "dom", där vi (mer lyckligt lottade, än så länge) ger och de "brukar". 

Ingen skulle drömma om att bemöda sig att hitta ett gemensamt ord för (bara som exempel) barn i förskoleklass, grundskoleelever, gymnasiestuderande, studenter, SFI-studerande, folkhögskoleelever eller vuxenstuderande. Ett ord som "kunskapsnyttjare", kanske? 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-09-20 08:53
#46

#45 Det ordet finns och heter Studenter

l'm back

Mitchika
2016-09-20 14:16
#47

Jag förstår ärligt talat inte vad det är som låter så illa med ordet brukare? 🤔

Är det en personlig åsikt så respekterar jag givetvis det, men annars får någon hemskt gärna förklara för mig vad som är så fel med det ordet. Man är brukare av en tjänst, oavsett vad den tjänsten kan vara. Det tycker jag låter ganska logiskt och som en bra beskrivning av det. Glad

Är "användare" ett bättre ord i såna fall, då det är en av synonymerna för brukare? Man är användare av en tjänst istället? Annars har vi nyttjare också, ännu en synonym, skulle det funka bättre? Det är dom enda förslag jag kan komma på som möjliga ersättningsord just nu. 🙂

Eftersom man inte alltid betalar för tjänsten kan man väl inte riktigt kallas för kund. Kanske klient, men det låter inte riktigt helt rätt det heller med hänvisning till föregående mening. Boende låter väl bäst av dom alternativen, men det blir också lite fel, då personerna inte alltid bor på ett boende och kan finnas utspridda över en hel stad. Ingen av dom alternativen känns som ett riktigt bra ersättningsord.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Iskall
2016-09-20 16:39
#48

Jag tycker att ordet brukare sammanfattar alla personer som brukar de olika tjänsterna som går erbjuds. Sen så finns det olika benämningar till de olika brukarna, så som tex boende, pensionärer, kunder, klienter.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Magi-cat
2016-09-20 18:00
#49

Jag tycker att jag förklarat mina invändningar och har inte mycket att tillägga.

Sammanfattning, kort:

-själva ordet klingar illa och för tankarna till någon som "tar"

- det är onödigt att trycka in precis alla i en kategori - det förstärker uppdelningen mellan "vi" och "dem"

"Boende" låter bättre och mjukare och stämmer för de flesta.

Men jag förstår att jag bland läsarna (dock inte IRL) är ensam om den här uppfattningen, så jag lägger ner.

(Kalla mig bara inte "brukaren" när det blir så dags. 😈😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-09-20 19:09
#50

Jag tror fortfarande problemet är politiskt och kulturellt. Som i sedan århundraden inrotad tradition att se ner på den som "inte gör rätt för sig" plus, sedan några årtionden, ett politiskt klimat som både medvetet och omedvetet har utformats för att gynna den inställningen och se den som det "nya och fräscha".

Gamla Metallbasen Leif Blomberg satte ord på det genom att tala om "närande" och "tärande" människor. De han syftade på var (om jag minns rätt) sina egna metallarbetare (och Byggnads och andra machofack) respektive vård- och omsorgskärringarna, men det är ju samma mentalitet och samma bristande logik.

Där den någon generation äldre Tage Erlander påpekade för sin mor, generad över att kostas på på sin ålderdom, att det var hon själv som hade slitit ihop till de pengarna.

Så länge vi inte verkligen har fattat och tagit till oss vad Tage Erlander menade tror jag vi får fortsätta jumpa isflak mellan ord som snart får dålig klang. Det är åtminstone ett friskhetstecken i det sjuka så länge folk utverkar att de byts ut i stället för att helt och hållet identifiera den dåliga klangen med dem som drabbas av den.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-09-20 19:28
#51

#50 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mitchika
2016-09-20 21:02
#52

#49 & #50 Jag tror att jag förstår invändningarna och era tankar om ordet brukare lite bättre nu, speciellt efter tarantass' inlägg #50. Tack för den väldigt tydliga sammanfattningen, Magi-cat och tack för ett  bra inlägg, tarantass. Glad

Jag trodde faktiskt att brukare fortfarande var så pass nytt att det inte hunnit få en så negativ klang till sig ännu, men där hade jag tydligen fel. Själv har jag bara positiva kopplingar till ordet brukare då det används mestadels i positiv bemärkelse i min omgivning och som "värst" neutralt. 

Personligen har jag inget emot alls att bli kallad brukare. Det är ordet som används häromkring, men det varieras även med ordet boende. Mycket beror på personen som säger det, vissa föredrar det ena och vissa föredrar det andra. Men det vanligaste är att använda antingen personens namn eller när man pratar om alla eller flera  i grupp: "Ska vi samla några/alla/dom som vill ikväll och dra iväg till pizzerian?" eller något i den stilen. Glad

Brukare/boende används mest vid möten och uppföljningar där det måste föras protokoll och journaler där det ska synas klart och tydligt vem som sagt vad och vem som kommer med tankar, önskemål och förslag på förbättringar. Även i andra, liknande situationer när personalen behöver prata om boendet på en professionell nivå och/eller när sekretessen inte tillåter dom att nämna någon eller några vid namn. 

Där tycker jag det fungerar riktigt bra. Det känns inte konstigare än att bli kallad för anställd på ett företag när man sitter i möte med chefen eller arbetsledaren. Men det är mina åsikter och tankar kring det och mina upplevelser. Glad

Hur som haver, det jag ville komma till var att jag tror (helt säker kan jag naturligtvis inte vara) att jag förstår era tankar och argument och jag har inget att riktigt invända mot dom. Även om våra personliga åsikter och känslor skiljer sig när det gäller ordet, #49Glad

Personligen tror jag att det är viktigare att fokusera på att få folk att se förbi alla eventuella kategorier, etiketter, fack och diagnoser som samhället sätter på en och istället se personen för den hon/han/hen/den/det är. Jag tror det är bättre än att fokusera på vilka som placeras i vilken kategori. Samhället kommer alltid placera oss i olika grupper, fack, kategorier och annat, men det är bara ord som sätts på oss för att det är ett smidigt sätt att organisera upp saker och ting på. Det är vi som ger orden makt, styrka och betydelse och det är vi som har förmågan att ta ifrån dom det och förändra det också.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Magi-cat
2017-11-27 18:33
#53

"Kalla oss inte 'brukare'", säger de årsrika.

"Kommentar: SPF Seniorernas kongress 2017 tog beslutet att driva frågan att ordet brukare suddas ut där det förekommer i social omsorg som rör äldre personer."

http://www.senioren.se/asikter/tyck/kalla-oss-inte-brukare/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-19 21:44
#54

"Brukare" anmäls!

"Ohyfsat och respektlöst. Det tycker May Öberg om ordet brukare. Nu vill hon att myndigheterna klassar ordet som diskriminerande."

"I stället tycker hon att man ska låta bli att klumpa ihop grupper och använda mer specifika begrepp som används när man talar om personer som inte omfattas av kommunens insatser.

– Om jag bor i ett äldreboende är jag hyresgäst, utnyttjar jag kommunal hemtjänst är jag kund och om jag är sjuk och vårdas inom kommunen så är jag patient."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/det-ar-ohyfsat-och-nedvarderande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: