Annons:
Etikettetnicitet
Läst 1189 ggr
Magi-cat
9/14/16, 8:48 PM

"Var kommer du ifrån?"

Hittade den här på FB idag. 

Yasri Shamsudin Khan känner sig road.

11 tim · 

Har på mig min fina eidmössa och är på väg till jobbet med vår kära kollektivtrafik.

På vägen dit är det någon som utbrister åk tillbaka dit du kom ifrån, vi vill inte ha dig här.

Jag tittar på personen, tänker efter en stund och säger med lugn röst. Jag planerar faktiskt att åka tillbaka hem senare idag, men just nu planerar jag att åka till mitt jobb först, du vet man måste betala sina räkningar och så, men kommer faktiskt att åka tillbaka ikväll.

Personen tittar på mig, lite förvirrad men väser snart, men var kommer du ifrån?

Jag tittar på personen och säger tydligt från Upplands Väsby.

Personen tittar på mig, och säger angeläget - Nej, var är du född? Vilket land är du ifrån?

Jag svarar - jag tror att jag är född på karolinska sjukhuset det är iallafall vad mitt födelseintyg säger, jag var för liten för att själv komma ihåg. Och då jag som sagt växt upp i Upplands Väsby nästan hela mitt liv så är jag väl från Upplands Väsby, som ligger i landet Sverige.

Jaha, men du säger ju själv att du inte växte upp i Upplands Väsby hela ditt liv så var kom du från innan?

Tensta, svarar jag.

Nej, men var kommer dina föräldrar ifrån? säger personen angeläget.

Ja, Just nu tror jag att dem är hos min syster och jag tror faktiskt inte de är på väg någonstans, men om de är på väg någonstans så kom de väl från min syster antar jag.

Ja, precis, vilket land bor din syster?

Hon bor i Uppsala, det är en stad i Sverige några mil härifrån.

Nej, men vilket land är dina föräldrar födda?

Vet du, jag kan inte intyga något där. Problemet är att jag inte råkade vara på plats när när mina föräldrar föddes, så om du vill veta säkert så kanske du ska fråga någon som var där då.

Tittar på personen och säger, men du, du är inte härifrån eller hur?

Jo, jag är svensk svarar personen.

Jag menar du är inte från Stockholm ursprungligen, så när kom du hit?

Jag är från Blekinge svarar personen.

Jaha och när planerar du att åka tillbaka till Blekinge? frågar jag.

Personen tittar på mig förvirrad, vänder sig om och går sedan bort ifrån mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Agafia
9/14/16, 9:23 PM
#1

👍

[NeferNefer]
9/14/16, 11:21 PM
#2

Bra svarat.

Men jag tycker det är obehagligt med dessa oförskämda människor som tar sig rätten att hoppa på andra på det här viset. 😕

Loris M
9/15/16, 7:39 AM
#3

Så himla bra! 😃

Magi-cat
9/15/16, 8:17 AM
#4

Väldigt bra svarat och det tar ju alldeles udden av påhoppet, på ett lugnt sätt. 

"Jaha och när planerar du att åka tillbaka till Blekinge? frågar jag." 😃

Hoppas de som brukar hoppa på folk på det här sättet lär sig något. 😐Även om man inte ska ha för stora förhoppningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
9/15/16, 4:11 PM
#5

😃

TatsuOni
9/28/16, 10:07 AM
#6

När jag stöter på liknande diskussioner så tycker jag om att påpeka att jag är invandrare. Vadå invandrare undrar folk då? Jo min pappa är från Finland, precis som mina morföräldrar. Pappa är inte ens svensk medborgare.

Det folk då svarar är "men det är annorlunda, du är svensk".

Men hur kan det vara annorlunda? Hur kan jag vara mer svensk än någon vars föräldrar/mor- och farföräldrar är födda i t ex Irak? Det kan inte folk svara på. Det bara "är så".

Inte ens när jag säger att jag inte ser mig själv som svensk så går folk med på annat än att jag är svensk.

Så alltså spelar det ingen roll om du är född i Sverige eller inte. Om du känner dig svensk eller inte. Det viktiga är hur du ser ut, så att andra kan bedöma om du är svensk eller inte. 😴

Nä folk är inte alltid helt logiska😕


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
DesK
10/5/16, 8:47 AM
#7

Jättebra! Jag har sett den förut. Själv är jag en rätt nyfiken typ, så jag brukar fråga varifrån människor kommer, som jag råkar i samtal med. Brukar också passa på att säga att jag inte är helsvensk, eftersom jag är född i Tyskland och min far var tysk. Får då ofta höra att det inte räknas som att vara invandrare🤔

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: