Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 753 ggr
Loris M
9/26/16, 6:48 PM

Allas drömmar är lika mycket värda

En läsvärd artikel skriven av Zahra Bayati, forskare på Göteborgs universitet. En viktig påminnelse för alla er/oss som kommer i kontakt och/eller arbetar med barn, unga och vuxna med utländsk bakgrund. Uppmuntra dem att drömma och bli det de vill bli, begränsa dem inte. 

"När jag för snart 30 år sedan för första gången besökte Arbetsförmedlingen och sökte jobb med min biologi­utbildning från Iran i bagaget, gav handläggaren mig rådet att glömma att jobba som biolog. Hans förslag för att jag skulle vara säker på att få jobb var städning. Mitt insisterande över att ha ett arbete inom min högskolekompetens bemötte han med att rekommendera mig att läsa till förskollärare ”den enda högskoleutbildning som kunde ge mig jobb”.

I snart nio år har jag undervisat på lärarutbildningen och fortfarande träffar jag många studenter som har utbildningar som dataingenjör, kemist, arkitekt, biolog eller språkvetare i bagaget, som har fått liknande rekommendationer som jag fick och därför läser de till förskollärare (inget fel på det yrket, men det är inte vad dessa personer har utbildat sig till).

Efter ett tag blev mönstret tydligt, och jag insåg att det inte var på grund av arbetsbrist för biologer eller ingenjörer som vi blivit rekommenderade att söka oss till andra fält. Det handlade snarare om de föreställningar om oss som projicerats på oss. Vår enda gemensamma nämnare är att vi kommit från utomeuropeiska länder. Majoriteten av oss är dessutom kvinnor. Det ser ut som att det snarare handlat om vems dröm och vems planer för framtiden som varit värda att beakta"

http://universitetslararen.se/2016/09/26/allas-drommar-ar-lika-mycket-varda/

Annons:
[NeferNefer]
9/26/16, 6:54 PM
#1

Så fruktansvärt tråkigt att läsa 😕De där handläggarna borde verkligen skämmas. De har skött sitt arbete på sämsta tänkbara sätt.

Magi-cat
9/26/16, 7:02 PM
#2

Verkligen trist.

Dock råkar även Sverige-födda t.ex. biologer ut för inkompetenta AF-handläggare som trycker broschyrer om utbildning i än det ena än det andra i händerna på dem, trots att de kommer där med akademisk examen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
9/26/16, 7:11 PM
#3

#1 Tyvärr är det rätt vanligt. Jag har pratat med många (speciellt kvinnor) som får samma uppmaningar som forskaren ovan. På ett sätt kan jag förstå att handläggare inser att det är tufft på arbetsmarknaden för utlandsfödda och att det finns en diskriminering. Tar de jobb som inte är eftertraktade bland infödda och där det finns stor brist på arbetskraft, ökar de sina chanser att få ett jobb.

Men de borde inte ta död på deras drömmar och förutsätta att det går illa eller att de kommer att bli diskriminerade, eller att de inte är kapabla till annat. De borde istället hjälpa dem att få sina drömjobb, för alla i samhället tjänar på att människor har jobb som de trivs med. Alla fördrar vi att mötas av en säljare, läkare, lärare, bussförare …. som älskar sitt jobb, än av någon som gör det för att det är ett sätt att tjäna pengar och överleva.

[NeferNefer]
9/26/16, 7:34 PM
#4

#2: Så onödigt, så trist … 😕

#3: Precis så! 👍Alla borde stöttas och hjälpas till arbeten de älskar, för allas skull!

tarantass
9/27/16, 4:32 PM
#5

Det gäller inte bara AF-handläggare heller. Finns många (före detta) förortskids som kan berätta om syokonsulenter och yrkesvägledare i grundskolan som har sagt "för en sån som dig finns ingen chans till något avancerat jobb, tyvärr", varpå de bestämde sig för att begrava sina drömmar, skita i skolan och bli värstingar. En del har berättat det offentligt, kommer tyvärr inte ihåg namn.

(Men även de berättelserna drunknar väl i de historielösa och typiskt provinsiella sagorna om arabers, svartas och muslimers låga kvalitet som människor…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
9/27/16, 4:43 PM
#6

#5 Tyvärr finns det också en hel del pedagogisk forskning som stödjer det du skriver. Att lärare har lägre förväntningar på elever med utländsk bakgrund och ger dem inte samma utmaningar. Samma forskning visar att lärarnas attityder kan i många fall vara avgörande för hur elever lyckas i skolan och senare i yrkeslivet.

Annons:
[NeferNefer]
9/27/16, 5:05 PM
#7

… eller lägre arbetarklassungar. Jag fick höra av syon att "Du ska vara tacksam om du kan få jobb i kassan på ICA". Inte för att det är fel på att sitta i kassan, men jag hade väl andra drömmar. Jag hamnade aldrig i kassan, och inte heller blev jag någon syo 😃

tarantass
9/27/16, 5:59 PM
#8

#6: ser man på.  Vore värd att länkas kanske, om det går?

#7: ja, apropå historielöshet. Om ens de som själva har upplevt den tid då "vi" (redan detta offentliga "vi" är ju ett överklass-vi) hade exakt samma fördomar mot den dåförtiden "inhemska" underklassen som "vi" har mot den numera "utländska" – och deras barn besannade "våra" fördomar genom förväntningseffekten – kom ihåg det, skulle vi ha en annan debatt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
9/27/16, 6:22 PM
#9

#8 När jag får en stund över, kan jag leta fram det.  Det finns bl.a. en avhandling som jag tänker på, som är säkert 5-10 år gammal nu där de följt några nyanlända flickor och deras skolframgångar. Undersökt deras attityder och lärarnas och hur det inverkat på deras betyg. Det visade sig att det som avgjorde att de kämpade på trots att de kom till Sverige i skolåldern och hade det kämpigt, var att det fanns lärare som ställde höga krav, uppmuntrade dem och visade att de trodde på att dessa flickor kan nå hur lång som helst och blir vad vill. Kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit avhandlingen, men ska se om det går att få fram ändå.

[NeferNefer]
9/27/16, 6:56 PM
Loris M
9/27/16, 8:40 PM
#11

#10 Nej, det är inte den. Jobbigt att jag inte kommer ihåg forskarens namn, brukar kunna det. Men det var så länge sedan. Det finns dock en hel del andra, så jag får leta när jag får tid.

tarantass
9/27/16, 9:41 PM
#12

#11: Ta inte ut dig för vad jag skrev nu bara. Bra med ammunition för mänsklighetens argument, men allt hänger inte på en person (som jag brukar försöka påminna mig själv).

#10: verkar intressant den med, även om jag inte har hunnit titta så mycket än.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: