Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1141 ggr
Loris M
10/2/16, 2:42 PM

Kvinnor i skuggan av kända män

Många gånger när jag läser om framgångsrika vetenskapsmän, filosofer, teoretiker… så kan jag inte låta bli att tänka på att det är så många av dem som är just män. Jag kan inte heller låta bli att tänka på vad dessa mäns fruar (om vi fokuserar på de som är hetero) gjorde medan de satsade på sina karriärer och upptäckter. Tog hand om deras gemensamma barn kanske? Stöttade dem och gjorde allt det praktiska? Tog hand om hemmet? Vad hade de för drömmar? Vad ville de bli? Ville de också forska/uppfinna/filosofera men var tvungna att ge upp dessa ouppnåeliga drömmar för deras mäns drömmar var viktigare och mer storslagna? 

I liknande tankar gick även denna skribent:

"Har du hört om Mileva Maric? Inte?! Mileva Marić var också fysiker precis som sin man, men utan hans framgångshistoria. Det är kanske orättvist att jämföra henne med en av de skarpaste genier världen skådat, men om man bortser från den biten är det ändå en intressant jämförelse att göra.

Mileva Marić studerade matematik och fysik på samma högskola som Albert Einstein, och det var där de träffades. Men Albert Einsteins högskola skilde sig rejält åt från Mileva Marićs. Hon var ensam kvinna i sin klass, och den femte någonsin som studerade de ämnena. För att överhuvudtaget nå så långt på den tiden måste hon ha varit enormt driven och mycket begåvad. Hennes studier och karriär avbröts av att hon blev gravid med Albert Einstein. Hon födde tre barn åt honom innan han skiljde sig från henne och gifte om sig.

Efter Mileva Marić har vi haft långt över 100 år på oss att se till att kvinnor inom naturvetenskapliga ämnen och överallt i samhället inte straffas bara för att de skaffar familj. Det har inte skett. Eftersom vi fortfarande lever i ett samhälle baserat på en karta ritad av män.

Många studier har gjorts som visar att kvinnor inom naturvetenskapliga fält fortfarande möter fördomar på grund av sitt kön. Bara ett år efter doktorsexamen tjänar kvinnor inom Stem (naturvetenskap-teknik-ingenjörskap-matematik) mindre än sina manliga kollegor. Och de stora skillnaderna vad gäller lön och karriär kommer när kvinnorna skaffar barn.

Fortfarande finns det politiker och debattörer som talar om för kvinnorna att det är deras eget fel eftersom de ”väljer” att skaffa och ta hand om sina barn, och att de därför inte har rätt att klaga på löneskillnader eller skev könsfördelning.

Så låt oss slå fast följande: Att ta hand om sina egna barn är inte ett ”val”. Det är en plikt."

http://www.etc.se/ledare/har-du-hort-om-mileva-maric

Annons:
[NeferNefer]
10/2/16, 3:00 PM
#1

Mycket bra!! Dessutom vore det bra om alla föräldrar och alla samhällen insåg att det är alla föräldrars plikt att ta hand om barnen, inte enbart mammornas. (Nu menar jag förstås bara de vettiga, fungerande föräldrarna. Det finns ju tyvärr undantag).

tarantass
10/2/16, 4:52 PM
#2

Undrar vad som skulle hända, vilka tankemönster som skulle blottläggas, om man stiftade en lag att varje barnafader automatiskt får samma bromsar i lön och karriär som barnamodern får, vare sig han tar hand om sitt barn eller inte.

Eller om man ens föreslog det eller kastade fram tanken (i något större medier än det här)?

Jag menar då förstås bortsett från rent praktiska problem med hur det skulle genomföras. Eller att det skulle ekonomiskt gå ut över barnet: det kunde man kompensera med högre barnbidrag.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Carmarino
10/2/16, 5:36 PM
#3

#2 Tyckte Sanna Lundell skrev väldigt bra om det när Mikael Persbrandt ville ha ytterligare ett barn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[NeferNefer]
10/2/16, 7:28 PM
#4

Bra av Sanna, tycker jag. 👍

Magi-cat
10/3/16, 8:33 AM
#5

De är många, många…

Lise Meitner, Jocelyn Bell, Mary Anning, Gertrude Elion, Rosalind Franklin osv

http://www.iflscience.com/editors-blog/you-probably-haven-t-heard-these-five-amazing-women-scientists-so-pay-attention

Jag började på en tråd på Vetenskap en gång om kända kvinnor i vetenskapen:

http://vetenskap.ifokus.se/discussions/51a5f95fce12c43b8e002540-kvinnor-i-vetenskapen-del-1

Och har en tråd på OF i samma ämne:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5487fa47ce12c40fa0000c3e-kvinnor-i-vetenskap-och-nobelpriset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/3/16, 3:19 PM
#6

Ja, alldeles, alldeles för många kvinnor som har levt i skuggan, som aldrig har fått utveckla sina talanger 😢

Annons:
Upp till toppen
Annons: