HBTQ

Vägen till Ann-Christine

2016-10-07 21:10 #0 av: Loris M

"Varför skrattar vi åt män i klänning?” Det var en av frågorna som Ann-Christine Ruuth ställde till publiken på Konsert & Kongress i Linköping. Den fullsatta föreläsningen ingick i Linköpings Regnbågsvecka.

Vid Vallabibliotekets utställning om arbetet för jämställdhet vid Linköpings universitet har det affischerats om en föreläsning med Ann-Christine Ruuth. Hon var fram till 60-års ålder känd som kyrkoherden Åke i Teleborgs församling i Växjö, och har därför stor erfarenhet av funderingar kring identitet. Hur vet man egentligen vem man själv är – och är det bättre att bli hatad för den man är, än att bli älskad för den man inte är? /.../

Den 2 augusti 2010 ser Ann-Christine själv som sin ”komma ut”-dag. Det var nämligen dagen då hon för första gången gick på en folktät gata med kvinnokläder. Hur det kändes?

– Det kändes ingenting alls. Det var väldigt okonstigt och det var inte en människa där som tittade på mig, säger Ann-Christine.

Ändå var resan till att bli sig själv inte slut där. Ann-Christine, som då ännu var känd som prästen Åke i sin församling, hade många fler att komma ut inför.

– Jag hade varit oerhört rädd för mig själv, och nu skulle jag möta alla andras rädsla."

http://liu.se/liu-nytt/arkiv/reportage/ake-blev-ann-christine?l=sv

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-07 21:11 #1 av: Loris M

Och här kommer en dokumentär om Ann-Christine på SVT-play:

http://www.svtplay.se/video/3145143/vagen-till-ann-christine/regnbagstema-vagen-till-ann-christine-avsnitt-1

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-08 18:57 #2 av: [NeferNefer]

HjärtaVarje modig person som är stark nog att komma ut som sitt sanna själv gör vägen lättare för alla som kommer efter Hjärta Heja, Ann-Christine! Blomma

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-10-19 17:21 #3 av: [Loet]

#2 Sant sagt. Att självförverkliga sitt inre och följa sin hjärtats röst,är väldigt modigt gjort. Det visar att oavsett om man är kyrkoherde, så spelar det ingen roll.hon är älskad i alla fall.Hjärta

Anmäl
2016-10-20 11:44 #4 av: Magi-cat

Skrattar "vi" verkligen åt män i klänning? 

"– Det kändes ingenting alls. Det var väldigt okonstigt och det var inte en människa där som tittade på mig, säger Ann-Christine."

Så bra! Glad Tummen upp Vilken seger, att våga!

(Den inre resan till sig själv pågår hela livet.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.