Annons:
Etiketthbtq
Läst 1003 ggr
Loris M
10/7/16, 9:10 PM

Vägen till Ann-Christine

"Varför skrattar vi åt män i klänning?” Det var en av frågorna som Ann-Christine Ruuth ställde till publiken på Konsert & Kongress i Linköping. Den fullsatta föreläsningen ingick i Linköpings Regnbågsvecka.

Vid Vallabibliotekets utställning om arbetet för jämställdhet vid Linköpings universitet har det affischerats om en föreläsning med Ann-Christine Ruuth. Hon var fram till 60-års ålder känd som kyrkoherden Åke i Teleborgs församling i Växjö, och har därför stor erfarenhet av funderingar kring identitet. Hur vet man egentligen vem man själv är – och är det bättre att bli hatad för den man är, än att bli älskad för den man inte är? /…/

Den 2 augusti 2010 ser Ann-Christine själv som sin ”komma ut”-dag. Det var nämligen dagen då hon för första gången gick på en folktät gata med kvinnokläder. Hur det kändes?

– Det kändes ingenting alls. Det var väldigt okonstigt och det var inte en människa där som tittade på mig, säger Ann-Christine.

Ändå var resan till att bli sig själv inte slut där. Ann-Christine, som då ännu var känd som prästen Åke i sin församling, hade många fler att komma ut inför.

– Jag hade varit oerhört rädd för mig själv, och nu skulle jag möta alla andras rädsla."

http://liu.se/liu-nytt/arkiv/reportage/ake-blev-ann-christine?l=sv

Annons:
Loris M
10/7/16, 9:11 PM
[NeferNefer]
10/8/16, 6:57 PM
#2

❤️Varje modig person som är stark nog att komma ut som sitt sanna själv gör vägen lättare för alla som kommer efter ❤️ Heja, Ann-Christine! 🌺

[Loet]
10/19/16, 5:21 PM
#3

#2 Sant sagt. Att självförverkliga sitt inre och följa sin hjärtats röst,är väldigt modigt gjort. Det visar att oavsett om man är kyrkoherde, så spelar det ingen roll.hon är älskad i alla fall.❤️

Magi-cat
10/20/16, 11:44 AM
#4

Skrattar "vi" verkligen åt män i klänning? 

"– Det kändes ingenting alls. Det var väldigt okonstigt och det var inte en människa där som tittade på mig, säger Ann-Christine."

Så bra! 🙂 👍 Vilken seger, att våga!

(Den inre resan till sig själv pågår hela livet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: