Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 979 ggr
Loris M
2016-10-09 08:10

Att leva på 61 kronor om dagen

(Artikeln är från februari i år)

"Under fastans 40 dagar ska kyrkoherden Pontus Gunnarsson leva på en asylsökandes dagersättning. Ersättningen ligger på 61 kronor om dagen för vuxna som lagar egen mat och delar hushållskostnader med till exempel sin familj.

– Det började med att att jag på en konfirmationsträff fick höra om villkoren för asylsökande. Ersättningen har inte höjts sedan 1994 och jag funderade på om människor kan leva på det, säger Pontus Gunnarsson. Han tycker att dagersättningens nivå är "skamligt låg" och är starkt kritiskt till att den inte justerats på 22 år. 

– Det är värre än jag föreställt mig. Jag är välavlönad och har allt jag behöver egentligen. Nu tänker jag mycket på hur lite pengar jag har. 

Pontus Gunnarsson för en kassabok där han skriver in 61 kronor om dagen som intäkt varje dag. I början bokförde han sina utgifter i en app, men de var gratis under en begränsad tid, så nu är det ett excel-ark som gäller.

– Det är psykiskt tungt. Jag känner mig fattig. Jag har legat vaken på nätterna och tänkt på hur jag ska få pengarna att räcka. Till exempel tänkte jag spara pengar genom att tvätta håret med flytande tvål men jag har fått klåda i hårbotten och måste nu köpa schampo, det är en stor utgift.

Även om Pontus Gunnarsson fuskar ibland, genom att till exempel dricka gratis kaffe på jobbet, försöker han hålla sig till ersättningen även när oförutsedda utgifter dyker upp.

– Häromdagen gick mina byxor sönder. Jag har en full garderob med byxor men jag tänkte att jag får köpa nya på Röda Korset. Det blev ett par för 35 kronor, då försvann halva dagersättningen på byxorna."

http://www.svd.se/prast-lever-som-asylsokande-i-40-dagar

Annons:
[Söderort]
2016-10-09 08:33
#1

Det finns inte obegränsade skatteresurser.

Loris M
2016-10-09 08:41
#2

#1 Åh vad jag trött på sådana kommentarer. Jag har ofta erfarit att de som beklagar sig över vad "våra skattepengar"ska gå till bidrar inte så mycket själva. Nej, det finns inte obegränsat med resurser, men det finns resurser. Vi har det bra i Sverige och kan vi hjälpa andra och rädda liv så tycker jag att vi ska göra det.

Det har ofta florerat en uppfattning och diskussioner på diverse sajter att flyktingar (liksom tiggare) lever värsta lyxlivet. Därför är det bra att påminnas om att det inte handlar om stora pengar, utan om ren överlevnad. Dessa människor, när de får en chans, betalar tillbaka allt det här. När de börjar arbeta och bidra till vårt lands ekonomi.

[Söderort]
2016-10-09 08:52
#3

#2  Vi behöver fler sjukhus och vårdplatser nu när vi tagit i mot fler flyktingar och vårdköerna ökar.

Vi har fattiga pensionär i Sverige som behöver mer pengar.

Sjuksköterska behöver bättre betalt.

Skolorna behöver fler lärare och mindre klasser.

Polislönerna behövs höjas.

A-kassan behövs höjas.

Fler bostäder till nykomna behövs och till dom som står i bostadsköer.

Järnvägsnätet behöver rustas upp.

Äldreomsorgen behöver mer pengar.

Budgeten i höst räcker inte skattepengarna till och Sverige måste låna för att klara årets budget. 

Det finns inga pengar. Pengar växer inte på träd.

Det går inte höja skatten hur mycket som helst.

Loris M
2016-10-09 09:27
#4

#3 Så om vi nekar fler flyktingar uppehållstillstånd så kommer pengarna att räcka till allt det där? 

Knappast! Jag vet att det behövs pengar inom många andra områden men det är tråkigt (dock ändå typiskt i liknande debatter) att du ställer dessa kategorier mot varandra. Även om vi neka fler att stanna i Sverige så kommer vi inte att lösa så många av de saker du räknar upp.

[Söderort]
2016-10-09 09:40
#5

#3 Sluta upp att säga något jag aldrig har sagt.

Att höja dagsersättningen för nykomna kommer inte ge polisen mer löner eller sjuksköterskan bättre betalt.

Inte heller leder det till mindre vårdköer eller nya bostäder till flyktingar.

Berätta hur en höjning av deras dagsersättning leder till nya bostäder, nya vårdplatser, fler lärare, högre lön för sjuksköterska och polis?

Och var ska du få pengarna ifrån.

Vart hämtar du pengarna?

Ska du låna pengarna så måste det betalas tillbaka.

Var vill du skära ner på? Färre vårdplatser eller färre poliser eller större klasser?

Har du en budget?

När vi har löst allt annat kan man höja ersättningen till nykomna men inte föra alla andra!

vendelay
2016-10-09 11:39
#6

Några ställen vi kan ta pengar ifrån:

Politiker. I >SvD< (2014) skriver Maria Carling att t.ex. en specifik folkpartist tjänade 4,5 miljoner kronor år 2012. Dåvarande statsminister tjänade över 2 miljoner kronor samma år. Är det rimligt?? 

Gratis kultur. I >DN< (2016) skriver Markus Philip om ett riksdagsbeslut år 2015 som skulle innebära att 80 miljoner kronor skulle läggas på att museer skulle kunna erbjuda fritt inträde. Kultur är jätteviktigt och det är också viktigt att det finns gratis aktiviteter för familjer som annars inte har råd att göra någonting tillsammans - men om vi jämför de argumenten mot det faktum att vi inte har hem till alla i Sverige eller det faktum att det knappt går att få vård i Sverige, känns det verkligen nödvändigt då?

Och så vidare. Det är så många sjuka och onödiga utgifter som jag bara inte kan förstå. Tänk om vi kunde lägga alla de miljarder kronorna på t.ex. sjukvården eller pensionärerna eller asylsökande? Pengarna finns. Folk är bara giriga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Söderort]
2016-10-09 14:20
#7

#6 

80 miljoner kr är inte mycket och dom pengarna skulle ändå gå till dessa museum.

Du behöver omkring 10-15 miljarder kr för att se till att bygga nya sjukhus, akut och förlossningskliniker.

Sen minst 1-2 miljarder kr till sjukvårdslöner.

1-2 miljarder kr till polisen.

Minst 20 miljarder kr till bostadsbyggen.

Saknas kring 35 miljarder kr alltså. 

Ska befolkningen växa måste man i första hand lägga pengarna på infrastrukturen och personalen annars funkar det inte.

[Söderort]
2016-10-09 17:23
#8

Bostäder till nyanlända är viktigare än mer pengar i fickan.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/var-ska-alla-flyktingar-bo-stefan-lofven/

vendelay
2016-10-09 17:31
#9

#7 Nej, du har rätt i att det jag skrev inte är mycket pengar men det finns många fler grejer som går att spara in på eller slopa helt. Jag tror också, som du säger, att det är bättre med bostäder snarare än pengar i fickan, men något annat har jag faktiskt inte skrivit heller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Söderort]
2016-10-09 20:36
#10

#9 Men vad vill du spara in på då som ger minst 40 miljarder kr som behövs för att få bostäder, sjukvård och trygghet? Mer skatter? Högre skatter är ju känsligt nu med 2 år till val och en höjning lär göra att väljarna väljer andra partier.

vendelay
2016-10-09 20:54
#11

Jag vet inte, för så insatt är jag inte och jag kan inte förstå varför inte alla partier är för högre skatt. Det gynnar oss ju bara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Söderort]
2016-10-10 08:09
#12

#11 För att vi har en av världens högsta skatter. Samt att nuvarande regering kommer höja skatten för lastbilstransporter och skatt på nya vitvaror så som kylskåp och tvättmaskiner. Det funkar aldrig att beskatta landsbygden. 

Regeringen är för dålig på att integrering invandrare och vi är sämst i Europa på det. Och det kan man inte skylla ifrån sig.

1990: Vi löser integrationen snart.

 2000: Vi löser integrationen snart. 

2015: Vi löser integrationen snart. 

2020: ?

Invandrare som kommer till Sverige måste få chansen att få jobb och bostad. istället vänder man dom ryggen med att tillåta stor invandring där man inte ställer krav eller följer upp att nykomling får den hjälp som denna behöver för att komma in i samhället.

I våra Nordiska grannar har man begränsad invandring men är bättre på  integrationen och få dom i arbete. i Sverige när man vill samma sak då är man en rasist för att man vill få en mycket bättre integration där invandrare snabbare blir en del av det svenska samhället.

[Hayabusa]
2016-10-10 09:01
#13

#12 Dessutom innehåller höstbudgeten skattehöjningar. I Statens budget för 2017 är de samlade posterna för invandring tämligen stora delar.

Annons:
kamera0710
2016-10-12 06:11
#14

Tjugo procent av världen befolkning står för åttio procent av naturresursanvändningen.

[Söderort]
2016-10-19 07:29
#15

Är ju inga som har lyssnat på larmen från kommunerna att det inte finns tillräckligt med bostäder och nu står vi där med människor som kan få bo i tält i väldigt lång tid.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-kommuner-kommer-klara-krav-pa-att-ordna-bostader-at-nyanlanda

Är det värdigt?

tlover
2016-10-19 09:37
#16

Det finns en hel del att spara om kommuner slutar värma upp sjöar 5 grader för att det ska gå att bada lite längre, bygga vikingaskepp för miljoner som säljs för nån krona, slutar bygga affärscentrum som inte ens används som kostar massa i drift etc

http://www.sloseriombudsmannen.se/

Dessutom kan man enligt mig även sänka politikers löner och fallskärmar, med tanke på att de är relativt många, sociala avgifter etc så behöver man inte sänka mycket för att det ändå ska bli endel

l'm back

tlover
2016-10-19 10:20
#17

Nu är det ju många bäckar små som gäller men skulle migrationsverket skippat sin nya logga för 4,6 miljoner så skulle det ha räckt till drygt 75000 "extra dagar" räknat på 61:- /dag

l'm back

molbojse
2016-11-04 12:50
#18

Men vad hjälper det att bygga nya boenden om de som är tänkta hyresgäster ändå inte kan betala sin hyra? Då kan man ju bygga hur mycket som helst men ingen kan bo där ändå för ingen har råd.

En skattehöjning gör bara glipan mellan oss utfattiga (i mitt fall helt utan inkomst) och de mer välbärgade större. Vi som redan är på botten har, enligt staten, bränt våra broar och vi blir bara en belastning för samhället och en ekonomiskt varböld för staten när vi tar saken i egna händer och börjar ta till olagliga metoder för att överhuvudtaget ha en chans till tak över huvudet. Det blir rättsliga åtgärder, psykkliniker och behandlingshem. Instanser som är under all kritik. Vi förvaras bara och kostar pengar. Vi blir mindre lämpade på arbetsmarknaden då vi inte pluggade som svin när vi fortfarande hade en chans till utbildning. Nu får vi knappt jobb som städare för vi är så långt ner.

Men för all del, beskatta oss ännu mer, skatta de redan skattade pengarna ännu mer, då kanske vi svälter ihjäl och till slut inte kostar staten en krona :) Stackars närstående som ska betala tusentals kronor för en begravning. Om de ens har råd…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: