Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 557 ggr
Loris M
2016-10-09 19:48

Universitetsläraren som tvingas tigga

"Monika, 53, flyttade till Gävle i slutet av 90-talet för att jobba som lärare i matematik på Högskolan i Gävle. Tidigare hade hon haft en liknande tjänst på universitetet i Linköping. Hon betraktades som en bra lärare och var omtyckt bland studenterna i Gävle. Studenternas utvärderingar efter kurserna visar att Monika fick mycket beröm för sin pedagogik.

/../ 

– Jag älskade mitt jobb, det var det bästa jobb man kunde ha. Mitt mål var att höja nivån på utbildningen och hjälpa eleverna till högre tentaresultat, säger Monika.

Men efter flera år på högskolan blev hon uppsagd på grund av arbetsbrist.

– Det blev en chock för mig. Jag drabbades av depression och andra psykiska besvär.

Den psykiska ohälsan ledde till kroppsliga besvär. Hon fick diagnosen fibromyalgi. Sjukdomen kännetecknas av långvarig smärta, sömnsvårigheter, trötthet och stelhet. När hon några år senare fick erbjudande om en nyanställning hade det gått så långt att hon inte längre kunde arbeta.

Hon berättar att hon blev utförsäkrad 2010. Senare beviljades hon permanent sjukersättning."

Källa

Monica (som egentligen heter något annat) berättar att hon fått hjälp av FK och av soc. för att klara hyran och komma upp till existensminimum men kände att det handlade om att överleva snarare än leva där det inte finns utrymme för några större inköp som exempelvis en cykel. Vilket också tvingade henne till att sätta sig vid ingången till Valbo köpcentrum i Gävle och tigga.

Annons:
[NeferNefer]
2016-10-10 03:13
#1

Men så tragiskt 😢

Upp till toppen
Annons: