Annons:
Etiketthbtq
Läst 737 ggr
Sommarek
2016-10-20 12:50

Brittiska homosexuella män får upprättelse

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Loris M
2016-10-21 08:30
#1

Bra men skrämmande att homosexualitet betraktades som en kriminell handling ända fram till 1980 I Skottland och 1982 i Nordirland. Det var inte så länge sedan. Tänker också att det är intressant i relation till att vi ofta anklagar de andra, främmande kulturer utanför västvärlden som ociviliserade och med konstiga lagar och värderingar.

Sommarek
2016-10-21 08:43
#2

Ja, det är skrämmande. Året innan jag föddes klassades det fortfarande som en sjukdom!  😟  Så så länge sedan är det inte att vi hade samma bakvända mentalitet.

Tänker också att det är intressant i relation till att vi ofta anklagar de andra, främmande kulturer utanför västvärlden som ociviliserade och med konstiga lagar och värderingar. 

Jag har inga problem med att klaga på dumheter oavsett vart de kommer ifrån.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
2016-10-21 08:51
#3

#2 Jag har inga problem med att klaga på dumheter oavsett vart de kommer ifrån.  ;)

Jag har märket det. Bra där! 👍😃

Magi-cat
2016-10-22 09:31
#4

…bättre sent än aldrig… Vilar huvudet i handen

"The "Alan Turing Law" has finally been passed, pardoning many men who, like the father of modern computing, were prosecuted for being homosexual.

When people comment and demand we remain unpolitical, I think of Alan Turing. I think of a brilliant man who was persecuted simply for who he loved. I think of all the women, people of color, and LGBT people who are unable to achieve their full potential for no good reason. So no. We won't be quiet. We won't accept this. Imagine where humanity would be today if no one had ever been held back because of their sex, race, religion or orientation."

http://www.iflscience.com/editors-blog/alan-turing-law-finally-pardons-all-gay-men-in-england-and-wales/

(ur en tråd på OF om Alan Turing)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-10-22 15:26
#5

#4 Ja, att nån ens kommit på att lagstifta om vad andra människor gör i sovrummet är helt groteskt.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
2016-11-07 02:22
#6

Bättre än ingenting. Men som George Montague är inne på i notisen: en benådning innebär egentligen bara att man slipper påföljd för sitt lagbrott, eller i det här fallet att påföljden dras tillbaka i efterhand (symboliskt eller med kompensation). Det är inte samma sak som ett erkännande att det var lagen som var orättmätig från början och att själva åtalbarheten hos dess offer därmed undanröjs.

Möjligt att det senare innebär litet mer byråkrati, möjligt också att några invänder "men man visste inte bättre då". Men det gjorde inte de som trodde på Hitler eller inkvisitionen heller, för att ta bara ett par exempel. Upprättelse är upprättelse, halv upprättelse är rätt fegt hos en så mäktig instans som en stat.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: