Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1128 ggr
Loris M
10/22/16, 11:24 AM

Manlig Lucia

Ungdomar i Skellefteå har tröttnat på att det är tjejers utseende som de röstar på och inte rösten när Lucia ska krönas. Så nu har man ändrat reglerna. Det går inte längre att se vem som står bakom vilken röst. Utan den som vill rösta måste klicka på en länk och lyssna på rösten utan att se vem låten framförs av. Vilket kan innebära att även en kille kan bli Lucia.👍

Ulla-Britt Bergström Johansson, som är ansvarig för tävlingen på föreningen Lions, berättar att omröstningen tidigare fokuserat på fel saker.

– Det har ju uppfattas som en skönhetstävling. Man skickar in en bild och så har det varit tänkt att röstningen baseras på ett ansikte.

Ulla-Britt Bergström Johansson säger att det under senare år blivit allt svårare att få tag på folk som vill medverka i luciatåget.

– Jag tror att unga i dag kanske inte velat vara med på grund av att det känns lite förlegat med en sådan typ av omröstning.

Hon berättar att kritiken mot luciatävlingen främst kommit från ungdomar i staden.

– Det är de som har tyckt "men vad håller ni på med, ni måste ju tänka om!". Och jag håller med dem fullständigt. Det är sången som är viktigast och den man ska bedöma.

http://www.expressen.se/nyheter/de-andrar-reglerna-till-lucia--rostar-pa-rost/

Annons:
Maria
10/22/16, 12:33 PM
#1

Varför inte ha kvar tävlingen som den är men att tillföra en likadan röstning på årets stjärngosse?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
10/22/16, 12:39 PM
#2

#1 Grejen med ändrade regler handlar mer om att tävlingen blivit mer som en skönhetstävling och vi vet alla vilka som vinner i sådana -långa, smala, vackra, blonda flickor med långt vackert hår. 

Målet med ändrade regler är alltså inte att få en manlig Lucia (även om det kan bli så) utan att fler ska få möjlighet att få vara Lucia än de som ser ut på ett speciellt sätt.

Maria
10/22/16, 12:45 PM
#3

#2 Jo den tanken är ju jättebra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
10/22/16, 1:53 PM
#4

Men äntligen! Hur Luciatåg som enbart fokuserar på utseende överhuvudtaget kan vara tillåtet idag är helt absurt så detta är ett stort kliv i rätt riktning!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
10/22/16, 9:50 PM
#5

Här i närheten av där jag bor brukar Lucian lottas bland intresserade som är minst 15 år. Alla kan vara med, men jag vet inte om några killar anmält intresse.

Kul idé annars.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/24/16, 10:52 AM
#6

Läste just att det är svårt att få ihop luciakandidater till ett annat lussetåg i närheten. Det är för få anmälda och många bekymrar sig väldeliga.

Kanske det är dags för nytänk lite här och där? Om inte tjejerna vill ställa upp och bli röstade på utifrån utseende, popularitet eller störst släkt eller vad det nu kan vara, så är det ett bra tecken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
10/24/16, 7:45 PM
#7

När jag gick på högstadiet röstade vi fram en kille till Lucia, men rektorn gick in och ändrade beslutet. Givetvis skulle den flicka som hade längst, blondast hår i skolan vara Lucia … 😟För tredje året i rad … och hon hade inte ens ställt upp i valet det året. Någon ordning får det ändå vara i skolan, tyckte rektorn.

Så det är bra att det blir möjligt för fler att väljas.

Åsa S
10/30/16, 8:12 AM
#8

På skolan där jag jobbade hade det en gång i tiden varit tradition att rektorn som ofta var man var den som var Lucia. Men det hade de tagit bort när jag jobbade ett år valdes en kille som var tatuerad occh med rakade sidor. Han var nog den som tog det på mer allvar än många andra utav tjejerna som valdes andra år. En av mina vuxenelever som tittade på Luciatåget blev överraskad av valet av Lucia men sa att hon blivit tårögd för det var så vackert hur han läste dikten.

[NeferNefer]
10/30/16, 8:16 AM
#9

#8: Så fint 🙂

Upp till toppen
Annons: