Annons:
Etiketthbtq
Läst 543 ggr
Loris M
10/30/16, 8:05 AM

"Kan man bli pojke innan skolan börjar?"

Historien bakom boken "Brorsan är en kung" som handlar om att födas i fel kropp och vänder sig till barn mellan 9-12 år. 

"Idén till boken har växt fram bland annat genom Jenny Jägerfelds arbete som psykolog.

– Jag träffade barn, både professionellt som psykolog och privat, som brottades med de här frågorna. Går det att byta? Kan man bli pojke. Jag hade ett barn som var nästan desperat, kan man bli pojke innan skolan börjar?

– Jag ville skriva den här för ett sådant här barn som man vill skänka hopp till. Letar man information så hamnar man ofta i väldigt deppiga personliga berättelser. Jag ville ha en berättelse som var rolig och härlig att läsa, och hoppingivande på något sätt. 

– Själva ursprungsidén var den hör rösten ”kan man bli pojke innan skolan börjar”. Det går inte att skriva karaktärer utan att leva sig in i dem, så jag har försökt göra honom till en del av mig. Vissa delar av det som är honom kommer ifrån mig förstås. Måns ser alla färger starkare med ena ögat, till exempel, det gör jag också. Han är skejtare också, det har jag researchat mycket och försökt göra skatande till en del av mig mentalt. Måns är väldigt binär. Han är inte gender fluid, han känner starkt att han är kille.

 – I första delen av boken vet man heller inget annat. Först efter halva boken får man veta att Måns är född juridisk flicka. Det är för att man som läsare aldrig ska tveka om att Måns är kille. Lika starkt som Måns känner att han är han, ska läsaren känna att han är han. Jag tror också att det har fungerat. Ingen som har intervjuat mig har sagt så här som många brukar ”han eller hon eller han …” De har sagt han." 

http://www.etc.se/kultur-noje/ett-ofrivilligt-utanforskap

Annons:
[NeferNefer]
10/30/16, 8:11 AM
#1

Vilken bra bok!! Tack för tipset, den måste jag verkligen köpa 🌺

Upp till toppen
Annons: