Funktionshinder

Nedskärningar av assistansen för funktionshindrade

2016-10-30 15:33 #0 av: Loris M

Jag blir så ledsen när jag läser det här. Hur kan FK ta bort assistansen när det finns ett så uppenbart behov av det? Ledsen 

"Klockan är strax före elva denna soliga fredag förmiddag. Inne i Riksdagshuset ska snart höstens hetaste fråga debatteras - den om personlig assistans. Utanför står  Justus Bengtsson-Korsås, 15, med ett plakat i handen. På det har han skrivit. "Tack för att ni gör mitt liv ännu värre". Det är Justus som tagit initiativet till demontrastrationen som samlat ett tiotal andra funktionshindrade tonåringar i åldern 13-17, de flesta i rullstol.

– Jag ville göra det här, säger han.  Justus Bengtsson-Korsås i Solna föddes för tidigt med en fysisk hjärnskada och flera funktionshinder.

Han har en stämbandspares – en förlamning i stämbanden, som gör det svårt för honom att prata. Han har en trakeostomi – en öppning i halsen till luftstrupen. Och han får mat via en knapp, peg, på magen.

Justus är även gravt synskadad och har autism. /.../

Justus är nu helt beroende av sin pappa – även för att kunna fullgöra sin skolplikt.

– Justus har ju skolplikt, men han har också rätt att gå i skolan, säger Erik Korsås.

Justus lagstadgade rättighet att gå i skolan – har nu omintetgjorts av Försäkringskassans beslut. Tillvaron har förvandlats till ett moment 22 för både Justus och hans pappa.

Om Justus ska kunna gå i skolan - då kan hans pappa inte arbeta.

Om hans pappa ska kunna arbeta - då kan Justus inte gå i skolan.

Om hans pappa ska kunna försörja familjen - då kan Justus inte heller gå i skolan."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23809360.ab

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-30 16:03 #1 av: Magi-cat

Ja, det är fruktansvärt och heltokigt..Gråter Det har varit flera reportage i tidningarna på sista tiden om familjer som blivit av med sitt stöd eller fått det minskat så föräldrarna inte längre kan arbeta om de ska ta hand om sitt barn - och det ska de ju...YrarEn rundgång i Moment 22.
Ser man det krasst samhällsekonomiskt måste det ju vara bättre att folk arbetar. Ser man det rent mänskligt så finns det ingen tvekan alls. 

Så klart att Justus i de här fallet ska kunna gå i skolan!!!

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-10-31 11:08 #2 av: [NeferNefer]

GråterSå hjärtlöst, så korkat, så onödigt ...

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.