Annons:
Etikettfunktionshinder
Läst 745 ggr
Loris M
10/30/16, 3:33 PM

Nedskärningar av assistansen för funktionshindrade

Jag blir så ledsen när jag läser det här. Hur kan FK ta bort assistansen när det finns ett så uppenbart behov av det? 😕 

"Klockan är strax före elva denna soliga fredag förmiddag. Inne i Riksdagshuset ska snart höstens hetaste fråga debatteras - den om personlig assistans. Utanför står  Justus Bengtsson-Korsås, 15, med ett plakat i handen. På det har han skrivit. "Tack för att ni gör mitt liv ännu värre". Det är Justus som tagit initiativet till demontrastrationen som samlat ett tiotal andra funktionshindrade tonåringar i åldern 13-17, de flesta i rullstol.

– Jag ville göra det här, säger han.  Justus Bengtsson-Korsås i Solna föddes för tidigt med en fysisk hjärnskada och flera funktionshinder.

Han har en stämbandspares – en förlamning i stämbanden, som gör det svårt för honom att prata. Han har en trakeostomi – en öppning i halsen till luftstrupen. Och han får mat via en knapp, peg, på magen.

Justus är även gravt synskadad och har autism. /…/

Justus är nu helt beroende av sin pappa – även för att kunna fullgöra sin skolplikt.

 – Justus har ju skolplikt, men han har också rätt att gå i skolan, säger Erik Korsås.

Justus lagstadgade rättighet att gå i skolan – har nu omintetgjorts av Försäkringskassans beslut. Tillvaron har förvandlats till ett moment 22 för både Justus och hans pappa.

 Om Justus ska kunna gå i skolan - då kan hans pappa inte arbeta.

 Om hans pappa ska kunna arbeta - då kan Justus inte gå i skolan.

 Om hans pappa ska kunna försörja familjen - då kan Justus inte heller gå i skolan."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23809360.ab

Annons:
Magi-cat
10/30/16, 4:03 PM
#1

Ja, det är fruktansvärt och heltokigt..😢 Det har varit flera reportage i tidningarna på sista tiden om familjer som blivit av med sitt stöd eller fått det minskat så föräldrarna inte längre kan arbeta om de ska ta hand om sitt barn - och det ska de ju…🤦‍♂️En rundgång i Moment 22.
Ser man det krasst samhällsekonomiskt måste det ju vara bättre att folk arbetar. Ser man det rent mänskligt så finns det ingen tvekan alls. 

Så klart att Justus i de här fallet ska kunna gå i skolan!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/31/16, 11:08 AM
#2

😢Så hjärtlöst, så korkat, så onödigt …

Upp till toppen
Annons: