Annons:
Etikettervåldövergreppmobbning
Läst 895 ggr
Magi-cat
2016-11-02 10:11

Våldtäkt i sömnen???

"Att hävda att en våldtäkt begicks i sömnen och utan uppsåt har blivit ett allt vanligare försvar i domstol. I många fall frias de åtalade männen av just detta skäl, men flera av de friande domarna får nu skarp kritik av forskare kring ämnet sexsomni, efter en genomgång som Sveriges Radios Ekot har gjort."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarp-kritik-mot-friande-domar-om-valdtakt-i-somnen

Nej och åter nej! Det får inte bli ett försvar för våldtäkt och att domstolar friar från ett brott för att förövarna hittat ett sätt att skylla ifrån sig! 🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
RobinEH
2016-11-02 10:30
#1

Alla är oskyldiga tills att motsatsen bevisats. I många sexualbrott är det av denna anledning svårt att döma faktiska gärningsmän. 

Det är definitivt av vikt att finna trender vid försvar av denna typ av brott för att effektivt kunna påvisa huruvida försvaret är äkta eller inte.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Loris M
2016-11-02 17:45
#2

Det här är bedrövligt! 😡

Som jag ser det så är det här bara ett nytt sätt att komma undan. Det där gamla "men hon sa inte nej" när berusade eller rädda kvinnor inte kan eller vågar protestera, börjar kännas lite uttjatat. 🤮

Magi-cat
2016-11-02 18:06
#3

#2 Håller helt med dig!

Och så nu kommer förövarna undan med att skylla ifrån sig på detta sätt! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stallmima
2016-11-03 11:15
#4

Brottslingar har alltid bortförklaringar för att komma undan  😟

Loris M
2016-11-04 09:23
#5

(Hämtat från Skratta på FB)

Magi-cat
2016-11-04 09:26
#6

#5 Den där är bra. 😃

Lätt hänt att råka deklarera i sömnen ju…😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vixxen
2016-11-04 16:08
#7

#5 Underbar! 😂

vendelay
2016-11-04 16:42
#8

Tänk att det är ett värre brott att slarva bort lite skattepengar än att våldföra sig på en annan människa. Vilken värld vi lever i.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

RobinEH
2016-11-04 16:59
#9

#8 Så är det ju definitivt inte.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

vendelay
2016-11-04 17:27
#10

#9 Fast jo, det är det ju. Testa att deklarera fel med 10 kr och se vad Skatteverket säger, men våldtäktsmän går i stort sett alltid fria - de flesta våldtäkter anmäls inte ens.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

RobinEH
2016-11-04 17:50
#11

#10 Nej, det är det absolut inte och det är helt absurt att du väljer att påstå det. Du har bevisligen aldrig läst Skattebrottslagen (SBL 1971:69) heller. Påstådda våldtäktsmän frias inte för att brottet ses som en skitsak, de frias för att det saknas tillräcklig bevisning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magi-cat
2016-11-04 17:51
#12

#11 …och kommer undan med att påstå att de sov…En undanflykt som blivit allt vanligare, enligt artikeln i #0.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
2016-11-04 17:58
#13

#12 Och? Som sagt saknas det tillräcklig bevisning. Det har absolut ingenting med brottets allvarlighetsgrad att göra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Magi-cat
2016-11-04 18:02
#14

#13 Som du ser får tendensen att låta förövare slippa undan med "förklaringen" att de sov och inte kan hållas ansvariga för brottet, också stark kritik. Hur ser du på det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
2016-11-04 18:06
#15

#14 

#1:

"Alla är oskyldiga tills att motsatsen bevisats. I många sexualbrott är det av denna anledning svårt att döma faktiska gärningsmän. 

Det är definitivt av vikt att finna trender vid försvar av denna typ av brott för att effektivt kunna påvisa huruvida försvaret är äkta eller inte. "

Det har absolut ingenting med allvarlighetsgraden av brottet att göra vilket är just vad som diskuterades.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

vendelay
2016-11-04 18:07
#16

Jag förstår du hur du tänker, RobinEH, men förövarna kommer undan med ursäkter som "jag förstod inte att *** inte ville", "*** sa inte nej" eller "jag sov". Våldtäkter utreds inte på samma sätt som ekonomiska brott - för de är inte lika viktiga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2016-11-04 22:02
#17

Bara ett exempel för att för att se lite proportioner mellan brott, straff och bedömande av "uppsåt":

Den här kvinnan missade att scanna smink värt 500 kronor. 
Hon får böta 15 000 kr, trots att hon hävdar att det skedde av misstag, således icke uppsåtligt.

Männen som frikänns pga att de påstår sig ha sovit under övergreppet och inte gjorde det av uppsåt har friats helt i 10 fall av 18, vilket är en "tydlig trend" som kritiseras av experter.

Rimligt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: