Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 1559 ggr
Loris M
2016-11-02 17:23

Bono blev "Årets kvinna"!

Vet inte riktigt vad jag tycker om det här? 🤔 Fanns det inte tillräckligt med kvinnor som förtjänade priset mer? 

"Varje år delar tidsskriften Glamour ut priset "Woman of the year". Bland namnen som hedras i år finns bland andra artisten Gwen Stefani och "Black lives matter"-aktivisterna Patrisse Cullors, Alicia Garza och Opal Tometi, gymnasten Simone Biles samt kroppsaktivisten och fotomodellen Ashley Graham.

I år går utmärkelsen för första gången också till en man. 

U2-sångaren Bono får utmärkelsen "årets kvinna" för kampanjen ”Poverty is sexist” (”Fattigdom är sexistiskt”), där han uppmärksammar sambandet mellan fattigdom och kön. /…/

Bono själv kommenterar utmärkelsen i magasinet.

– Jag är säker på att jag inte förtjänar det. Men jag är tacksam för detta pris och för chansen att få säga att kampen för jämställdhet mellan könen inte kan vinnas om inte män för den tillsammans med kvinnor. "

http://www.etc.se/kultur-noje/bono-utsedd-till-arets-kvinna

Annons:
Skorpion76
2016-11-02 17:39
#1

Årets man hade passat mycket bättre.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2016-11-02 18:07
#2

Hur i hela friden tänkte de där? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sollar
2016-11-02 20:45
#3

De har väl gått efter handlingar och inte efter kön.

http://www.glamour.com/story/women-of-the-year-bono?mbid=social_facebook_fanpage

Magi-cat
2016-11-04 18:08
#4

Så här säger tidningen Glamour som utser "Årets kvinna":

"– I åratal har vi diskuterat om vi ska ha en man med på listan över årets kvinnor. Män får ju tillräckligt med priser och utmärkelser som det är redan. Men det började kännas som ett gammalmodigt synsätt, säger Glamours chefredaktör Cindi Leive."

Jag är inte säker på att det "nymodiga" synsättet i så fall gynnar kvinnorna. Tvärtom, om det leder till att ge bort t.o.m. "Årets kvinna"-utmärkelser till en man.

I århundraden har kvinnor hållits tillbaka och inte fått sin rättmätiga plats i historien eller på ledande poster, eller när det gäller utmärkelser.

Se bara på Nobelpriset! I år enbart män! Hur ska vi tänka där? Att det är "gammalmodigt" att reagera på kön och gladeligen fortsätta i gamla banor och låta männen ge pris till - män? Javisst ska ett pris gå till den mest förtjänta! På det sättet kan jag hålla med om att det kan te sig "gammalmodigt" att öht tänka i termer av man-kvinna. I den bästa av världar skulle ingen ens komma på tanken.
Men nu är detta inte den bästa av världar, ännu, och vi måste hålla ögonen öppna så inte gamla könsrollsmönster tas upp under ny täckmantel - som att bortse från kön och kvinnor fortsätter att bli utan pris.

Fanns det verkligen ingen mer kvinna förtjänt av priset Woman of the year? (Sedan kan Bono ha gjort mycket för mänskligheten, vilket han ska ha all heder av.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
2016-11-06 16:38
#5

Ja hur tänkte de egentligen?

"Bono Just Became Glamour's First Man of the Year"
http://www.glamour.com/story/women-of-the-year-bono

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Carmarino
2016-11-06 17:12
#6

Det är väl bara en tidsfråga innan vi ser den första manliga Miss Universe också - komplett med baddräkt och tiara. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
tarantass
2016-11-06 18:06
#7

Kan Israel utmärka en goj som har hjälpt judar som "rättfärdig bland folken" (och inte "årets jude") så kan Glamour utnämna en "årets manliga feminist".

Det kunde i bästa fall rentav gnaga bort litet av det ordets stigmatisering och av misstolkningen att feminism bara skulle gälla eller gynna kvinnor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

RobinEH
2016-11-06 18:40
#8

#7 Det är inte så det ses på. Om en manlig feminist uppmärksammas så är det för att han är man och han uppmärksammas för något så många fler kvinnor har gjort mer av.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tarantass
2016-11-06 18:51
#9

#8: det var det de hade en chans att börja ändra på som de inte tog.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-11-07 01:02
#10

Eller så hade det åtminstone varit ärligare och tydligare än att utnämna en man (som veterligen inte är transgender på väg ut ur garderoben) till kvinna.

Om nu synvinkeln var "titta vad duktig han är som till och med är man, nu berömmer vi honom tio gånger mer än vi skulle ha berömt en kvinna som har gjort tio gånger mer, för vi vet ju hur män är" hade det kanske varit lättare att påtala om han inte hade getts ett pris avsett för kvinnor, så att alla snackar om det istället.

Men sedan gäller det ju också att ge män rollmodeller, och de har inte kommit lika långt som kvinnorna med det här eftersom de skenbart har haft mindre problem med status quo som har tvingat dem att tänka efter. (Märk väl: det betyder inte att jag säger att de ska daddas.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sollar
2016-11-07 02:52
#11

Jag har suttit och funderat på om det är för att jag är ett fan som jag inte tycker det är märkligt eller fel att välja Bono till första årets man. Men samtidigt såg jag Barack Obama tala om detta för några dagar sen och också säga att män också måste engagera sig. Och jag tänker väl såhär, om man kämpar för lika rättigheter för homosexuella och transsexuella, ska man inte få uppmärksammas då om man själv är heterosexuell? Om man kämpar mot rasism, ska man inte få uppmärksammas då om man inte tillhör en minoritet? Att ge en utmärkelse är ju också ett sätt att dra uppmärksamheten till det arbetet/projektet/kampanjen, och det är ju ändå det det handlar om.

Magi-cat
2016-11-07 07:37
#12

Att dra uppmärksamheten till någonting behöver inte vara bra i sig. Utnämningen drog visserligen uppmärksamheten till "Woman of the year" menkanske inte främst till de fantastiska kvinnor som fick pris…

Det är klart att män måste engagera sig! Och det är bra att de gör det! Feminism är bra för alla.
Men ingen skulle komma på tanken att ge Nobelpris till en kvinna för att "kvinnor måste engagera sig mer i vetenskapen, nu måste vi allt ge någon lite beröm". (Nu tycker jag givetvis att det vore fel att göra så. Kvinnor kan stå på egna ben och ska utmärkas för sina insatser, vilket inte har skett.)

Nästa år kanske bara män blir "Woman of the year"? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sollar
2016-11-07 21:10
#13

#12 Så du gillar alltså inte just hans kampanj och vill därför inte att det ska uppmärksammas så att fler involverar sig i det?🤔

Ja kanske det, om de tycker att det är män som gjort mest.

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-07 21:16
#14

Kvotering?

Magi-cat
2016-11-07 21:17
#15

#13 Så menar jag naturligtvis inte. Det är väl alldeles utmärkt om han kampanjar för bra saker. (Jag vet inte mer om den än vad som står.)

Min tvekan rör att Woman of the year- utmärkelsen utdelas till en man. Jag tror att jag sagt vad jag har att säga i frågan och tänker inte gå i polemik om det.

edit. #14 Nej.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sollar
2016-11-07 21:40
#16

För du skrev "att dra uppmärksamheten till någonting behöver inte vara bra i sig" det kan man ju lätt tolka som att du inte tyckte det var en så bra idé att dra uppmärksamheten till Bonos kampanj, eftersom det är vad det handlar om.

Magi-cat
2016-11-07 22:00
#17

#16 Vad "det" handlar om är att ge "årets kvinna"-pris till en man, som om det inte fanns tillräckligt med förtjänta kvinnor.

Om alla jobbar för goda ändamål, oavsett kön osv,  är det givetvis bra. Men det finns och har alltid funnits en tendens att mer uppmärksamma och prisa män, medan kvinnors insatser har hamnat i skymundan. Det var bara därför jag reagerade. 

Jag hoppas det blev klarare nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sollar
2016-11-07 22:35
#18

Uppenbarligen håller inte Glamour med, de vill dela ut sitt pris till de personer de tycker jobbar för jämlikhet med fokus på arbetet och engagemanget personen visar.

tarantass
2016-11-08 00:47
#19

#18: håller inte med om vad? Att kvinnor har skrivits ur historien och att flickor ofta uppmuntras mindre än pojkar är inte åsikter utan vetenskapligt beforskade fakta.

Och har de det syfte med priset som du uttrycker (och inte att dessutom uppmuntra kvinnor) ger sig ju frågan av sig själv varför de kallar det "Årets kvinna" och inte t.ex. "Årets feminist".

Det bör ju rentav motverka prisets syfte när folk börjar snacka om den bristande överensstämmelsen istället. Även om det ger publicitet åt "Glamour".

Vilket kanske också är ett syfte med priset?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-11-08 07:37
#20

#19 Det bör ju rentav motverka prisets syfte när folk börjar snacka om den bristande överensstämmelsen istället. Även om det ger publicitet åt "Glamour".

Vilket kanske också är ett syfte med priset?

Tack för att du förstod och förklarade (bättre än vad jag gjorde)! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sollar
2016-11-08 12:25
#21

Just i år bestämde de sig för att prisa en man, jag håller helt enkelt inte med om att det på något sätt skulle förminska kvinnor. Och jag tycker det är rätt tråkigt med attityden, jaha, nu måste vi dalta med en man som engagerat sig. Jag tycker det är en bra sak när människor som inte är direkt påverkade av något engagerar sig.

Upp till toppen
Annons: