Annons:
Etiketterreligionlivsåskådning
Läst 1136 ggr
Loris M
2016-11-08 09:39

Hälsa som en ny religion

Hittade intressant forskning om vår inställning till hälsa, välmående, träning… Två forskare har undersökt om trenden med hälsa och träning kan betraktas som en religion och kommit fram till att den uppfyller alla kriterier för att göra det. Vilket också innebär att de som inte följer den hälsosamma mallen hamnar utanför och deras personlighet kan bedömas utifrån deras vikt.

"– Samtidigt kan kontrollkänslan gå till överdrift vilket leder till besvikelse, och ibland skam, över den egna kroppen, exempelvis vid sjukdom. Många blir upprörda om de drabbas av en sjukdom samtidigt som de bedömer att de har uppfyllt alla sina förpliktelser för att få en hälsosam kropp – de har tränat, ätit rätt och sovit bra et cetera. Det är inte ovanligt att man vid sjukdom tycker att kroppen har svikit.

Det finns också representanter för det perfekta som kan tolkas som en form av prästerskap. Exempel på sådana är hälsobloggare och hälsovetare som gärna delar med sig av – eller predikar – om hälsoråd, såsom särskilda dieter och träningsmetoder.

Att visa att man har en perfekt hälsa är också ett sätt att presentera sig för omvärlden som en duglig person. Britta Pelters menar att hälsoreligionen framför allt råder i medelklassen. Detta eftersom denna grupp ofta är beroende att presentera sig som högpresterande och värdefull för samhället. Att göra en hälsoresa kan därför också innebära att göra en klassresa."

http://www.forskning.se/2016/10/24/halsa-ar-den-nya-religionen/

Vad tycker ni?

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-08 09:54
#1

I grund & botten anser jag inte att det är fel att vara mån om sin hälsa, så gott det går. Men precis som mycket att annat så kan det gå till överdrift alternativt få fel syfte.

setfree
2016-11-08 10:07
#2

Intressant frågeställning. Jag tror att det handlar till viss del om status.

Idag är det många som har det gott ställt ekonomiskt. Det är inte speciellt lätt att imponera med saker längre.

Att springa maraton eller cykla vätternrundan har väldig många redan gjort.

Hög utbildning imponerar inte speciellt mycket heller längre.

Hur ska man då visa sin duglighet eller status?

Nu tycker ju jag att hälsa är väldigt viktigt och jag tränar 4-5 gånger per vecka och försöker hålla vikten på rätt nivå. Så det är ju en relativt bra trend att fler hoppar på denna trend. Det är väldigt viktigt att inte se ner på andra som inte har samma livsstil som en själv.

Jag skulle nog hålla med om att det kan betraktas som en religion.

Loris M
2016-11-08 10:11
#3

#1 Nej, det inte fel att träna, äta rätt, vara mån om hälsan. Men jag kan tycka att det nästan håller på att gå till en överdrift. Det går inte att läsa några tidningar (speciellt de som vänder sig till kvinnor) utan att få se vältränade, välmående kvinnor med smala, starka kroppar som har ett budskap: "Så här förlorar du 5 kilo på en vecka", "Så här får du en vältränad kropp (rumpa eller vad nu kan vara)". Allt handlar om att tänka rätt, äta rätt, träna rätt…. 

Lite tröttsamt kan jag tycka. Och farligt med tanke på att så många unga lider av psykisk ohälsa.

Loris M
2016-11-08 10:16
#4

#2 Håller med dig. Om det hela hålls på en sund nivå. Jag är också mån om min kropp och försöker hålla vikten. Går på zumba och yoga samt annat ibland. Jag gör det för att jag blir gladare av det, mår bättre och får bättre kondition. Jag vill gärna tro att jag gör det för mig egen skull och inte för att visa att jag duger.

Sommarek
2016-11-08 10:21
#5

Det kan säkert stämma, i alla fall om man tolkar religion på det "nygamla" sättet (dogmer, regler, förbud, straff etc). Det verkar ju till och med ha utvecklats en viss fanatism inom området, tråkigt nog, där det inte längre handlar om hur man själv mår, utan hur man kan vägas och mätas med andra och komma fram till att man nog själv är lite bättre trots allt.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-11-08 10:23
#6

#0

Det ligger mycket i det. Jämför man historiskt så har alltid vissa saker föredragits.

Förr ansågs blek hy som önskvärd eftersom det tydde på att personen inte var tvungen att arbeta, arbete skedde ju oftast utomhus.

Övervikt = rikedom

Överdådig otymplig klädsel tydde på att bäraren inte var tvungen att arbeta.

Nu arbetar de flesta inomhus, mat finns i överflöd. Alltså är övervikt och blekhet signaler på att personen är tvungen att arbeta, men inte har råd, tid o kunskap att äta rätt.

Till det kommer kostnaderna för en solbränd kropp (resor på värmen + utomhus-hobbies)

Så egentligen är den nya hälsotrenden inte ny, bara en annan variant av att försöka tillhöra "det fina folket"

En fördel har den dock , folk lever sundare och mer medvetet

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-08 10:25
#7

#3 Ja, som jag skrev: "…så kan det gå till överdrift alternativt få fel syfte." Det finns ett antal tidskrifter som handlar om träning & hälsa vilket visar att det finns business att göra. Övriga media hakar på eftersom det skapar "klick" = inkomst.

Det finns många uppsidor med träning & hälsa, men givetvis negativa sidor också. Individer som av olika anledningar mår dåligt av denna "rörelse" och t om drivs till destruktiva beteende. 

Dock är det kanske inte ett så nytt fenomen (träning & hälsa) som man kan tro:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/2500-ar-av-traning

[Hayabusa]
2016-11-17 08:27
#8

"Anders Hansen, aktuell med boken Hjärnstark och överläkare i psykiatri vid Karolinska institutet, menar att det är mycket svårt att eliminera all stress i vardagen. I stället bör vi arbeta med att bli mer stressresistenta.

För att bli det är fysisk träning rena dunderkuren, menar Anders Hansen.

– Ja, det är vansinnigt viktigt för hjärnan. Det finns delar av hjärnan som arbetar med att bromsa stress och forskningen visar att dessa delar faktiskt växer när vi tränar fysiskt.

Bäst är det med motionsträning. All träning är bättre än ingen träning, men maximal effekt på hjärnan får man om man till exempel ägnar sig åt löpning i minst 30 minuter, minst tre gånger i veckan.

– Det är som 50 eller 100 mediciner för hjärnan, säger Anders Hansen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6563515

Magi-cat
2016-11-17 14:39
#9

…tills det slår över i sin motsats och blir stress och skuldkänslor när man aldrig tränar tillräckligt eller kroppen aldrig blir riktigt som den "borde"….Och så är cirkeln sluten och en ny sorts stress har kopplat greppet.

Såg en tjej på ett nyhetsinslag igår. Hon hade tränat sig halvt fördärvad och måste trappa ner träningsdosen när den kom till ett stadium när den inte längre var hälsosam.

Även om det är viktigt för hjärnan, väldigt viktigt, finns en gräns när hjärnan blir beroende och vill ha mer och mer.

#3 Håller helt med. Jämförelser med andra och ständiga skuldkänslor, aldrig är det bra. De som fått barn tävlar i att bli som innan graviditeten så fort som möjligt, och blir besvikna när de inte "lyckas". Alltid är det någon liten skavank någonstans…

Med detta sagt, det är naturligtvis bra att tänka hälsosamt och röra på sig, men det ska vara med glädje…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-11-17 17:42
#10

#9 Artikeln i #8 visar att det finns fler positiva effekter med fysisk aktivitet än de mer uppenbara. Att saker & ting kan överdrivas eller spåra hur, det har jag tagit upp i tråden.

Magi-cat
2016-11-17 17:56
#11

#10 Jag säger inte heller emot dig att fysisk aktivitet är viktigt. Vad som föranledde tråden var att det ibland kan gå till överdrift och motverka det goda syftet. (Sedan behöver man kanske inte tala i termer av religion.)

Sedan är inte fysisk aktivitet det enda saliggörande, utan finns det fler samband  för att man ska må bra. Ensamhet är t.ex. en riskfaktor för sjukdom. Utbildning har ett samband med livslängd etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-11-18 08:07
#12

#11 Absolut, så här skrev jag i början av tråden:

"I grund & botten anser jag inte att det är fel att vara mån om sin hälsa, så gott det går. Men precis som mycket att annat så kan det gå till överdrift alternativt få fel syfte."

Givetvis finns det flera olika faktorer som påverkar hälsan.

Magi-cat
2016-11-27 20:18
#13

Om att kroppsaktivism och kroppspositivism blir allt vanligare. Om att acceptera att kroppen ser ut som den faktiskt gör. 

Med en positiv uppfattning om sin egen kropp får man också en bredare definition av vad som är attraktivt.

"Vid Stockholms universitet pågår en studie där man undersöker hur personer med negativa känslor för sin egen kropp, kan förändra sin inre bild av sig själv.

-Genom att manipulera den inre negativa bilden, så att den blir mindre trovärdig, så kan man också förändra sina känslor, säger Ata Ghadieri, psykolog och psykologiforskare."

Vid Stockholms universitet pågår en studie där man undersöker hur personer med negativa känslor för sin egen kropp, kan förändra sin inre bild av sig själv.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-bryts-negativ-bild-av-egna-kroppen?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20161127%3Asa-bryts-negativ-bild-av-egna-kroppen%3Anyh


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: