Annons:
Etikettövrigt
Läst 2239 ggr
Loris M
2016-11-13 18:42

Sajtvärdens odemokratiska styre

Med anledning att det kommit klagomål på moderering i den här tråden och att jag varit orättvis mot vissa användare, vill jag förtydliga hur saker fungerar på den här sajten. Jag vill också uppmana er som har synpunkter på det, att skriva i den här tråden istället för att kapa andra trådar med OT-diskussion. 

En sajt på iFokus (inklusive denna) kan inte ses som en demokrati där alla har rätt att uttrycka sig och säga precis vad de vill. Det är sajtvärden som styr och bestämmer ramar - vad som är tillåtet och vad som inte är det. Ibland blir det kanske orättvist, ja. Men det är bara att acceptera, för det är så det fungerar. Jag tycker faktiskt (om jag får lov att säga det själv) att jag är rätt så schysst när det gäller moderering. Jag har faktiskt aldrig stängt av någon på någon av mina sajter. Tagit bort inlägg har jag gjort i undantagsfall. 

Det som gör att jag ser rött är när någon visar sig vara homofobisk eller  främlingsfientlig eller tala illa om barn på ett sätt som är motbjudande (som i tråden jag hänvisar till ovan). Där ungefär går min gräns. Sen kan man ju diskutera vad som är främlingsfientligt och vad som inte är det. Men någonstans måste jag dra gränsen och ha tolkningsföreträde som Sajtvärd (vilket också står i skrivreglerna). Visst, det blir min subjektiva tolkning och det finns risk att jag ibland tolkar fel. Men en bra regel som jag brukar tillämpa när det gäller yttrandefrihet i relation till exempelvis främlingsfientlighet eller homofobi, är att det aldrig får komma i konflikt med de grundläggande värden som finns i FN-s konventionen om mänskliga rättigheter och människors lika värde. Kommer de i konflikt då är det människors lika värde som måste gå före yttrandefriheten och det är precis det jag tillämpat i den nämnda tråden.

Annons:
Loris M
2016-11-13 18:47
#1

Fantastiskt! Mitt inlägg var redan anmält. 🤔 Bara så ni vet, det går inte att rösta bort mina inlägg på mina sajter även om ni var 100 stycken som gick ihop. 

EDIT. Tre anmälningar så här långt. 😐

landsbygdsbo
2016-11-13 18:53
#2

Ja men betänk, vilken kick vissa får av att kunna  agera med makt.

Det bjuder jag gärna på. Sajtvärden lägger ju ner både ansvar o tid på sitt viktiga ämbete. Fast en och annan skulle må bra av att skaffa sig en liten slav som förklarade ordet hybris för en del av dem 😎

===

Loris M
2016-11-13 19:08
#3

#2 Kickar får jag av kaffe och av saker jag gjort bra. Inte av att moderera här. 😉

Att behöva moderera, ta bort inlägg och lägga ner tid på att förklara är bara tråkigt och onödig.

mangemani4
2016-11-13 19:08
#4

jag skulle vilja se att den felöversatta frasen "allas lika värde" kunde slutas sägas, jag tar det som en grov förolämpning. om folk på privat plan vill sjunka så lågt och sätta sitt värde lika lågt som en våldtäktsman, IS-krigare, mördare osv, fine, det får de göra om de vill, men när folk säger "ALLAS lika värde" så inkluderar det alla, inklusive mig och jag har då inte samma värde som en våldtäktsman, IS krigare osv.

ang felöversättningen utav "värde" https://www.youtube.com/watch?v=pnEY4O4Z3KY finns massor mer att lyssna på och läsa.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Magi-cat
2016-11-13 20:04
#5

Tack, Loris M, för att åtminstone denna sajt får vara fri från…allt det där som föranledde den här tråden. Det finns andra sajter där sådant passar in.

Här är vi andra glada för en fristad. Tack. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-11-13 20:31
#6

#5 🌺❤️

Annons:
vendelay
2016-11-13 22:32
#7

Jag har inte läst kommentarerna som blev borttagna i den andra tråden men utifrån det lilla jag vet om dig, Loris M, det jag läst i dina inlägg och kommentarer får mig att lita på att du tog bort något som jag själv antagligen skulle ha anmält. 

Jag tycker att du verkar vara en väldigt snäll person men det kommer alltid finnas de som har andra åsikter. I detta forum verkar de dock inte vara så många! Vi är många fler som står på din sida 🙂 Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med de sidor du är värd och Medarbetare för och jag har aldrig sett någonting från dig som fått mig att tänka att du censurerar folk bara för att du inte håller med dem.

Och en sak till, vilken bra tråd! Jättesmart att ha en egen tråd till folk som vill klaga på att de blir censurerade så de kan förklara sig och så att andra trådar kan vara fria från OT.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-11-13 23:13
#8

#7 Värd in spee? 😎

Loris M
2016-11-14 07:45
#9

#7 Tack Vendelay! 🌺 Jag försöker att vara tillåtande men det finns som sagt gränser för vad som är möjligt att tolerera. Det känns skönt att veta att vi fortfarande är många som vågar stå på de utsattas sida och tror på alla människors lika värde. Även om det sticker i ögonen på vissa. 🙂

#8 Vill du utveckla det (eller det du skrev i inlägget innan) och komma med något mer konstruktivt?

Magi-cat
2016-11-14 08:05
#10

Det är lite som att skapa en melodi.
Som Sajtvärd tvingas man ibland välja vilka man vill ha med i orkestern, (det vet jag själv genom dyrköpt erfarenhet.) Om de falskklingande tar överhanden blir stämningen förstörd och de tonsvaga hörs inte om de ens vågar försöka. 

När den nu borttagna skribenten kom in tänkte jag "nej, inte här också!". Det är ju inte det att de inte får ta ton. Allt passar bara inte överallt. Det finns andra sajter där de åsikterna ohämmat tar plats.

(Allt är inte ens värt att besvara, enligt min mening.)

Önskar att den här sajten fortsätter att vara positiv med ett harmoniskt tonläge så de som inte kommer till tals annars kan göra det. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-11-14 08:51
#11

#10 Håller med! 

Egentligen kan en sajt likställas med en fikastund. Ingen vill bjuda hem alla och umgås och prata med alla bara för att det finns något som heter yttrandefrihet. Alla har rätt att uttrycka sig men de behöver inte göra det just här. 

Jag ville ändå erbjuda de som fått inlägg borttagna att komma till tals i den här tråden (så länge som de håller sig till sajtregler) eftersom jag inte vill att medlemmar som inte läst tråden innan inläggen tagits bort, ska skrämmas iväg och tro att jag inte respekterar andras åsikter. (Men håller med dig, allt är inte värt att besvara.)

Vanja
2016-11-19 08:45
#12

Jag skrev det i en annan tråd men jag kan skriva det här också. Tänk vad ointressant min sajt skulle bli om jag hade haft samma tunnelseende som du. Då hade bara en enda sorts åsikt fått flöda och det hade då inte blivit några diskussioner eller ens ämnen att diskutera om. Jag hade bara lagt allt svart på vitt och den som tycker annorlunda får inte vara med (Lite Hitler-aktigt). Det har varit extremt mycket enklare än vad det är nu, men ack så mycket tråkigare. 

Jag tycker inte att du gör ett dåligt jobb som Sajtvärd, däremot så tycker jag att du inte modererar med ett neutralt sätt att se på saker. En del saker modererar du bort, enbart för att du inte gillar användaren. Medans en del användare får skriva nästan vad de vill för att de är dina "favoriter" (Sen att alla dina favoriter lutar åt samma håll som dig, rent politiskt, kanske är en slump)

Tänk på att du driver en sajt under namnet "LIKA VILLKOR". Då borde alla ha rätt att gå in och skriva oavsett och denne personen inte gillar hur flyktingpolitiken sköts eller liknande.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-11-19 09:32
#13

#12 Det där är redan besvarat om du läser vad som tidigare sagts i tråden. 
Det behövs en sajt där det som LIKA VILLKOR står för inte drunknar i sörjan. Det är inte "neutralt" att tillåta att allt finstämt totalt överröstas av vad som brukar omskrivas till att kallas "kritik av flyktingpolitiken" för att det ska låta bättre. 
Här kan andra också göra sig hörda. Det behövs, men det kanske retar en del. 

Det gjordes en undersökning på din sajt om det var för hård ton där, och en majoritet ansåg att det var det. Hård ton gör att man inte vill skriva där, det förstår du säkert.

Om samma sätt att driva en sajt skulle införas här, skulle det bli på samma sätt och det vill vi inte. Jag tycker Loris M driver sajten på ett utmärkt sätt. De som inte gillar det har som sagt andra sajter att ostört upphäva sin stämma på.

Hejdå! 👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vanja
2016-11-19 09:43
#14

#13 Genom att besvara mitt inlägg så bevisar du också min poäng.

Tyck som vi eller så får du inte vara med.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-11-19 10:05
#15

#14 Tänk dig att hundhatare översvämmar en hundsajt och talar om hur dåligt det är med hundar. Eller för den delen om jägare som beskriver hur han förlustar sig med att skjuta katter - i en tråd om att skydda katter - skulle få härja ostört… Det är inte "neutralt". Det vore absurt och skulle inte gynna något gott och vettigt syfte och de som sajten riktar sig till skulle tystna.

Och NU ska jag vara tyst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-11-19 10:10
#16

#15 Jag ser inte riktigt din liknelse, menar du att denna sajt översvämmas av människor som inte tycker att lika villkor borde gälla någon, någonstans? 
Eller menar du att Pif översvämmas av människor som hatar politik? 

Jag vet vilken tråd du refererar till, största anledningen till att folk spårade ur på personen i tråden var för att det han gjorde var olagligt. Fruktansvärt fel och oetiskt. Men framförallt olagligt. 

jag har inte sett någon varken här eller på Pif som bryter mot lagen. Så du får gärna utveckla vad du menar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Angelfish
2016-11-19 10:25
#17

Tack Loris M för en fristad. 🌺

Loris M
2016-11-19 10:50
#18

#12 Nej, jag modererar inte på ett neutralt sätt och jag vet om det. Det gör inte du heller egentligen men du verkar intala dig själv det.  Jag tror inte att det kan finnas något som kallas för neutralitet speciellt när det kommer till politik. 

"Tänk vad ointressant min sajt skulle bli om jag hade haft samma tunnelseende som du. Då hade bara en enda sorts åsikt fått flöda…. " Det är precis så det är på din sajt. De flesta av trådar på PiF handlar om det ni kallar lite fint för "att vara kritiskt mot flyktingpolitiken" och som egentligen står för något helt annat. Många har slutat skriva/läsa på din sajt (inklusive mig själv) för att du låter "flyktingpolitiskt kritiska" hoppa på folk och komma med osanningar.

"Tänk på att du driver en sajt under namnet "LIKA VILLKOR". Då borde alla ha rätt att gå in och skriva oavsett och denne personen inte gillar hur flyktingpolitiken sköts eller liknande."

Då har du inte förstått vad lika villkor står för. Som sagt och förklarat ovan det handlar inte om att alla får skriva vad som helst. Att vara kritisk till flyktingpolitiken (i den rätta bemärkelse) har jag inget emot, men när det går över till främlingsfientlighet så tillåter inte jag det (till skillnad från dig) och det kommer jag aldrig att göra.

På samma sätt kommer jag aldrig tillåta att någon uttrycker sig nedlåtande mot transpersoner eller funktionshindrade eller några andra utsatta grupper. (Kommer du att göra det? Du gör det när det gäller personer med utländsk bakgrund )Jag värnar om deras rätt att vara och delta på samma villkor mer än att olika åsikter kommer fram. Kalla det för tunnelseende om du vill men i min värld kallas det för att yttrandefrihet kommer i konflikt med de grundläggande värden och då prioriterar jag det sista.

Loris M
2016-11-19 10:52
#19

#17 Tack! 🌺 Och det kommer att förbli en fristad oavsett vad en del tycker om det.

FataMorgana
2016-11-20 16:47
#20

Ursäkta, men nu får du nog förtydliga dig lite och berätta exakt vad det var i inlägget som du hänvisar till som "kom i konflikt med de grundläggande värden som finns i FN-s konventionen om mänskliga rättigheter och människors lika värde."?

Vad har du läst som inte jag läst?

Annons:
Loris M
2016-11-20 17:24
#21

#20 Egentligen ska jag inte behöva förklara mig. Det har jag redan gjort. Som du vet skickade jag ett PM till dig och förklarade varför jag tagit bort en del del inlägg. Jag tycker att jag förklarade tydligt och att vi även kunde konstatera efter ett par PM fram och tillbaka att vi har helt olika uppfattningar om personen du försvarar. Du menade att hon aldrig skrivit något elakt och att hon "bara är kritisk till flyktingpolitiken". Jag menar att hon är rakt igenom främlingsfintlig och farlig och skriver nästan inte om annat än "flyktingpolitiken".  

I de borttagna inläggen anklagar hon muslimer (som grupp) att de är våldtäktsmän som tycker att det är deras rättighet som muslimer att våldta unga flickor m.m. Hon är kritisk till barnäktenskap och det är jag också. Men kritiken kan man framföra på ett annat sätt än att vara nedlåtande och främlingsfientlig. Ja, det är precis det jag upplever att hon är när hon skriver som hon gör. Vi har också en annan tråd här på sajten där barnäktenskap tas upp, men det görs utan att anklaga och svartmåla en hel folkgrupp eller religion. Hon skriver exempelvis i en av de borttagna inläggen: "  I Tyskland diskuteras det nu på allvar att LEGALISERA barnäktenskap, eftersom det finns så många muslimer som köper ett barn för att gifta sig med barnet och sedan utsätta det för våldtäkt." Låter det här som något troligt och icke elakt och och icke främlingsfientlig? Låter det som något rimligt överhuvudtaget? Att Tysklands regering sitter och tänker ungefär så här: "Ja, det verkar ju finns så många muslimer som köper barn så jag tycker att vi klubbar ett förlag där det är okej att gifta sig med barn så muslimerna slipper köpa barn. " (?!) Alltså allvarligt? Tror du på dessa lögner? Det är dessutom hämtat från en högerextrem sajt. Som det mesta hon länkar till. Lögner, propaganda och inget annat. Det är uppenbart (för mig i alla fall) att hon inte tycker att alla människor har lika värde. 

Nu vill jag faktiskt inte behöva förklara mer. Det har jag gjort tillräckligt. Och som sagt, du behöver inte skriva här om du tycker att jag är så orättvis.

[PeterTM]
2016-11-20 18:26
#22

#1 Vilket ofattbart fjanteri att anmäla ditt inlägg här. Vad ska det tjäna för syfte? Killarna som ansvarar för iFokus ser ju direkt att det bara är fåniga okynnesanmälningar. Det är veritabel sandlådenivå.

FataMorgana
2016-11-20 18:44
#23

#21

I de borttagna inläggen anklagar hon muslimer (som grupp) att de är våldtäktsmän som tycker att det är deras rättighet som muslimer att våldta unga flickor m.m."

Nej det har hon inte gjort. Hon beskrev bara ett fall som hände i Österrike där en syrisk flykting våldtog sin 13 åriga hustru. När polisen häktade honom sa han att det var hans rättighet som muslim och åklagaren släppte ut honom igen. Det är inte samma sak som att anklaga hela gruppen muslimer att vara våldtäktsmän som tycker som han. Det är ingenting som hon hittat på utan det stod i tidningen som hon refererade till och det var kritik på politiken och inte på en folkgrupp. Där ser man att det som du skriver inte är sant.

 "Jag menar att hon är rakt igenom främlingsfintlig och farlig och skriver nästan inte om annat än "flyktingpolitiken".  

Det verkar som att din åsikt inte är objektiv.

"Men kritiken kan man framföra på ett annat sätt än att vara nedlåtande och främlingsfientlig. "

Om jag bara läser vad rara skriver och inte går efter vad andra tillskriver henne blir det ingenting över som kan bektras som främslingsfientligt.

"Vi har också en annan tråd här på sajten där barnäktenskap tas upp, men det görs utan att anklaga och svartmåla en hel folkgrupp eller religion. "

Det gör rara inte heller.  Du däremot anklagar och svartmålar henne för att göra det.

"Hon skriver exempelvis i en av de borttagna inläggen: "  I Tyskland diskuteras det nu på allvar att LEGALISERA barnäktenskap, eftersom det finns så många muslimer som köper ett barn för att gifta sig med barnet och sedan utsätta det för våldtäkt." Låter det här som något troligt och icke elakt och och icke främlingsfientlig? Låter det som något rimligt överhuvudtaget? Att Tysklands regering sitter och tänker ungefär så här: "Ja, det verkar ju finns så många muslimer som köper barn så jag tycker att vi klubbar ett förlag där det är okej att gifta sig med barn så muslimerna slipper köpa barn. "

I Tyskland diskuterades det faktiskt i regeringen om saken. Det räcker med att googla lite på tyska sidor och ta reda på fakta innan man anklagar andra för en massa vidrigheter. Varför är det främlingsfientligt att kritisera saker som det diskuteras om?

"Alltså allvarligt? Tror du på dessa lögner? Det är dessutom hämtat från en högerextrem sajt. Som det mesta hon länkar till. Lögner, propaganda och inget annat. "

Nej, det skrev hon utan att referera till någon sida alls. Däremot skrev hon senare i ett huvudinlägg att det inte blev någonting med barnäktenskap för att regeringen fattade andra beslut. Det var ingen högerextrem sida, men jag har sett att endel skribenter anser att den Österrikiska tidningen Krone skulle vara högerextrem. Det skriver folk  som kanske inte vet att tidningen är Österrikes mest lästa tidning och att varje dag mellan 2 och 3 miljoner läsare läser den. Det är nästan alla som kan läsa. Vill du verkligen tillskriva en så stor grupp eller nästan ett helt land att vara högerextrem? Kan du inte bemöta kritik på ett annat sätt?

"Nu vill jag faktiskt inte behöva förklara mer. Det har jag gjort tillräckligt. Och som sagt, du behöver inte skriva här om du tycker att jag är så orättvis. "

Det behöver du inte heller göra, men om du orättvist smutskastar och förtalar andra skribenter får du räkna med att få kritik.

FataMorgana
2016-11-20 18:51
#24

#21

"Det är uppenbart (för mig i alla fall) att hon inte tycker att alla människor har lika värde. "

Så som du smutskastar och förtalar andra är det helt uppenbart för mig att du inte tycker att alla människor har lika värde. Raras huvudinlägg som TS refererade till var egentligen kritik på att inte alla behandlas lika inför lagen och ni får det att låta som om det vore precis tvärtom.

Loris M
2016-11-20 18:55
#25

#23 Jag har faktiskt googlat innan jag uttalade mig och hamnade då bara på högerextrema sajter. 

Nu tycker jag faktiskt att det räcker. Nu vill jag inte längre diskutera den personen när vi har så olika åsikter om henne. Jag har försökt förklara (du också) men vi når inte till varandra. Det får bli så och jag tänker inte länge lägga ner tid på att besvara dina inlägg (du behöver inte heller lägga ner tid på att besvara mina). Känns lönlöst. Alla andra behöver inte tro på varken dig eller mig utan kan gå till personens profil och läsa hennes inlägg och bilda sig en egen uppfattning.

Loris M
2016-11-20 18:58
#26

#24 Eller hur? Då kanske du ska skriva som det är. Hon menar att flyktingar/invandrare inte får lika långa/hårda straff som infödda, vilket är ännu en osanning. Det är snarare tvärtom, vilket det finns forskning om.

Loris M
2016-11-20 19:12
#27

FataMorgana,

Nu när jag tänker efter verkar det lite märkligt att du har en sådan bra koll på vad hon skrivit och vet precis vad hon tänker. Dessutom verkar du ha en väldigt bra koll på tyska och österrikiska tidningar, vad som står där, hur många läsare de har, vilka fall som hon uppmärksammat och från vilka tidningar det kommer m.m. 🤔Bor du också i Österrike som hon? Eller är du och hon en och samma person, så därför visar du en sådan ovanlig omtanke? 

I vilket fall som helst så känns det här väldigt mysko. Nu har även jag sänkt mig till en nivå som jag inte brukar sänka mig till och diskutera enskilda personer. Därför vill jag uppmana dig att inte nämna några fler gånger personen vi diskuterade och jag tänker inte heller göra det.

Annons:
FataMorgana
2016-11-20 19:16
#28

#25

Eller så kanske du ser allt som du läser och som du inte gillar som högerextremt. 

http://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/ehen-polizeigewerkschaft-fordert-rauswurf-von-intergrationsministerin-oezuguz-48587912.bild.html

Det här är en av Tysklands största tidningar. Är den högerextrem?

#26

"Eller hur? Då kanske du ska skriva som det är. Hon menar att flyktingar/invandrare inte får lika långa/hårda straff som infödda, vilket är ännu en osanning. Det är snarare tvärtom, vilket det finns forskning om."

Du får gärna referera till den forskningen. Rara tog åtminstone fram ett par exempel för hennes påståenden. Om det verkligen finns forskning så skulle ni ju kunna vederlägga hennes argument i stället för att smutskasta. Själv tror jag inte att det finns någon ny forskning som gäller dagens invandring. Jag läser ju själv tidningar om vad som händer i Tyskland och Österrike och håller med rara. Tycker du också att jag är en rasist nu när jag håller med rara?

FataMorgana
2016-11-20 19:22
#29

#27

Ja dina misstankar är sanna. Jag bor också i Österrike och känner rara mycket väl. Jag vet också att hon inte är rasist och att hon har en massa utlänningar som vänner från alla världens hörn.

mangemani4
2016-11-20 19:33
#30

det är väl allmänt känt vid det här laget att minsta lilla kritik, ifrågasättande eller att ens nämna ämnet invandring, anses som rasistiskt, tyvärr, det går inte att diskutera ämnet och hur det är i landet utan att bli beskylld/anklagad. extremt tråkigt att en del människor bara ser allt i hudfärg och uppfattar allt som "vi mot dem" när det bara pratas om problemen vi nu har i landet och den historiskt höga invandringen, det skapar bara en massa onödigt tjafs, hat och misstankar när man inte ens kan prata om det hela i god ton.

det finns mycket problem i landet och hur mycket folk än vill förneka det, så är invandringen en del(inte allt) utav problemen och det är just denna biten jag menar, det är här det krockar för en hel del människor, det är här, efter det konstaterandet, som människor hej vilt börjar att slänga med ordet rasist istället för att diskutera om det. det är synd och tragiskt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Loris M
2016-11-20 19:51
#31

#28 #29 Nu gör du precis samma sak som hon - länkar till tyska och österrikiska källor. Jag kan inte tyska så jag kan omöjligt veta vad som står i din länk eller om det som skrivs är rasistiskt. 

Nu får du en varning (både du och rara för jag misstänker att ni är samma person). Skriver du något mer om rara eller flyktingar så får du skrivförbud. Både du och hon.

Magi-cat
2016-11-20 20:00
#32

#31 Äntligen! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-11-20 20:01
#33

#30 Jag skulle snarare säga att det går alldeles utmärkt att diskutera sådana frågor. Hatet har normaliserats. Rasism har normaliserats. PK har blivit ett skällsord. Människors lika värde har blivit något att skratta åt och håna. Nazister marscherar fritt på våra gator och Trump har blivit president. Jag ser inte att det inte går att diskutera.

mangemani4
2016-11-20 20:18
#34

i rest my case, du bevisade nyss att det inte går att göra det, 

men innan jag lämnar tråden, vad betyder "människors lika värde"? ingen har kunnat ge ett enda konkret svar på vad det betyder, känns mest som en floskel, något som bara sägs för att verka så "god" som möjligt. det påstås att "människors lika värde" är så självklart och uppenbart, men om det är det, varför kan ingen förklara vad det betyder? vilken mäter detta värde? är en pedofil lika mycket värd som barnet han nyss förgrep sig på? hur mäter man värdet? eller tycker verkligen folk att en massmördare har lika mycket värde som en god och laglydig människa?

tror knappast du kan förklara vad det betyder heller, så för att bespara mig en massa tjafs, så tackar jag för mig.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Loris M
2016-11-20 20:25
#35

#34 "i rest my case, du bevisade nyss att det inte går att göra det"

På vilket sätt bevisade jag det? Att jag inte vill diskutera med rara? Och att jag inte vill ha främlingsfientliga åsikter/personer på sajten? Jag tycker att jag förklarade varför jag vill ha det så. Det betyder inte att det inte går att diskutera. Det gör ni på minst två andra Ifokussajter helt obehindrat. 

Ang. "människors lika värde" så kan jag berätta hur jag se på begreppet men vill du inte veta så…

Vanja
2016-11-20 22:28
#36

Loris M 

Ja men det är faktiskt bra av dig att vara ärlig om att du inte modererar neutralt. För då vet vi alla det, att bara de som är vänster som är välkomna på dina sajter. Jättebra info!

Men du kan inte anklaga mig för att inte moderera neutralt. För det gör jag faktiskt. En del åsikter, rent politiskt, som vissa har är kanske osmakliga eller hårda. Men de är inte min rätt att censurera de som jag själv inte anser ha samma åsikter som jag. De har lika mycket rätt att uttrycka sig som jag har. Oavsett som det handlar om flyktingpolitik eller huruvida vi ska ha kvar kärnkraften. 

Och det här med att många trådar inne på Pif handlar just om flyktingpolitiken har vi skrivit om förut. Jag argumenterar inte emot det. MEN, anledningen till att det är så är för att inte fler Socialdemokrater, Centerpartister eller Vänsterpartister startar trådar. Jag kan inte gå in och bestämma exakt hur många trådar de ska få finnas inom ett visst ämne, utan jag välkomnar dig till Pif så kan du skriva egna trådar (som inte handlar om sådant du inte vill diskutera) och jag lovar att jag själv kan engagera mig i dom. 

Vad är det för främlingsfientlighet som du anser att jag tillåter? 
Du får gärna länka till mig så att jag kan moderera, jag har två jobb och ett liv vid sidan av detta. Så jag uppskattar jättemycket om du ville säga till om du ser massor av främlingsfientlighet på min sajt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2016-11-20 23:14
#37

Vanja,

Allvarligt talat, jag tänker inte förklara, försvara mig, länka… jag struntar fullständigt i vad du gör med din sajt. Gör precis vad du vill, bjud in vem du vill, tillåt vad du vill. Jag har också ett jobb, barn, ett liv, fritidsintressen…. 

Jättemärkligt att du tror att du kan vara neutral och objektiv. Det låter nästan som att du tror på det själv. Jag strävar också efter att vara objektiv och rättvis men jag är också realistisk. 

Det stämmer i övrigt inte att bara de som är vänster är välkomna på mina sajter. Jag har haft SD-folk här och så länge de sköter sig, inte propagerar för SD och inte bryter mot regler så är det okej för mig.

Loris M
2016-11-20 23:33
#38

Kan också tillägga, aldrig i livet att jag går in i den fällan igen - gå in på din sajt, läsa och kommentera. Det fanns en tid när jag trodde att jag kunde nå fram till folk där inne om jag bara resonerade, använde min kunskap och erfarenheter, visade på tillförlitliga källor, förklarade… det tror jag inte längre. 

Att starta den här sajten är mitt sätt att balansera allt elände och all propaganda som sprids lite här och där. Därför vill jag ha den här sajten fri från de som inte tycker att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter.

Magi-cat
2016-11-21 07:47
#39

#36 Så jag uppskattar jättemycket om du ville säga till om du ser massor av främlingsfientlighet på min sajt

Om du verkligen inte lagt märke till det själv finns det nog inte mycket att göra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-11-21 09:55
#40

#28 

Ang. forskning om att personer med utländsk bakgrund döms hårdare…..

Tove Pettersson, professor i kriminologi vid Stockholms universitet har forskat en hel del om det, samt professor och kriminolog Jerzy Sarnecki. 

Det har även gjorts SOU på uppdrag av regeringen för att kartlägga diskrimineringen inom rättsväsendet, där 11 forskare inom fältet bidragit med var sitt kapitel i antologin. (vill du läsa/veta mer kan du söka på forskarnas namn och deras publikationer). De visar bl.a. att personer med utomeuropeisk bakgrund löper 3 gånger större risk än svenskar att dömas till hårdare straff när de befunnits skyldiga till grova brott. De visar också att 4 av 10 svenskar som blivit dömda för våldtäkt döms till vård, medan personer med utländsk bakgrund får vård enbart i undantagsfall. Även när det gäller "mindre" brott som rattfylla döms de med utländsk bakgrund oftare till fängelse. Forskare kallar diskrimineringen för strukturell och den har pågått ganska långt tillbaka i tiden. För 20 år sedan gjorde de en kartläggning och konstaterade att 16% av svenskarna dömdes till sluten psykiatrisk vård vid våldtäkt mot knappt 3% av de med utländsk bakgrund. Till fängelse dömdes 51% av de svenska samt 84% av de utländska gärningsmännen.  

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2006/03/sou-200630/

http://www.regeringen.se/contentassets/106cc584ae1a489db46fde9bbbc090ab/ar-rattvisan-rattvis-tio-perspektiv-pa-diskriminering-av-etniska-och-religiosa-minoriteter-inom-rattssystemet-sou-200630 

Det finns mycket mer, men jag visar bara några forskningsresultat för att du inte ska tro att jag hittar på. Sedan får du söka själv om du är intresserad.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Loris M
2016-11-21 13:44
#42

Nu har rara och FataMorgana fått skrivförbud på obestämd tid eftersom de/hon skrev i det borttagna inlägget (#41) om rara och flyktingar igen. 😕

Forskning som jag hänvisar till avfärdade hon som gammal (inte helt oväntat). Hade det inte varit det, hade det säkert varit något annat fel på forskningen. Det är elva forskare som medverkat i den rapporten och den som vill komma åt färsk forskning om diskriminering inom rättsväsendet behöver bara googla på någon av de medverkande forskarnas namn.

vallhund
2016-11-21 19:29
Calcifer
2016-11-24 23:35
#44

Även på min sajt om mobbing har den här soppan/sajten/vissa användare här tagits upp. (http://mobbing.ifokus.se/discussions/5825ed3b8e0e740b87000e89-mobbing-pa-i-fokus?discussions-1)

Jag försöker så gott jag kan att alltid moderera neutralt och utan att ta in mina egna personliga åsikter. Naturligtvis kan även jag göra fel eller styras för mycket av vad jag själv känner - jag är bara människa - men försöker verkligen att inte göra det.  Däremot tar jag ett enormt avstånd från t:ex rasism och diskriminering. Och det skäms jag inte för. Tycker du gör ett bra jobb, Loris M. Fortsätt med det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2016-11-25 07:08
#45

#44 Tack , detsamma Calcifer! 🌺

Vanja
2016-11-25 09:07
#46

#42 Att du enbart skriver det för att du desperat vill ha många "bra inlägg" är så himla uppenbart. Annars finns det ingen som helst anledning att hänga ut de i tråden med att de blivit avstängda.
Det liknar mer mobbning, speciellt eftersom dessa personer som du skriver om inte ens är här och kan försvara sig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-11-25 09:18
#47

#46 Jag tycker det var bra att få den upplysningen att hon/de - äntligen - blivit avstängd/a.

Nej, vanja, att kalla detta mobbning är sårande mot dem som verkligen råkat ut för mobbning. Det är något helt annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-11-25 09:24
#48

#47 "äntligen" = MER mobbning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Loris M
2016-11-25 09:26
#49

#46 Herregud, ge dig nu! Jag kan väl inte styra hur många som trycker på bra inlägg. 😴

"Personerna" (jag tror fortfarande att det är en och samma person) har fått flera chanser att försvara sig och det har de gjort också. Att jag "hänger ut dem" beror på att att jag vill meddela mina medlemmar att de här "personerna" kommer inte längre att kunna härja fritt här och att de ska få slippa se sådant. "Personerna" har dessutom hängt ut mig och min sajt på flera andra sajter. Så kom inte här och missbruka ordet mobbning, tack! 

Jag förstår inte ens varför du kommenterar min moderering när du i övrigt aldrig skriver på sajten. Har du inget konstruktivt att komma med så kan du återgå till att moderera neutralt och vara en bra Sajtvärd på PiF. 😐

Calcifer
2016-11-26 10:25
#50

Tycker det är fruktansvärt när folk skriker mobbing om allt. Det förstör så hemskt mycket för de som faktiskt har blivit/är utsatta för mobbing. Det gör att få tar dem seriöst och avskriver dem som gnällspikar eftersom det är så många som använder ordet när det inte hör hemma i sammanhanget alls. Och det gör att folk känner att deras egna upplevelser är förminskade som nåt småbråk och sandlådetjafs när mobbing inte alls är nåt sånt.

Mobbing har och fortsätter att förstöra liv. I vissa fall kräver de liv. Det är inget man ska ta så jäkla lätt på och flänga omkring hur som helst. Det går att ha meningsskiljaktigheter eller bråka eller bete sig fult mot varandra utan att det har något som helst med mobbing att göra.

Den dagen folk slutar missbruka ordet kommer jag fira. Det kommer nog de flesta andra som blivit utsatta för mobbing också att göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tarantass
2016-11-26 16:42
#51

#50: folk i det läger som gärna klagar över "lättkränkthet" hos folk de har valt att inte bry sig om kanske inte gärna kan använda samma ord om sig själva, så de väljer "mobbad", vilket också passar bättre till en offerkofta?

Och många mobbade har ju redan sedan tidigare den erfarenheten att folk tar det som sandlådetjafs…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Otippbar]
2016-11-26 16:56
#52

De som aldrig har stått nedanför majoriteten, eller att deras värde som människa på djupet aldrig har ifrågasatts. De saknar uppenbart kunskap och insikt i vad arbetet om människors lika värde innebär. De vet inte heller något om vad verklig mobbing innebär. Den dagen människor börjar söka kunskap utanför sig själva, att intressera sig, lära av och LYSSNA på sina medmänniskor mer, då kommer jag också att fira. Kommer även att fira mina egna framgångar vad gäller det här :). Vi kan aldrig bli fullärda. Det verkar som att många tror att yttrandefrihetslagen står över lagen om mänskliga rättigheter, eller att arbetet för lika villkor bara är "godhetstjafs". Så tack för denna kärleksfulla och kunskapsgivande site, som inte sprider hat, rädsla, förakt, eller medverkar till normalisering av dessa uttryck och polariserande krafter. Detta forum är för mig ett ställe där jag ser att gemenskap är det främsta målet, det behövs! (Att någon här påstår sig moderera neutralt på "politik" utan att lägga in sina egna personliga åsikter om människor, vet jag är falskt. Tillåts också massor av personliga påhopp. Beror kanske på självinsikten. Inget att bry sig om m a o.)

Loris M
2016-11-26 17:25
#53

Tack Otippbar! 🌺

Det du skriver: "Detta forum är för mig ett ställe där jag ser att gemenskap är det främsta målet, det behövs!" är precis vad som var mitt mål med sajten från allra första börrjan. Det finns redan så mycket hat på andra ställen och jag tycker inte att det behövs mer av sådant. Här vill jag att vi ska kunna känna gemenskap, känna att vi inte står ensamma och känna att de som mobbar, förtalar, sprider hat, rasism m.m. aldrig kommer att få en chans att härja fritt här.

Vanja
2016-11-27 08:52
#54

Sorgligt är det. Att ni skriver att ni blivit utsatta för mobbning själva men ändå inte kan se likheterna med det och var ni själva gör. 

LorisM Du är inte mot mobbning så länge de är du själv och dina kompisar dom utför den. Det märks så tydligt. Men lycka till med det. Jag kommer iallafall aldrig tillåta mobbning på min sajt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Calcifer
2016-11-27 09:00
#55

#54 Så du tar alltså avstånd från mobbing och skriver friskt att vissa andra är mobbare. Det är okej. Men att folk vill ta avstånd från rasism och inte skäms för att påpeka när det sker det är inte okej utan mobbing? Är det du gör också någon form av mobbing då? Mobbing plus?

Det är inte för övrigt inte mobbing bara för att det råkar vara ett flertal liktänkande som väljer att gå ihop och stötta varandra. I så fall skulle alla som är för gay rights vara mobbare, även alla som är feminister och för jämställdhet osv.

Det är synd att du själv inte ser att det finns medlemmar på din sajt som gör exakt samma sak som de anklagar andra för. Men det är ju okej, alltså. Det är fint när man är hemmablind.

Jag är 100% insatt i vad mobbing är, och det som alla för tillfället vill skrika mobbing om är inte mobbing.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Loris M
2016-11-27 09:14
#56

#54

Och ändå tillåter du (förutom all främlingsfientlighet då) att de klipper och klistrar kommentarer, länkar till andra sajter och förlöjligar och är nedlåtande mot andra sajtvärdar och medlemmar. Intressant! 

Som sagt, du ser det inte och då är de svårt och lönlöst att försöka uppenbara det för dig.

[NeferNefer]
2016-11-27 09:15
#57

Att säga emot en person är långt ifrån mobbning. Tänk att det ska vara så svårt att begripa det. Calcifer, du har helt och hållet rätt 🌺Låt oss sluta svara folk som inte förstår (läs: vill förstå) vad vi talar om, det är bara slöseri med tid och kraft.

Loris M
2016-11-27 10:27
#58

#54 Vanja,

Jag bad dig lite längre upp i tråden att inte missbruka ordet mobbning och gör det nu igen en sista gång. Därefter kommer jag att radera/ta bort dina inlägg där du nämner ordet. Det finns personer som har blivit utsatta för mobbning och som tar riktigt illa vid sig när du och andra använder ordet slentrianmässigt utan att reflektera över vad det betyder. Jag vill inte att någon ska må dåligt av att läsa här på sajten eller undvika att skriva för att de känner sig ledsna och otrygga. 

Slå upp ordet eller läs på är du snäll. Det finns mycket forskning, artiklar, berättelser, en sajt om mobbning här på I fokus. Så svårt är det inte att kolla upp vad ordet betyder. Helt respektlöst mot de som blivit utsatta att missbruka ordet på det här sättet.

När dina medlemmar som du försvarar här i tråden, beklagar sig över att de inte får skriva vad som helst här på sajten - det är inte mobbning.

När samma medlemmar kallar mig för Hitler (här i tråden) - det är inte mobbning, bara otroligt onödigt och lågt.

När folk som tänker olika i vissa frågor och tjafsar fram och tillbaka (som du och jag gör nu) och bitvis skriver lite otrevligt - det är inte mobbning, utan bara en mindre trevlig diskussion.

När jag inte tillåter att alla får säga precis vad som helst - det är inte mobbning, bara ett sätt att visa att människors okränkbarhet kommer före yttrandefriheten.

Blev det tydligare nu?

Angelfish
2016-11-27 10:35
#59

#58 Tack. 🌺

[NeferNefer]
2016-11-27 10:36
#60

#58: Tack 👍

Magi-cat
2016-11-27 10:52
#61

#58 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-11-27 17:16
#62

Jag tackar också för #58.

Kanske en annan sak som rör till det:

är man präglad av de senaste årens politiska klimat – särskilt på nätet

– där "höger" tenderar att bli ungefär detsamma som "de som inte förstår eller tror på 'flum' om alla människors lika värde och rättigheter", det vill säga vad som traditionellt kallas "extremhöger", och "vänster" tenderar att bli "alla andra" – alltså hela den politiska skala som bekänner sig till de värdena, från m till v,  hela skalan mellan extremvänster och extremhöger – då får man naturligtvis en helt annan syn på vad som är "balanserat" än om man vidhåller den traditionella synen:

– borgare på ena sidan och socialister på andra, där båda har demokratiska falanger närmare mitten – där det ingår i "demokratisk" att man i någon vettig mening bekänner sig till alla människors lika värde och rättigheter – och mindre demokratiska, därför mindre salongsfähiga, utåt.

Jag bortser här från alla anledningar som finns att problematisera även den traditionella uppdelningen. Min poäng är de oförenliga begreppen om vad som är "balanserat".  Men kanske jag ändå bjuder in fan genom att skriva detta.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Vanja
2016-11-27 21:05
#63

%58 Jag vet inte vad du vill att jag ska svara? 
Jag får inte skriva om mobbning så jag vet inte alls hur jag ska ge respons på ditt inlägg utan att bli borttagen. Aningen konstig diskussionsteknik må jag säga. 
Men det är ganska logiskt iofs om man ser till den punkten att du troligtvis måste ha sista ordet för att må bra. 
Jag kan ge dig det, varsågod :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2016-11-27 21:12
#64

#63 Fruktansvärd onödig och konstig kommentar. Du kan omöjligt vet vad jag mår bra av. Det handlar snarare om att du inte vet hur du ska bemöta det jag skriver så då kör du med att vara nedlåtande. 

Svara på det här då: Varför skriver du här i tråden och klagar på mig när du i övrigt aldrig skriver på sajten? Vad gör du här?

Vanja
2016-11-28 09:11
#65

#64 

Jag är medlem på en del sajter där jag nästintill aldrig skriver något, utan jag bara läser. En del gånger för att jag tycker att det är intressant, en del gånger för att det är roligt eller mysigt. Lika Villkor har alltid varit någon som jag själv tycker är viktigt. Typ som, lika löner för de som utför samma arbete, lärarna ska sätta rättvisa betyg oavsett elev, alla barn ska ha tillgång till vatten, tak över huvudet och mat för dagen (Skola vore bra, man mat och vatten är prio ett). Dessa saker vill jag läsa om. jag vill se att det finns fler som jag som vill att dessa saker ska vara på lika villkor. Då finns där lixom inget att diskutera, jag kan gå in i en tråd och läsa utan att för den saken behöva skriva något (Någon annan kan tex ha skrivit mina tankar redan).

Anledningen till att jag reagerade nu var för att innan allt det här med rara spårade ur så diskuterade hon som vilket annan medlem som helst, hon bröt inte mot några regler MEN , hennes åsikter särskiljer sig något extremt ifrån dina så då blev hon bortplockad. Jag tycker inte alls att det på något sätt borde förknippas med en sådan sajt som "lika villkor" att man inte har lika villkor som alla andra om man har en annan åsikt än majoriteten.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-11-28 09:19
#66

#65 Du ser det du vill se. Det handlar inte om åsikter vilka som helst. Men låt det då vara så på din sajt där rara m.fl. kan härja fritt. (Fundera sedan på varför så många tyckte det var för hård ton på din sajt, enligt en undersökning.)
Men här vill vi ha det på ett annat sätt, och jag citerar Loris M:
"Här vill jag att vi ska kunna känna gemenskap, känna att vi inte står ensamma och känna att de som mobbar, förtalar, sprider hat, rasism m.m. aldrig kommer att få en chans att härja fritt här. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-11-28 09:21
#67

#66 Anser du att LorisM inte är kapabel till att svara själv eller är ni samma användare med olika konton?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2016-11-28 09:23
#68

#65 Kort och gott: Hon stängdes inte av för att "hennes åsikter särskiljer sig något extremt ifrån mina", utan för att de särskiljer sig något extrem ifrån allt som denna sajt står för.

Magi-cat
2016-11-28 09:26
#69

#67 😂Du är rolig, du.

Jag ville ge en medlems syn på varför jag är med på den här sajten och trivs här, precis som den är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-11-28 09:28
#70

#67 Så rolig du är! 😂

Magi-cat är (i mina ögon) smart, begåvad, klok, påläst, empatisk, intelligent…. om du blandar ihop mig med henne så tar jag det som en jättestor komplimang. Tack! 🙂

Vanja
2016-11-28 09:29
#71

#68 Nej det gör dom faktiskt inte. Men jag har förstått att du tycker så, vi får helt enkelt vara ense om att vi tycker olika och ser på många saker olika.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2016-11-28 09:30
#72

Men nu håller jag på att skratta ihjäl mig. Vi skrev nästan samtidigt Magi-cat och det ser nästan exakt likadant ut. 😂Där är beviset att vi är en och samma person. 😂

Magi-cat
2016-11-28 09:48
#73

Vad illistiga vi är! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2016-11-28 11:48
#74

#12

Jag citerar dig

" Tänk vad ointressant min sajt skulle bli om jag hade haft samma tunnelseende som du. Då hade bara en enda sorts åsikt fått flöda och det hade då inte blivit några diskussioner eller ens ämnen att diskutera om. Jag hade bara lagt allt svart på vitt och den som tycker annorlunda får inte vara med (Lite Hitler-aktigt)."

Och så den gamla reklamen

"-men det är ju det jag gör"

Synnerligen träffande😃

Sommarek
2016-11-28 12:23
#75

Man häpnar fortfarande lite över hur folk som predikar intolerans blir ömma i rumpan när andra inte visar deras intolerans tillräcklig med tolerans… Den siste är inte född än.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-11-28 14:32
#76

Det var väl någon som sade,  -jag är för delade meningar. Jag har en mening och ni andra delar den....😉

Och det är ju enkelt att här tysta obekväma med ett knapptryck😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: