Annons:
Etikettövrigt
Läst 498 ggr
DesK
2016-11-19 19:12

Internationella mansdagen

Idag är det internationella mansdagen. Därför säger jag grattis till alla fina, bra och goa gubbar!🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loris M
2016-11-19 20:01
#1

Grattis säger jag också! 🌺

Här kommer lite info om varför dagen firas:

"Den Internationella Mansdagen infaller den 19 november varje år för att bland annat uppmärksamma pojkars och mäns hälsa men även deras bidrag till samhället samt för att öka jämställdheten mellan könen. En annan del i firandet av Mansdagen är att uppmärksamma vanliga män som manliga förebilder.

Det har varit mycket uppståndelse kring om dagen bör existera eller inte och om den ger någon form av värde jämfört med Internationella Kvinnodagen."

https://temadagar.se/internationella-mansdagen/

"Objectives of International Men's Day include a focus on men's and boy's health, improving gender relations, promoting gender equality, and highlighting positive male role models. It is an occasion for men to celebrate their achievements and contributions, in particular their contributions to community, family, marriage, and child care while highlighting the discrimination against them.

The theme for 2016 is Stop Male Suicide. In every country bar China where it is approximately equal the suicide rate is worse for men than women and averaged out on a country by country basis the rate of suicide for men is up to three timesthat of women. In Russia it is 6 men for every 1 women. Men’s health is worse than women’s in every part of the world. Recent World Health Organization (WHO) data shows that, globally, male life expectancy at birth in 2015 was 69 years; for females, it was 74 years. Children suffer when they lose a father or a grandfather prematurely. So let’s work together to turn the tide of male ill-health & suicide."

http://www.internationalmensday.com/

DesK
2016-11-19 20:07
#2

För mig är det självklart att lika villkor innebär att vi också har en internationell mansdag och att den bör uppmärksammas, på samma sätt som internationella kvinnodagen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2016-11-19 20:19
#3

#2 Vad jag förstår menar de som kritiserar dagen att alla andra dagar är männens dagar (med tanke på att kvinnor och män inte är jämställda) och att den här dagen blir en motsvarighet till kvinnodagen. Med andra ord får kvinnor inte ens ha den dagen ifred. 

Men visst är det viktigt att uppmärksamma att även män och pojkar inte mår bra och som de skriver ovan, självmord är vanligare bland män än kvinnor. I Sverige är det dubbelt så många män som kvinnor som tar sitt liv.

DesK
2016-11-20 15:50
#4

Jag förstår kritiken mot dagen, men håller inte riktigt med. Om vi ska få en jämställd tillvaro, så måste männens perspektiv också tillgodoses. Män måste få vara män och kvinnor måste få vara kvinnor. Genom att bara lyfta fram det feministiska perspektivet, så marginaliseras männen. Det ger liksom ingenting att vi ger dagens män skulden för vad gårdagens män gjorde, vilket jag tyvärr upplever att många kvinnor gör. Jag pratade med en man som jobbar med ensamkommande flyktingbarn, han berättade att det ofta är svårt att få folk att förstå att pojkarna behöver lika mycket stöd och hjälp som flickorna. Så ibland upplever jag att vi har fått ett slags omvänt perspektiv på detta. Trots allt, så finns det ju väldigt många män, som är fina och bra och dessa får alltför sällan något erkännande för det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: