Annons:
Etiketternormervärderingar
Läst 768 ggr
tarantass
2016-11-20 21:04

"Min sanning" i SVT med Jonas Gardell

På tal om att svenskar numera inte förstår idéer som "människovärde" och "mänskliga rättigheter" så har Jonas Gardell (litet av Sveriges nationalsamvete sedan Astrid Lindgren dog?) en del att säga om det ca. 10 minuter - en kvart in.

Även annat som kan vara värt att reflektera över eller påminnas om.

http://www.svtplay.se/video/11167889/min-sanning-jonas-gardell/min-sanning-jonas-gardell-sasong-9-jonas-gardell?start=auto

På nätet till 25 mars 2017, repriser i i SVT24 22/11, SVT2 23/11 och SVT2 26/11.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Loris M
2016-11-20 21:15
#1

Tack! Jag ska titta på klippet senare. Satt precis och funderade över om jag ska skriva ett inlägg och förklara vad som menas med "människors lika värde" sen kom jag på hur absurt det var. Ska det verkligen behövas? Förstår inte vuxna människor vad det betyder numera eller låtsas de inte förstå? Jag kommer ihåg när jag jobbade som förskollärare och pratade med barnen om dessa frågor. De hade inga problem med att förstå och då pratar vi om fyra-femåringar.

Magi-cat
2016-11-20 22:05
#2

De gör problem av det med ett syfte, tror jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-11-20 22:45
#3

#2: de mer medvetna har ett syfte, men man ska inte underskatta antalet gräsrötter som faktiskt uppriktigt inte förstår (och som för länge sedan har råkat i klorna på de mer medvetna och inte vill ur dem, eftersom de känner sig fria och omhändertagna där).

Det är en djupgående spricka i tänkesätt som börjar visa sig här mellan oss mestadels äldre som är skolade i de demokratiska idéer som delvis växte fram som lärdom av 18-1900-talens ohyggliga läxor och de mestadels yngre som har skolats över nätet (inklusive skolats i misstro mot den skolundervisning som möjligen fortfarande fungerar) och som söker utlösning för sina spänningar i nya ohyggligheter, så som människor alltid har gjort sedan de har hunnit glömma sina läxor.

Den visar sig ju också i att all diskussion mellan parterna är omöjlig. Oförmågan att kommunicera är mer än bara ovilja och mer än till och med förblindande vrede eller harm.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-11-20 23:08
#4

#1: ja, vissa saker begriper vi bättre (nästan) ju yngre vi är. Sedan blir det "så komplicerat så det måste du vara vuxen för att begripa". (Hur ofta har inte det sagts som ursäkt för mer eller mindre medvetet moraliskt felaktiga ställningstaganden, så att man gröper ur sin trovärdighet för de gånger det faktiskt ligger något i det…) Och har då inte undervisningen funkat, på idéplanet, i helhetsgreppen och de stora linjerna, i förtroendet för sina lärare och i verkliga personliga möten med verkliga människor ur andra samhällsgrupper och numera även nationaliteter – då har man ingen blindkäpp att hitta tillbaka till barndomens insikter med.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: