Annons:
Etikettervårdomsorg
Läst 680 ggr
Magi-cat
2016-11-21 10:57

Våra gamla som svälter

Det här varit flera artiklar i pressen den senaste tiden med det ena upprörande reportaget efter det andra om åldringar som tynar bort för att de inte får mat eller får oaptitlig mat eller skulle behöva hjälp med att äta men inte får det.

Här är en kvinna som till slut vägde 38 kg. Hon hade blivit satt på diet av läkaren, lightkost med näringsdrycker! Ingen uppföljning eller vårdplan verkar ha gjorts för den gamla kvinnan.

Så här vill vi inte att våra gamla ska behandlas och sannolikt vill vi inte sluta så själva, den dag vi inte kan ta egna beslut om de mest basala behoven i våra liv. Eller om ingen lyssnar, för den delen.

När jag tittade efter fler artiklar hittade jag denna, där professorn i geriatrik varnar för att livet är i fara för 15 000 äldre som riskerar att svälta ihjäl. Men den artikeln var från 2014, så larmen verkar vara återkommande.

Nu måste det ju tilläggas att det finns många som det fungerar bra för och som får mat de kan äta. Ingen skugga ska falla över personalen som ofta är underbar och gör sitt allra bästa, trots underbemanning och svåra arbetsvillkor. (Vilket ju också är fel. Vård av människor måste få högre status.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-11-21 13:53
#1

Det här är så sorgligt! 😕 Håller med att personalen gör vad de kan (känner flera som jobbar inom vården), men de blir ofta piskade till att hinna med så många arbetsuppgifter som möjligt, där det knappt finns någon tid för möten, samtal med de gamla, promenad. 

Men när de inte ens hinner stanna tillräckligt länge för att försäkra sig om att de äldre äter av maten, så har det verkligen gått för långt.

Tjeja
2016-11-21 18:32
#2

Gamla och sjuka är ju lätt att spara in pengar på då de inte kan försvara sig själva och lätt går att klassa som att "de bara är en kostnad".. de bidrar ju liksom inte till samhället… längre..  😭

De förtjänar verkligen så mycket bättre än att svälta, misskötas och skuffas undan!😕💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2016-11-21 18:49
#3

Ibland undrar jag om de här beslutsfattarna som sparar pengar på gamla tänker någonsin på att även de kommer att bli gamla en dag.

Tjeja
2016-11-21 19:10
#4

#3 Jag tror tyvärr att de är mycket väl medvetna om sin egen situation. Därför de har försett sig med god ekonomi och vill ha privata dyrare alternativ att välja på.

Vad de inte inser, tror jag är, att det faktiskt är precis lika dant i privata alternativ. Det finns inte många äldreboenden i Sverige idag där du kan köpa dig personlig hotellservice som du själv vill. De som verkligen har den servicen på en god nivå för alla sina boende är istället så dyra att de vanliga kommunpolitikerna inte alls kommer att ha råd med det i slutänden som de tror.

Dessutom tror jag att många av dem skjuter ifrån sig tanken på att de själva kan bli sjuka när de bli gamla dessutom. Och då spelar det inte längre någon roll vilka pengar du har, när du inte kan ge uttryck för dina egna behov kommer du inte heller att få den omsorg som du behöver, för det har ingen personal tid att ta reda på och lyssna till.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2016-11-23 08:56
#5

Mer om den svenska svälten:

"Dietisten Maine Carlsson vid Umeå universitet har gjort en studie på boenden och i hemtjänst som visar att mer än hälften av de gamla är undernärda. De har ingen riktig kontakt med läkaren, får inte ens en riktig undersökning. De får flera läkemedel som kan leda till minskad aptit.

Många av de gamla har så dålig munhälsa att de inte kan tugga och äta. Sverige är ett klassamhälle där de fattigaste knappt kan få i sig maten.

Hemtjänsten är inte anpassad till de gamla, många får varken äta eller dricka på upp till 17 timmar. Personalen är dessutom så stressad att de inte hinner låta de gamla äta i lugn och ro. Många gamla vägrar att ta emot en snabb matning och det kan man förstå.

Varför ska någon behöva äta under så förnedrande förhållanden?"

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23960824.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: