Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1186 ggr
Loris M
11/25/16, 8:29 PM

Jag är här!

Journalisten Mina Dennert tröttande på näthatet och rasismen och skapade en sluten grupp på Facebook som tillsammans försöker motverka alla former av näthat, främlingsfientlighet, sexism. Gruppen skapades i våras och när hon blev intervjuad i tidningar för två dagar sedan hade gruppen över 10 000 medlemmar. Just nu har gruppen nästan 14 000 medlemmar och har alltså ökat med ytterligare fyra tusen på två dagar. 

Så här stod det i tidningar för två dagar sedan: 

"I Facebookgruppen "Jag är här!" organiserar sig numera fler än 10 000 svenskar. Anledningen är att de står upp mot rasism i kommentarsfält på internet. Gruppen startades upp under våren 2016 av Mina Dennert, journalist från Göteborg.

 – Jag upplever att det har skett en normalisering av hatet. Gränserna har flyttats för hur man kan uttrycka sig i det offentliga rummet, säger hon.

Mina menar att en viss typ av rasistiska yttranden förr var vanliga bland vissa extrema grupper – men nu blivit något som lite vem som helst slänger sig med. 

- För ett år sedan stod vi på tågstationerna och nere i hamnen och ropade "Väkomna!", alla hjälpte till, och sen bara svänger det. Det är läskigt. Nu säger samma människor som tidigare hjälpte flyktingarna att det är fullt, säger Mina.

/…/  Gruppen är partipolitiskt obunden – och bygger på principer om humanism, hopp och framtidstro, säger Mina. Aktionerna syftar till att nyansera bilden i diskussioner där tonen kan bli väldigt hård. 14 personer turas om att moderera gruppen och släppa in nya medlemmar."

Källa

I morse blev hon intervjuad i Nyhetsmorgon (ca 3 min. lång klipp):

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nattvandring-p%C3%A5-n%C3%A4tet-en-succe-3651352

Det är dags att vi börjar säga ifrån tycker jag och sluta acceptera näthatet och rasism.

Annons:
Loris M
11/25/16, 8:55 PM
#1

Jag är med i gruppen och det känns roligt och hoppfullt att antal medlemmar ökar ständigt. Tittade in nyss och under den senaste timmen blev det 100 nya medlemmar. Kul! 🙂

Magi-cat
11/25/16, 9:41 PM
#2

"Jag upplever att det har skett en normalisering av hatet."

Det verkar tyvärr så, och det är allvarligt.😕

Bra med en motreaktion! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
11/26/16, 10:32 AM
#3

Ja det här ska verkligen uppmärksammats. Det känns som om ingen knappt ens höjer på ögonbrynen över de vidriga saker som folk kan kläcka ur sig. För att "alla" säger ju sånt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
11/30/16, 11:23 AM
#4

(Admin i FB-gruppen #jagärhär tillåter spridning av bilden)

Upp till toppen
Annons: