Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 919 ggr
Loris M
11/27/16, 9:44 PM

Hans Rosling "läxar upp" en dansk programledare

Det har varit mycket diskussioner på sajten under de senaste dagarna om mobbning, rasism, främlingsfientlighet och vad är vad, och vem har rätt och vem har fel, och vem är diktator och att jag är Hitler….. 🤦‍♂️😮😂Lite tröttsamt, men underhållande på sitt sätt. 

I vilket fall som helst tänkte jag avsluta helgen med att bjuda på den här videon (från förra året) och samtidigt önska er alla en fin vecka. Tack för att ni bidrar till att sajten kan vara en fristad med ett trevligt klimat.  🌺

Luta er tillbaka och njut! 🙂

Annons:
Loris M
2/7/17, 7:20 PM
#1

Hans Rosling är död. 😕Han avled i morse efter en tids sjukdom 68 år gammal.  Förbaskade cancer! Den tar så många underbara personer. 😕

"I januari 2016 fick Hans Rosling diagnosen cancer i bukspottkörteln. Han har behandlats under året, men  några dagar sedan försämrades han tillstånd.

– Han fick behandling som gjorde att han mådde någorlunda bra. Cancern försvann inte, men under fyra till sex månader han den ingen tillväxt, berättar sonen Ola Rosling för DN

– Sedan, under hösten, har han försämrats allt mer. I princip har han befunnit sig hemma. Han har skrivit på en bok om ”factfulness” och vilat mellan varven. Han har i det närmaste jobbat heltid från sängen."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hans-rosling-ar-dod/

Marr
2/8/17, 7:20 AM
#2

En stor förlust för världen & alldeles för tidigt fick han lämna denna dimension. Hans son & dotter ska driva verksamheten vidare i Hans anda.

En fantastisk ärlig uppriktig & rak människa som pratar så människor förstår med logik & sunt förnuft. Höll föreläsningar där ingen somnade. Han kommer saknas oss i dessa oroliga tider.

Han ville bli skådespelare men fick sagt till sig, att han är allt för autentisk för att vara annat än sig själv…

Vila frid käre Hans!🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tarantass
2/8/17, 6:02 PM
#3

#2: håller med.

En väldigt viktig plats, som bara blir viktigare och viktigare, blir tom. Jag vet inte vem som skulle fylla den nu.

Bara som ett exempel: vem ska nu tala om för Svensson att herr och fru Medelangolan, Medelmoçambikier osv. är precis lika moderna, intelligenta och förnuftiga som Svenssons egna förfäder på den tid de "byggde upp Sverige"? Att de inte bor i lerhyddor, svälter, skjuter varandra och är obildade?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2/11/17, 11:11 AM
#4

Många är rädda att tomrummet som Hans Rosling lämnar efter sig ingen kan fylla. Så här skriver sonen på sin FB-sida om hur arvet efter hans pappa kan leva vidare:

""Hjälp barn så att de har det bra. Det finns alltid tid till överdåd och om fler barn får en bättre barndom så kommer fler vuxna att ha haft en lyckligare uppväxt om 18 år, jag lovar".

En annan punkt handlar om vikten av att fortbilda sig och att lära sig nya saker:

"Se till att du faktiskt vet vem som har det svårt. Ta för vana att lära dig om världen. Till exempel kan man alltid heja på landet med lägst BNP/capita i fotbolls-VM, det brukade Hans göra. Det är nästan aldrig Sverige, bara 16 länder är rikare".

Hans Rosling hade en faktabaserad syn på världen, det avspeglar sig i ett annat råd:

"Var kritisk, stå på dig men var ödmjuk och erkänn för dem som visat att du tagit fel att du är tacksam och tar till dig".

En punkt handlar om vikten av att dela med sig av nya kunskaper:

"Fortbilda alltid andra. Kan du förklara något du just har lärt dig för andra så att de förstår, så blir ni tillsammans kunnigare".

Och för att göra världen bättre duger det inte att ligga på soffan och grubbla:

"Jobba hårt, inget löser sig av sig självt och om man jobbar på så blir mycket mer möjligt att göra! Kram, lycka till!""

_http://unt.se/nyheter/uppsala/sa-kan-hans-roslings-engagemang-leva-vidare-4539069.aspx
_

RobinEH
2/11/17, 1:52 PM
#5

"Jag har rätt och du har fel"

En legendarisk mening från en legendarisk man.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: