Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 1145 ggr
vendelay
11/27/16, 10:10 PM

Män behandlas som bebisar

Så tydligen har denna video:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23993783.ab

Blivit delad en massa gånger på Facebook. Se den gärna innan ni läser vidare. 

Frun kommer hem och någonting är jättekul, så hon börjar filma. Mannen förstår inte vad det är. Vi får se två fönster och får veta att han har satt upp gardinerna i ena fönstret. Hon frågar flera gånger om någonting ser konstigt ut eller om båda fönstren ser likadana ut, hon frågar till och med om gardinerna i respektive fönster ser likadana ut och han fattar ingenting. På videon ser vi att han har hängt upp gardinerna upp och ner. Det är ett tydligt mönster (med tomtar i luvor) på gardinerna men det ser han tydligen inte. Hon säger saker som "men det var ju bra att du satte upp gardinerna i alla fall, älskling". 

Ska det vara såhär? Herrejesus, vad töntigt. Hur kan en vuxen man inte ens hänga upp gardiner??? Och varför måste hon prata med honom som om han vore tre år gammal?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
11/27/16, 10:22 PM
#1

Töntigt var ordet. Och så förminskande mot mannen. Fattar inte att han gick på med att lägga ut det i tidningar och fattar inte att hon vill visa hela Sverige hur hon pratar med sin man. Varför filma?! För att kunna underhålla andra och samtidigt dumförklara sin man?! Märkligt!

Loris M
11/27/16, 10:25 PM
#2

Och varför vill en tidning publicera sådana här dumma kommentarer?

"– Jag tänkte att det bara var att sätta in skiten, säger Mathias."

vendelay
11/27/16, 10:50 PM
#3

Ja, vad är grejen?! Är det manligt och coolt att inte kunna sätta upp gardiner? Varför skulle han vilja visa någon det? Varför vill hon hänga ut sin man??? Jag förstår ingenting.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
11/28/16, 2:31 AM
#4

Märkligt. 🤔

Magi-cat
11/28/16, 7:54 AM
#5

Jag såg också det där och undrade lite…🤪 Har vi inte kommit längre än så??? Vad som är det riktigt roliga förstår jag inte heller.

500 000 läsningar hade den visst….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
11/28/16, 3:45 PM
#6

Japp jag har sett filmen och satt som ett frågetecken.

Jag finner inte det roliga🤔

Nedlåtande snarare

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[NeferNefer]
11/28/16, 4:42 PM
#7

Jag tycker bara att det är sorgligt och trist. Jag skulle nog bli rätt så ledsen om min respektive la ut en liknande film med mig på internet.

Calcifer
11/28/16, 7:18 PM
#8

Ja, det var väl lite kul att han hade råkat sätta upp dem upp och ner. Det kan ju hända vem som helst. Mig skulle det definitivt kunna hända - har säkert hänt liknande redan, vimsig som man är. Men förstår inte varför i hela friden det är gjort till en sån grej?! Shit happens, ofta det är nyhetsvärde… -.-


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
11/28/16, 9:49 PM
#9

#8 Ja, absolut, det är kul att han satte dem upp och ner och dessutom inte fattade det! Däremot är det inte kul för att anledningen till att de gör narr av honom är ju för att han är man och "inte kan sätta upp gardiner". Att hon pratar så extremt nedlåtande ("men älskling…") gör att åtminstone jag känner att det blir helt absurt.

Och jag håller med, vem sjutton bryr sig? Hur kan en tidning vilja skriva om det? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
11/28/16, 10:24 PM
#10

#9 Nä precis. Det är en sån där grej man skrattar åt tillsammans hemma sen. Gud, när jag var ute med mina två kompisar och deras hundar i en hundgård för några år sen lyckades jag trampa ner i ett hål som diverse hundar grävt genom tiden. Rakt ner, typ lårdjupt och jättebrett, där försvann jag och jag tror aldrig vi skrattat mer i hela livet. :P

Men som sagt, det är ju en sån där "haha, oj vad klantigt/tokigt gjort" där BÅDA skrattar. På samma nivå. Tycker verkligen inte det är nödvändigt att vara så sjukt nedvärderande. Har väl inget med hans kön att göra, ibland blir det knas helt enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
11/28/16, 10:26 PM
#11

#10 Oh, nej, förlåt nu skrattar jag högt 😂Hoppas du inte gjorde illa dig åtminstone! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
11/28/16, 10:30 PM
#12

#11 Gud, skratta på du! Det gjorde inte ont alls blev bara totalt paff. Var väl tyst i två sekunder innan vi alla tre dog av skratt. 😂

Men liksom, den videon, jag förstår inte riktigt hur man resonerar faktiskt. Jag skulle känna mig totalt förödmjukad just pga sättet det är gjort på. Och känna mig jättekorkad. När det bara var en hoppsan grej som inte har med smarthet eller nåt att göra. Så onödigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
11/28/16, 10:33 PM
#13

#2 Ja, jag kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas. Så otroligt förödmjukande. Och att lägga ut det på Facebook där alla ens vänner, familjemedlemmar, arbetskollegor, chefer, framtida chefer…. kan se det. Det är så elakt och nedtryckande!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vanja
11/29/16, 11:29 AM
#14

Frågan är ju hur många kvinnor som gör rätt första gången de ska starta gräsklipparen eller borra upp en spegelvägg i betong. 
Skulle vara lika hemskt om de var någon som gjorde narr av dem då när de misslyckades.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
11/29/16, 11:43 AM
#15

#14 Ja, det känns ju faktiskt som att det är lite lättare och mera okej (enligt värderingar som finns i samhället) att driva med män, för de är ju så himla klumpiga och hjälplösa och vi kvinnor ska hjälpa dem att göra rätt. 😕

Jag tror att reaktionerna på nätet hade varit annorlunda om det var en man som filmade sin sambo.

Vanja
11/29/16, 11:44 AM
#16

#15 Ja det tror jag också att de hade varit. Men samtidigt så kanske man borde lägga hela genusgrejen på hyllan och lära sina barn att det är alltid svårt att göra något första gången, oavsett vilket kön man har.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
11/29/16, 11:50 AM
#17

#16 Absolut! Så som det är nu visar ju det här paret för sina eventuella barn att det går bra att filma andra och lägga ut på nätet oavsett hur förminskande videon är.

Vanja
11/29/16, 11:52 AM
#18

#17 Ja, de är okej att göra narr av folk. :( 
Förtänksamhet är inte dessa föräldrars starka sida.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Carmarino
12/10/16, 4:00 PM
#19

Såg inte hela videon för jag tyckte det var för jobbigt att se någon göra narr av sin partner på det här viset. Det gör honom ju knappast mer motiverad att lära sig hur man gör heller. Eller också har de kommit överens om att göra det, så att de kunde komma i tidningen och få sina "15 minutes of fame".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: