Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 1721 ggr
tlover
2016-12-06 10:29

Åhléns tar bort reklambild

Åhlens tog igår bort bilden på den lilla (ursöta) mörkhyade pojken i luciaklänning och luciakrona pga alla de negativa, rasistiska och sexistiska kommentarer som den fått.

Även om de rasistiska och sexistiska kommentarerna möttes av mängder av motreaktioner så vill familjen inte längre ha kvar bilden. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6580583

Vad tycker du, kan vem som helst vara Lucia?

l'm back

Annons:
tlover
2016-12-06 10:31
#1

Svaret är självklart enligt mig. Vem som helst kan vara lucia. Själv ville jag i den åldern däremot vara tärna så jag och min syster (som också ville vara tärna) fick gå längst fram eftersom alla andra (tjejer) ville vara lucia.

När jag blev äldre däremot så fick jag inte vara lucia eftersom jag var för kort, istället fick tjejen som hade varit lucia året före vara lucia. 😕

l'm back

Sommarek
2016-12-06 10:41
#2

Klart att vem som helst kan vara Lucia! De allra första Luciorna i Sverige var faktiskt män, så varför det skulle vara ett problem fattar jag inte. Och allt det här med hudfärg… gudars skymning, säger jag bara.  😟   Det är ett barn! Finns det inga nedre gränser för nöffarna (med ursäkt till all världens grisar för liknelsen; jag vet att ni i alla fall är intelligenta djur) och deras hat?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

TatsuOni
2016-12-06 11:02
#3

Självklart kan vem som helst vara Lucia om du frågar mig! Det är dags att avskaffa den gamla seden där bara en lång, blond tjej/kvinna kan vara Lucia.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Loris M
2016-12-06 11:08
#4

Tack för att du tog upp det här Tlover! 🌺

Jag har följt debatten i tidningar och på FB och tänkt skriva, men kände att jag inte hade kraften att behöva förklara det självklara här också. Jag blev så illa berörd av det hat som barnet möttes av. Hur kan vuxna människor bete sig så idiotiskt och rikta en sådan hat mot ett barn enbart p.g.a. barnets hudfärg? Jag hann tyvärr se alla rasistiska kommentarer på Åhléns FB-sida innan de tog bort det och jag kände att luften gick ur mig. Jag blev illamående bokstavligt talat. 🤢

Nu kände sig föräldrarna tvungna att be Åhléns ta bort bilden och då har rasismen vunnit en en gång. Undrar hur de ska förklara det för barnet. 😕

setfree
2016-12-06 11:21
#5

Svårt att ta in att någon kan ha hatiska åsikter om Lucias utseende.

Det känns helt overkligt att det ens kan förekomma. Men det finns folk som hatar allt och alla och då tar de alla chanser de kan hitta.

Synd bara att det kan uppfattas som en seger för hatet.

kamera0710
2016-12-06 11:49
#6

På en av mina första arbetsplatser (där jag jobbade 87-92) tog vi lucia med en klackspark och hade manlig lucia och tärnor, medan tjejer fick vara stjärngossar.

Annons:
Magi-cat
2016-12-06 11:52
#7

Det är så sorgligt så det finns inte ord för det. 😢

Ett litet barn, så stolt och fin i luciakrona - möts av detta hat…😢😢😢Vad spelar det någonsin för roll om barnet är en han eller hon eller vilken hud- och hårfärg? Eller borde inte….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-12-06 15:29
#8

En supersöt Lucia, verkligen. Jag känner inte heller att jag orkar 😢

Magi-cat
2016-12-06 20:53
#9

Hatkampanjen har fått motsatt effekt mot vad de ville, fler och fler säger ifrån!

Här ser vi Stefan Holm som Lucia:

http://www.vf.se/nyheter/jag-brukar-vara-dalig-pa-att-ta-stallning-men-nagon-gang-far-man-gora-det/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-12-06 21:15
#10

#9 Det var ju verkligen glädjande. Om fler kändisar/organisationer/medier engagerade sig och gjorde samma sak så skulle rasisterna inte ha en chans att sprida sitt hat. Här var det en till som vill utmana normen. 

"Förutom att hon älskar att stå framför kameran brinner Moha Frikraft för olikheter. Förutom en cp-skada har Moha diagnoserna adhd och Aspergers.

– Vi är födda unika av en anledning. Så varför ska vi plocka bort olikheterna? Då skapar vi ett samhälle som ingen mår bra av. Det var ett viktigt budskap. Våga vara dig själv. Skit i vad alla andra tycker. Vi är bra som vi är.Bakom kampanjen står Casandra Hallberg och kollegan Sophia Anderberg på Iamproud. Casandra säger att det är konstigt att högtiden lucia är så utseendefixerad när själva helgonet är en symbol för mänsklighet och värme.

– Samtidigt som vi ska vara snälla mot varandra ska vi rösta fram den som är snyggast på lucia. Det blir inte rätt, säger Casandra."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2zXEa/moha-vill-bryta-normen-jag-ar-fodd-att-vara-lucia

VildaVittra
2016-12-06 21:21
#11

De klagar (läs skyller sina rasistiska åsikter) på att personer med utomnordisk/europeisk bakgrund inte integreras och att de drar hit sina egna traditioner som då tydligen ska förstöra vår kultur. Så kommer det en bild på en mörkhyad pojke som firar en svensk (nja, så svensk är den egentligen, men dårarna tror att den är det) tradition. Alltså exakt det dom efterlyst och sagt att det är det som invandrare ska göra, men då blir det storm i deras små vattenglas, för invandrare måste alltså även se ut som vi för att accepteras. 

Invandrare/adopterade med fel fysiska attribut kan alltså inte göra rätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-06 21:23
#12

Tycker utöver att alla ska få vara lucia så ska alla få vara tomar, stjärngossar, tärnor eller vad de nu vill vara. Jag blev jätteledsen när jag inte fick vara stjärngosse någon gång.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2016-12-06 21:29
#13

#11 Med andra ord, har de bestämt sig för att hata så kan en invandrare aldrig göra rätt i deras ögon. Jag läste kommentarerna som riktades mot luciabarnet och några skrev uttryckligen: Kan han inte hålla sig till sina traditioner? Varför måste han förstöra våra? Hade det inte varit rasistiskt och hemskt, så hade jag tyckt att det var riktigt underhållande. De får hålla sig till deras traditioner, men samtidigt ska de ju integreras och anamma det svenska, som du är inne på. Hur ska de ha det? Varje gång de uttalar sig säger de egentligen mycket mer om sig själva och hur okunniga de är än om världen utanför.

Annons:
kamera0710
2016-12-07 06:35
#14

 #13 "Med andra ord, har de bestämt sig för att hata så kan en invandrare aldrig göra rätt i deras ögon."

Ett konkret exempel på detta är ju att de å ena sidan "lever på bidrag" och å andra sidan "tar våra jobb".

Loris M
2016-12-07 09:50
#15

#14 Just det! 😃

I morse blev jag glad faktiskt när jag såg att så många engagerar sig. Både politiker, kändisar, lärare, vanliga människor, män, kvinnor som tagit kort på sig med luciakrona på huvudet. Det är härligt! ❤️

VildaVittra
2016-12-08 08:44
#16

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2016-12-08 08:46
#17

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2016-12-10 10:41
#18

Löjligt säger jag. Att inte folk ska få vara lucia eller dylikt för kön eller annat. Men jag tycker ju hela Sverige har börjat gå utför gällande alla diskussioner. Det blir ramaskri oavsett liksom. För är det inte hudfärg så är det kön som är fel och annat. Hade dom valt en pojke som hade varit blond så hade säkert folk gnällt för det med. Jag tycker alla ska lugna sig några hekton. Alla kan inte bli nöjda, men att haka upp sig på detta och uttala sig som vissa gör är ju bara tragiskt.(Nu menar jag dom som kastar fram rasistkortet, men skulle inte förvåna mig om dom kastade fram transfobi eller dylikt också) Låt barn vara barn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2016-12-13 10:43
#19

Organiserat näthat bakom kampanjen, avslöjar expo:

http://expo.se/2016/har-skapades-hatstormen-mot-ahlens-lucian_7202.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-12-13 10:56
#20

Varför pixlar man deras namn? Vågar de kanske inte stå för sina små åsikter?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[ludden]
2016-12-13 15:10
#21

#20 Anledningen är PUL.

tlover
2016-12-13 15:15
#22

lite OT: Jag såg Uppsalas luciatåg på datorn. Inte så avvikande lucia (om än mörkhårig istället för blond) men ett annorlunda inslag av en Sydafrikansk sång (på Afrikaas eller liknande språk inte engelska). Det tyckte jag var trevligt. Visst ingen stor skillnad kanske (och definitivt inte lika söt lucia som i Åhlens reklamen) men ibland känns det som om folk är livrädda för minsta lilla förändring i traditioner så detta var ett välkommet avbrott (även om jag gillar de flesta traditionella lucialåtarna)

l'm back

Sommarek
2016-12-13 15:17
#23

#21 Men Facebook är ju ett öppet forum? Eller har det att göra med om gruppen är publik eller stängd?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
2016-12-13 15:19
#24

#23 Personuppgifter är ändå under pul

Sommarek
2016-12-13 15:30
#25

#24 Då borde till exempel tidningar inte kunde publicera ens kommentarer på deras FB-artiklar, med fullt namn, som en insändare i tidningen och påstå att det är okej eftersom sidan är publik? (Kanske lite specifikt exempel och lite OT, men det hände mig, så ville bara kolla om det är nån skillnad.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
2016-12-13 15:35
#26

Vet faktiskt inte. De borde ju också behöva följa lagen

[ludden]
2016-12-13 17:10
#27

#23 I detta fall så tog Åhléns bort dom kränkande kommentarerna vilket var helt rätt. Skulle expo återpublicera namnen på dom som skrev dessa kränkande inlägg så hade dom brutit mot PUL. 

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/sociala-medier/

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Annons:
Loris M
2016-12-14 21:10
#28

Ännu fler som vill visa stöd för pojken.

Självaste Leif GW Persson och tvillingbröder tvillingbröder Alex och Yanick: 

"På bilden som de har publicerat på Instagram sitter tvillingbröderna Alex och Yanick Manzizila luciaklädda i en soffa i ett julpyntat rum. Alex skrattar, Yanick ser allvarligt in i kameran.

– Vi ville att bilden skulle spegla båda sidor av det här. Vi är jätteglada över att det finns så många människor som vill supporta och ge sitt stöd till alla som vågar gå emot normen, säger Yanick Manzizila.

– Men vi ser också allvarligt på och är besvikna över att det finns andra som är så fast i sina tankar att de inte ens kan tåla att ett barn klär upp sig till lucia."

http://www.expressen.se/nyheter/vi-ar-sveriges-stoltaste-lucior/

[Hayabusa]
2016-12-14 21:56
#29

#28 Inte för att vara så´n, men du menar nog Leif - inte Lars.

Loris M
2016-12-14 21:58
#30

#29 Ja, det menar jag så klart. 🙂

Edit. Vet inte var jag fått Lars ifrån. Men kan vara så att jag läste ett inlägg av en FB-vän som heter Lars precis innan jag skrev här. 😃

tarantass
2016-12-15 18:06
#31

Och jag som tyckte det var litet roligt att få fundera över vem den okände brodern Lars GW Persson var…

Men Leif klädde också i kronan. Och det barn- och föräldraföräldragenerationen har gemensamt är ju att man ofta är mer sig själv (som GW är ett bra exempel på).

Kanske retar även det en del.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-12-15 23:48
#32

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Torahzen]
2016-12-16 09:49
#33

Heja Seif!

kamera0710
2016-12-18 10:16
#34

Elisabeth Höglund har varit väldigt upprörd på sin blogg, men fick i går följande bemötande:

"Om du står upp när du läser det här vill jag be dig sätta dig ner, för nu kör jag bara. Håll i hatten – ett barn har synts på bild med lucia-krona på huvudet!

Du är inte upprörd…?

Men alltså, barnet i fråga hade en snopp mellan benen!

För dig som ännu inte förstått vidden av det hemska måste jag förklara.

År 283, i Syrakusa, föddes en person som kom att helgonförklaras. Den personen hade inte snopp mellan benen. Fattar du nu?! Det är vanvettigt befängt! Lika dumt som att en kvinna skulle klä ut sig till man och ha byxor på sig. Män har byxor, inte kvinnor! Var ska det här sluta egentligen? Snart kommer väl pojk-luciaförespråkarna propagera för kvinnlig rösträtt och att färgade ska ha samma rättigheter som vita!

Är jag övertydlig om jag säger att jag är ironisk och sarkastisk? Förmodligen och förhoppningsvis."

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/o2Gkj/bara-lugn-elisabet-julen-ar-inte-hotad

Annons:
[NeferNefer]
2016-12-18 16:22
#35

Jag läste det och njöt storligen! Mycket bra skrivet av Daniel Karlsson 👍

"Till slut kan jag inte hjälpa att fantisera mig bort till Aleppo där människor desperat letar efter sina nära och kära i rasmassorna efter ännu en bombattack.

Där ser jag även hur Elisabet Höglund ännu mer desperat försöker att informera befolkningen om det fruktansvärda som hänt i landet i norr. Elisabet är upprörd och skriker: Sluta med vad ni gör! Har ni inte hört? Ett barn med snopp har haft en ljuskrona på huvudet!"

Sommarek
2016-12-18 16:26
#36

Jag var riktigt chockad över Höglunds vettlösa bloggande, faktiskt. Pinsamt att gå ut till så många människor med sin totala okunskap om de traditioner man påstår sig försvara.  😭

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-12-18 16:26
#37

Malena Ernman! ❤️ 

"Jag läste i Illustrerad Vetenskap att av alla människor som någonsin levt på jorden så lever sex procent idag. Vi hör ihop. Vi är en del av en helhet och det är upp till oss, vi de där sex procenten, att säkra allas vår framtid.

Det är vår historiska uppgift och jag tror vi vet precis hur vi ska göra.

För när vi människor hjälper varandra, när vi lyssnar på varandra och när vi står sida vid sida och bejakar varandras goda viljor och säger jag är här, jag ser dig; då lyser vi i mörkret. Då är vi ljusbäraren. Då är vi Sankta lucia och lanternan i stormen."

"Men en sak är säker – vi kommer att behöva varenda godhetsknarkande ljusbärare vi kan få."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-12-18 16:28
#38

Malena Ernman!! 😍❤️☀️!!! Vacker, klok, modig och stark!

Magi-cat
2016-12-18 16:31
#39

#38 Klockrent! 🎧❤️🌺 Så beundransvärd!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Torahzen]
2016-12-18 16:57
#40

Malena Ernman skriver så bra!

tarantass
2016-12-18 19:12
#41

Ja, det är ju det där med ljusbärandet. Hur mycket mer in-your-face kan en symbol bli?

Ernman lyckas som vanligt hålla fast vid själva kärnan.

Fascinerande (av fel skäl) att det ska vara så svårt för en del att hålla ens det i huvudet. Men folk mördar och förstör ju i både Jesu, Muhammeds, rasens/kulturens och det kommande sekulära (kapitalistiska eller kommunistiska) paradisets namn, så man borde inte bli förvånad.

Men har ingen av rasisterna, sexisterna och deras nyttiga idioter som inte väljer sina stridskamrater egna barn? Jo, säkert – men inte heller det hjälper…

Ibland påminns man om att även om människans moraliska utveckling i det stora hela har gått framåt så är det ingen automatisk process utan en ständig kamp mot våra egna sämre sidor. Det går aldrig framåt automatiskt, men så fort man vilar litet (som vi gjorde de år då demokratin och utvecklingen mot allt större rättvisa verkade given) går det bakåt automatiskt.

Till och med så att man glömmer vad som symboliseras av en som bokstavligen bär ljus.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Loris M
2016-12-18 20:10
#42

Det är ändå anmärkningsvärt att sex personer (ser jag nu) har röstat på att "bara blonda tjejer kan vara Lucia" i #0. Med andra ord, är det kört för min del fast jag är tjej och vit.  Jag är brunett nämligen!! 😮

Skämt åsido skulle det vara trevligt om de kunde uttala sig och berätta hur de tänker här.

[NeferNefer]
2016-12-18 21:17
#43

#42: 😮Då undrar jag lite försynt vad de gör på en sajt som heter "Lika villkor" …

VildaVittra
2016-12-18 21:33
#44

#43 De kanske trodde det var en förkortning för "Lika villkor för alla ariska svenska män"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2016-12-19 18:51
#45

#44: Så måste det vara!!! 😂

tarantass
2016-12-19 19:02
#46

#44: somliga menar ju att det är den gruppen som är diskriminerad numera, eller åtminstone är väl så diskriminerad som "andra" utsatta grupper,  och har testat om den här sajten "pallar" den "sanningen", "verkligen är för lika villkor".

På tal om parallella universa utan kontaktmöjligheter, som jag kom att tänka på i annan tråd…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2016-12-19 19:04
#47

#46: 😂parallella universa utan kontaktmöjligheter, det är ju en fullständigt briljant och träffande beskrivning!

tarantass
2016-12-19 19:08
#48

(För tydlighetens skull: jo, visst kan vita "ariska" svenska män vara diskriminerade i Sverige – men inte i den egenskapen. Däremot i andra egenskaper – exempelvis som marginaliserad landsbygdsungdom; som offer för machoideal och antipluggkultur som amputerar möjligheter de annars hade haft att förbättra sin situation; eller lokalt och tillfälligt (men just då kännbart) som elever en skola dominerad av "invandrar"-pojkar…)

#47: tack (även om orsaken är sorglig, att det ska vara så menar jag)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Loris M
2016-12-19 19:08
#49

😂

VildaVittra
2016-12-19 19:13
#50

#46 Men det är ju synd om dom. De är vuxna och har fortfarande inte fått vare sig brösthår, ens fjun på hakan och den lille vännen mellan benen håller sig fortfarande i tummetottstorlek. Så flyttar det hit unga pojkar i 12-13-årsåldern, med basröst, skäggväxt och är utrustade som hästar. 

Fatta hur jobbigt det måste vara för dom, de kommer nog snart propsa på ensambad för svenska män i badhusen, så de slipper jämföra sig med invandrarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarantass
2016-12-19 19:26
#51

#50: ja, det är lätt att skratta åt. Men kanske inte för en tonåring som inte känner igen sin egen kropp eller själ, inte vet om han är normal och inte har någon utblick över världen att sätta sig själv i perspektiv med.

Den schablon du beskriver är naturligtvis överdriven också; men bakom den kan dölja sig det vanliga att ungarna från de mest missgynnade hemmen passar på att ta revansch på dem från de mer gynnade i det korta tidsfönster där de kan det: medan de är små. Precis som arbetarungarna kunde göra på medelklassungarna för ett halvsekel sedan. Här supplerat med den komplicerande faktorn att omogna människor lätt uppfattar pojkar som råkar uppfylla schablonen "kommer från sträng patriarkal kultur" som mycket manligare än de som kommer från "mesig mellanmjölk med jämställdhet och sånt".

Sedan gäller det förstås vissa skolor, inte alla.

Och alltsammans är OT, men… för att fortsätta "vara tydlig".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

VildaVittra
2016-12-20 09:18
#52

#51 "Men kanske inte för en tonåring som inte känner igen sin egen kropp eller själ, inte vet om han är normal och inte har någon utblick över världen att sätta sig själv i perspektiv med."

Och de välutvecklade invandrarpojkarna som hånas av svenska män online, är inte osäkra på sin kropp i den åldern?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

landsbygdsbo
2016-12-20 12:17
#53

Lucia var väl en kvinna från Italien? Hur stor sannolikhet var det att hon var blond?

Vad som däremot är sannolikt var, att hon var en kvinna.

Vill man ha en man/pojke som ljusbärare så ok, men då är det ingen Lucia , möjligtvis en Lucifer😃

Sommarek
2016-12-20 12:50
#54

#53 Lucia som vi firar henne idag är nog mer en blandning av det sicilianska helgonet och fornnordiska Freja. De allra första Luciorna i Sverige var dock män.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-12-20 12:52
#55

Det gällde väl inom teatern med, där spelade män kvinnoroller.

Annons:
Sommarek
2016-12-20 12:59
#56

#55 Jupp.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
2016-12-20 17:18
#57

#52: vad är det du insinuerar? Har jag fel någonstans i det jag faktiskt skrev? Var snäll och läs inte in något jag inte skriver. Det var redan givet vad vi talade om, även i ditt inlägg som jag svarade på.

Försök gärna att inte ge bort poänger till rasisterna och de aningslösa genom att visa att inte heller vi kan tänka två tankar åt gången eller se saker ur flera perspektiv.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: