Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 990 ggr
Calcifer
12/8/16, 4:34 PM

Ingriper ni?

Om ni t:ex befinner er i kassan på ICA, och det står någon med utländsk bakgrund bakom eller framför er, och någon säger något främlingsfientligt - ingriper ni? Jag menar såklart inte fysiskt ingriper, utan mer, talar ni upp? Säger ni nåt?

Jag stod i kassan och framför mig stod en utländsk kvinna som hade lite problem med språket, så det tog lite extra tid. Jag hade inte bråttom, och jag har själv stått i kassakö i Japan när jag inte kunde språket så har stor förståelse för att ibland tar det lite extra tid. Då var det två äldre män bakom mig som fällde en del kommentarer. Den värsta var att ena sa något i stil med "alla j*vla invandrare, en kula i huvudet skulle de ha!"

Jag blev arg, ledsen, upprörd, och ville så gärna säga nåt. Men min sociala fobi och egna psykiska problem liksom hindrade. Som tur var sa en annan person i närheten "ja och rasister borde spärras in" eller nåt i den stilen. Nu tror jag inte kvinnan hörde vad som sas, vilket är bra, men jag skämdes efteråt för att jag inte sagt nåt.

Hur hade ni gjort, eller hur gör ni i liknande situationer?

(Notera att jag VILL säga nåt, och ibland har jag gjort det, men som sagt har jag en problematik som tyvärr hindrar även om jag såklart blir rejält förbannad och äcklad av liknande kommentarer.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Scorpio97
12/8/16, 4:43 PM
#1

Har aldrig varit i den situationen och vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Jag vill ju gärna tro att jag hade sagt något, men jag är inte säker på att jag faktiskt hade gjort det. Det beror nog på situationen och hur jag mår/känner mig just då (har inte social fobi, men lite problem med sociala situationer har jag absolut)


//Jessie

Calcifer
12/8/16, 4:46 PM
#2

#1 Ja det är ju svårt om man aldrig varit i den situationen själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
12/8/16, 7:50 PM
#3

Om det är en situation där jag inte riskerar att bli misshandlad säger jag ifrån. Jag var med om en man med en stor hund som skrattade åt en man som bad om pengar på tåget, jag ville så gärna skrika på honom men jag vågade inte för han verkade kunna bli våldsam.

En annan grej en kan göra om det är en situation som känns otäck men går över fort (t.ex. som mannen med hunden som skrattade åt den hemlöse) är att ta kontakt med den utsatta och bara prata eller le eller bjuda på mat exempelvis, om möjlighet finns.

Jag vill tro att jag skulle säga ifrån, jag hoppas att jag gör det varje gång jag har möjlighet. Ibland vågar jag inte fastän situationen inte är så farlig men jag försöker våga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kamera0710
12/9/16, 6:46 AM
#4

Skulle nog tänka mig för mer än en gång innan jag ingriper. En bekant ingrep i ett sammanhang (som dock inte gällde främlingsfientlighet) och vaknade på sjukhus ett antal dagar senare.

Calcifer
12/9/16, 1:12 PM
#5

Ja, alltså, jag förstår ju om det är en situation där typ tio rätt musklade personer går på en annan. Då kan man ju utsätta sig själv för livsfara. Däremot kan man ju i så fall ringa polisen eller liknande.

Min kusin blev brutalt överfallen av ett gäng nynazister på Stockholms tunnelbanestation. Nermejad i rulltrappan sen sparkad och spottad på etc. Det var ju en rejält stor station så över 100 personer gick förbi men det var INGEN som gjorde nåt. Ingen som ens ringde polisen, eller kallade på vakt. DET är sjukt i mina ögon.

Tycker man borde göra vad man kan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
12/9/16, 1:39 PM
#6

#5 Men herregud! Vad sjutton är fel på folk?! Varför ringer ingen polisen, varför bryr ingen sig?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Calcifer
12/9/16, 1:46 PM
#7

#6 Nä, jag förstår verkligen inte heller. När de var klara och ansåg att han hade fått stryk nog (det var en helt random handling dessutom) sprang en dam fram, sa att hennes man ringde polisen och hjälpte min kusin att ta sig undan från folk som gick förbi. Så det var ju schyst, men då hade han redan fått stryk i över en halvtimme.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
12/9/16, 1:52 PM
#8

Men nej, alltså. Det får inte vara såhär. Det är ju helt sjukt, hur kan folk vilja leva i en värld där ingen bryr sig? För om de själva inte bryr sig, vem ska då göra det?!

Nej, jag skulle ALLTID ringa polisen om det antingen var akut eller om det fanns risk för akut situation (t.ex. risk för misshandel). Sen får jag avgöra om det är möjligt för mig att gå emellan eller om jag ska vänta på polisen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
12/9/16, 1:56 PM
#9

#8 Ja precis. Jag satt på en buss där busschauffören hade utländsk bakgrund och ett fyllo släppte rätt fula kommentarer. Till slut tröttnade chauffören och sa "och så stannar jag vid nästa hållplats trots att ingen plingat så att du kan kliva av". Då sa fyllot något så fult att jag vill inte ens upprepa det här, då var det jag och en annan tjej som samtidigt sa ungefär "sådär säger man bara inte!"

Tyvärr är jag också en sån som kan bli så chockad när nåt händer att jag fryser, får flashbacks till ett eget överfall jag var med om utomlands och liksom inte gör nåt. Men jag gör så gott jag kan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
12/9/16, 1:58 PM
#10

#9 Jag måste bara säga att jag aldrig skulle döma någon enskild för att de inte hjälpte till, för det kan vara, precis som med dig, att de varit med om något som gör att de bara inte kan. Däremot kan jag döma stora folkgrupper för det måste finnas någon som kan hjälpa till. Men bara så du vet att du inte behöver känna att du måste försvara dig själv eller så.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
12/9/16, 2:04 PM
#11

#6 Att ringa polisen är, åtminstone här i Skåne, knappast någon idé. De åker inte ut på dylika ärende, helt enkelt. Att göra en anmälan, i efterhand, går bra men man ska vara medveten om att oerhört många undersökningar läggs ner. 

Beslutet om att ingripa eller ej, är en mycket svår avvägning. Är personen/personerna i fråga t ex beväpnad så kan det sluta väldigt illa.

Calcifer
12/9/16, 2:24 PM
#12

#10 Nä, det förstår jag egentligen, för som sagt jag VILL ju göra nåt. Däremot hämtade jag vakterna en gång när det blev storbråk utanför en krog.

Och du har rätt. Om EN person går förbi - ja, man vet ju inte riktigt varför. De kanske är rädda, kanske varit med om liknande, etc. Men det där med att hundratals människor kan gå förbi och INGEN gör nåt… Det är helt sjukt.

#11 Så kanske det är, men jag tycker ändå att man ska ringa. Sen om inget händer har man åtminstone gjort något för att stoppa det som pågår. Istället för att göra ingenting, menar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
12/9/16, 2:44 PM
#13

#12 Inte "kanske" - det är så. Visst kan & bör man ringa, men man ska samtidigt vara medveten om att inget händer. Eller att man helt enkelt hamnar i en telefonkö - vilket är mindre motiverande. Vill man få något gjort, så får man göra det själv.

"För två veckor sedan höll polisledningen krismöte och regionchefen Annika Stenberg lovade besked,både till Skånes poliser och till allmänheten. Men mer interna diskussioner behövdes först.

Annika Stenberg har den gångna veckan haft semester. Men biträdande regionchefen Jarl Holmström pekar nu ut tre områden som prioriteras ner:

• Utredningar om mängdbrott: inbrott, stölder, misshandel och hot, med mera.

En del av poliserna flyttas till utredningarna om grova brott.

– Då måste vi acceptera en lägre redovisningsgrad, säger Jarl Holmström."

https://www.hd.se/2016-12-04/polisordern-lagg-undan-vardagsbrott

Annons:
Calcifer
12/9/16, 2:55 PM
#14

#13 Nu syftade mitt kanske inte uteslutande på hur det går till i Skåne, utan i allmänhet. Oavsett vart man bor. Här skulle det vara svårt med en snabb utryckning för staden är så liten och vi har väldigt få resurser. Poängen var enbart att även om hjälp inte kommer, så vet man ju att den definitivt inte kommer om man inte ens försöker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
12/9/16, 2:58 PM
#15

#14 Det förstår jag. Desto större anledning att gemene kvinna/man ingriper.

Aleya
12/10/16, 10:48 AM
#16

Jag väljer mina situationer som jag ingriper i. Jag är inte mycket för att slänga käft med folk om dom inte attackerar mig personligen, känns som nått man gör på högstadiet om det inte handlar om en person är med mig. Men ser jag en misshandel eller dylikt så ringer jag såklart polis. Och om jag inte ser fara för mitt liv så skulle jag försöka stoppa det helt klart. Så det kanske är dåligt eller ej vet jag inte. Men jag vet att i riktig kris så släpper jag allt som har att göra med att vara försiktig och tänker bara rädda liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JoannaLi
12/12/16, 2:57 PM
#17

Jag är enormt konflikträdd, men har faktiskt vågat säga ifrån en gång. Jag satt på ett tåg med hunden, och ett par som är något överförfriskade sitter intill mig, med öppnade flaskor på bordet och klirrande systemet-kassar under. 

En kvinnlig tågvärdinna går förbi och varnar dem att man inte får ha med sig alkoholhaltiga drycker utifrån, och ber dem gå och hälla ut dem. De muttrar, och hon går vidare. Fem minuter senare så kommer hon tillbaka, och säger bestämt åt dem att hälla ut flaskorna, på en gång. De (framförallt mannen) yttrar en massa otrevliga grejer, som framförallt handlar om att hon är kvinna och ska därför hålla käften. Bland annat "har du fått för lite k*k eller?" Till slut blev jag förbannad och röt i med "så där säger man väl för f*n inte" eller dylikt (det var ett tag sen, minnet är luddigt). De gav sig verbalt på mig istället, men efter ett par skall från labben så gav de sig, och hällde till sist ut flaskorna. 

Jag vann inte på något sätt konfrontationen, men det kändes bra att i alla fall få ha uttryckt mina känslor, och stått upp för den stackars värdinnan.

landsbygdsbo
12/14/16, 10:29 PM
#18

Det häftigaste jag sett var en gammal kvinna på en järnvägsstation.

Hon passerade ett gäng skinnskallar som gapade och skrek, samt gjorde lama försök till den sk tyska hälsningen (detta var i Sydtyskland). Varpå tanten tvärvände Skrek ut den korrekta ordern på tyska för givakt, spottade föraktfullt på perrongen och hävde ur sig att packet inte ens hade platsat bland Hitlerjugend;s Pimpar (första kullen) . Äntrade sedan sitt tåg och åkte. Talade med henne på tåget. Hon var 1/2 Judinna och hade upplevt packet i verkligheten och som hon sade, hon hade ingen respekt för dessa " Hosenscheisser"

Upp till toppen
Annons: