Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 969 ggr
vendelay
12/9/16, 1:56 PM

Att lära sig svenska - tips?

Jag ska hjälpa en kvinna från Kroatien att lära sig svenska. Har ni några tips på böcker (som går att låna på bibliotek), lekar för att minnas ord, bra sätt att plugga och liknande? Alla tips är välkomna! 

Hon kan läsa i stort sett allt men hon vågar inte prata (hon tycker att det tar alldeles för lång tid för henne att forma meningar) och hon har svårt att förstå vad folk säger när de talar.

Jag lägger tråden i "Arbetsmarknaden" för det är anledningen till att hon behöver lära sig svenska, men om den passar bättre någon annanstans är det såklart bara att flytta på den!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVittra
12/9/16, 2:17 PM
#1

Sjung. Då kommer hon bli varmare i kläderna med att uttrycka sig på svenska. 

Och när hon tittar på svenska tv-program, så finns det ofta textat på svenska för hörselskadade. 

Spela frågespel som TP, då ska hon läsa dina frågor från kortet och även svara på de du ställer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
12/9/16, 2:31 PM
#2

Att hon läser högt ur en barnbok exempelvis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
12/9/16, 11:00 PM
#3

Tusen tack! Jättebra och roliga tips. Speciellt frågespel, det ska vi absolut göra 😃

Om någon kommer på något mer är det bara att fortsätta tipsa mig 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
12/9/16, 11:07 PM
#4

Att ta med personen ut där hon måste använda svenska. En rolig situation menar jag. Som fika eller någon kul aktivitet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
12/10/16, 12:21 AM
#5

#4 Ja, jag har tänkt något liknande. Hon älskar katter så jag har tänkt att vi kanske kan göra en utflykt till något katthem 👍 Så kan hon beställa fika, kanske fråga något om någon katt osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
12/10/16, 10:27 AM
#6

Fråga på biblioteket! De har erfarenhet av vad som kan tänkas passa och kan ta hem önskade böcker. Ofta har de en Lättläst-avdelning med böcker i olika svårighetsgrader, både spännande, roliga och romantiska.

Böcker som är både bok och CD brukar också vara uppskattat, eftersom de då har uttalet med och kan följa texten i boken, hur många gånger som helst.

Fint att du hjälper den här kvinnan med språket! 🌺Det är ofta väldigt tacksamt och man har nytta och nöje av det själv också.

Där jag bor har vi ett språkcafé där alla som vill kan komma och träna språket under lättsamma former. Enormt uppskattat, både av nyanlända och de som bott här jämt…(Det drivs av ideella organisationer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
12/10/16, 10:32 AM
#7

#5 katter löser många problem i vår värld. 😉 så tror det är en fantastisk idé.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
12/10/16, 10:36 AM
#8

Utflykter är bra och till katthem är utmärkt. 🙂🐱 Kanske hon vill bli volontär så småningom?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/10/16, 12:15 PM
#9

Du har redan fått bra tips men jag vill tillägga att hon redan har goda chanser att lära sig genom att hon får umgås med dig. Det är inte alla förunnat att kunna träffa någon svensktalande och "tvingas" använda svenskan. Alldeles för många är för isolerade och träffar inte andra än sina landsmän. Vilket förvårar språkinlärningen. 

Egentligen spelar det ingen roll vad ni gör, bara ni umgås och pratar. Det rä det absolut bästa sättet att lära sig. Så fint av dig Vendelay att vilja stödja henne. 🌺

Carmarino
12/10/16, 4:06 PM
#10

#1 Apropå att lära sig språket genom att sjunga. Här får SFI-eleverna lära sig luciasånger och ha ett eget luciatåg. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
12/10/16, 8:12 PM
#11

#6 Vi har också språkcafé här, ska kolla upp om hon har något liknande i närheten där hon bor (vi bor ganska långt ifrån varandra.)

#8 Ja, hon vill jättegärna bli volontär på katthem men problemet är att det är så galet långt till alla katthem (jag har ju exempelvis 1,5 h enkel resväg till det jag volontärarbetar på 😮) och hon har inte tid eller ork till det tyvärr. Hon har dessutom fyra katter själv 🙂

Tack för alla era tips och uppmuntrande ord! Jag jobbar massor i jul så vi ska inte börja förrän nästa år men jag börjar bli riktigt taggad 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/13/16, 2:18 PM
#12

Har ni något tips på hur en lär sig att använda en / ett? Jag kan det ju bara, men jag vet inte hur jag vet vad som är vad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
12/13/16, 2:22 PM
#13

Det är nog bara träning, är jag rädd…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vendelay
12/13/16, 2:26 PM
#14

Finns det ingen regel alls?

Jag vet att om det är "en stol" blir det "stol-en" eller "ett bord" blir "bord-et" men det funkar ju bara om en redan vet vilket som är rätt 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
12/13/16, 2:40 PM
#15

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
12/13/16, 4:00 PM
#16

#14 Nej. Det finns inga regler utan det är bara att lära sig och göra fel hur många gånger som helst. Det här med att säga i bestämd form funkar relativt bra efter ett tag (som du skriver när någon redan vet vad som är rätt) men inte i början.

vendelay
12/13/16, 4:37 PM
#17

#15 Tack!

Krångligt med svenska alltså 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vixxen
12/14/16, 12:11 AM
#18

På nätet finns: Lexin och Digitala spåret

DesK
12/17/16, 11:15 AM
#19

Många bra och trevliga tips här 🙂 Så snart det är möjligt uppmuntra henne att lära någon annan svenska. Genom att lära ut, lär man sig själv och man får bra träning i sina egna kunskaper.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
12/17/16, 7:16 PM
#20

#19 Det är ett jättebra tips! Hennes man bor också i Sverige och pratar nog ännu sämre svenska tror jag (har inte träffat honom), så det ska jag absolut skriva upp på min (numera ganska långa) lista!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
2/10/17, 9:12 PM
#21

Hur går det för din vän? 

Hittade en, vad det verkar vara jättebra app som SVT utvecklat i samarbete med Språkkraft. Språkkraft är en organisation som har funnits sedan 2015 och dess syfte är just att underlätta för nyanlända och invandrare att snabbt och effektivt lära sig svenska (och att det dessutom är kostnadsfritt) för att kunna bli anställningsbara. 

Här står det lite om organisationen och här om hur appen fungerar

"Hur funkar appen då?

Jo, när man till exempel väljer Nyheter på lätt svenska öppnas en videospelare där orden i undertexterna är klickbara. Det är viktigt att man väljer den version av nyhetssändningen som är på svenska, alltså inte den engelska eller den arabiska versionen.

Översättningen av orden visas på det språk användaren har angivit som sitt förstaspråk. Man kan också spara sina ord i en ordlista för att återkomma till det senare."

Här kommer du direkt till appen som kan laddas ner!

http://sprakkraft.org/

vendelay
2/10/17, 9:21 PM
#22

#21 Jättebra att det fortsätter komma in tips, för det finns säkert fler som vill lära sig eller få tips på att lära ut!

Vi hann inte så långt, det hände en personlig grej i hennes familj och de flyttade tillbaka till deras hemland så det blev tyvärr inget med detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2/10/17, 9:30 PM
#23

Bra tips med appen! 👍Jag ska före det vidare till vårt Språkcafé!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: