Annons:
Etikettot
Läst 1078 ggr
Loris M
2016-12-14 21:18

Utan kor, grisar, getter... inga veganer!

Det här var bland det konstigaste jag läst på ett bra tag. Om man nu inte har några bra argument till varför vi ska äta kött, så kan man hellre vara tyst tycker jag. 

"Nu i juletid svämmar tidningarna över av insändare från vegangrupper som vill få oss att sluta äta korv, julskinka, revben och annat gott. Men utan kor, grisar, får, getter och höns skulle det varken finnas veganer eller djurrättsaktivister. Ja, inga andra människor heller. Det är dessa djur som är grunden till hela vår kultur." 🤔

"Det finns väldigt lite ute i naturen för oss människor att äta. Inte ens en fin sommardag kan man äta sig mätt. Försök gärna! Det mesta är gräs, träd, blad och buskar." 🤪

Källa

Annons:
[rumelle]
2016-12-14 21:19
#1

Med det resonemanget skulle det ju överhuvudtaget inte finnas några veganer alls eftersom alla skulle dö…?

landsbygdsbo
2016-12-14 21:50
#2

#1

Alla, veganer såväl som  vegetarianer och vi andra är beroende av agrikultur för att överleva.

Det finns inga vägar förbi detta faktum!

Sedan, är agrikulturen dvs odling av vegetabilier , i stora delar av världen beroende av djurhållning och produktion av animalieprodukter (kött, mjölk, ägg osv)

Vi här i Sverige har så gott ställt att vi har råd och möjlighet att om vi vill äta veganskt, vegetariskt eller som de flesta , en blandad kost med både vegetabilier och animalier.

Anständighet kräver dock att vi arbetar för en så bra djurhantering som möjligt om vi ska ha kött på bordet.

veggie4every1
2016-12-14 22:00
#3

#0 Hahaha, jaa, jag läste det här. Man kan bara skratta åt det faktiskt😃

Men som ordföranden här säger, ""glöm inte att det är djuren som har gett oss våra datorer" och de kommer nog att ta tillbaka dom om vi slutar att utnyttja och döda dom…🤔🤪

Kommenterar inte mer än så…😃

Ska nu ut och plocka kottar så jag har något på julbordet att äta…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-12-14 22:54
#4

I Metro idag var det ett svar på någon debattartikel angående att ha vegoskinka istället för grisskinka till jul och Sune (tror jag avsändaren kallade sig) skrev typ: "Om jag inte får ha julskinka på julbordet kan ni lika gärna ställa in julen" och jag känner bara … 😂

Jag som trodde julen handlade om typ kärlek och givmildhet, kanske religion och Jesus, men nej den handlar visst bara om vad Sune äter just den dagen 😟😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-12-15 07:41
#5

#4 Du tänker väl mest på den kristna högtiden. Men julfirandet i Sverige är äldre än så…och julfirandet gick verkligen ut på att frossa på färskt osaltat kött. eftersom man slaktade i slutet på november och hade därför tillgång till skinka, korv o grisfötter lagom till midvinterblotet. Det är ju därför vi i Skandinavien dukar upp ett så överdådigt julbord fortfarande. Skinkan, julkorven, dopp i grytan är väl de äldsta ingredienserna, de med längst tradition på det svenska julbordet.

Så vad Sune äter till jul, har verkligen med julen att göra…

På samma sätt som karpen, gåsen eller lammsteken har  för andra i Europa.

kamera0710
2016-12-15 12:05
#6

Det handlar väl framför allt om hur stora mängder kött vi äter. Att producera kött är ju mer resurskrävande än att producera vegetabilier. 

Jag är själv inget helgon på denna punkt, men jag har på jobbet börjat med minst en dag i veckan med vegetarisk lunch. Ibland blir det två eller tre dagar, de har många bra vegetariska alternativ.

Annons:
Loris M
2016-12-15 12:41
#7

#6 Samma här! Jag äter fortfarande kött även om det blir allt mer sällan. Vi äter/lagar mest fisk och kyckling. Och när jag är ute eller på jobbet beställer jag nästan alltid vegetariskt numera. 

Jag ska med andra ord inte moralisera i frågan när jag själv fortfarande äter kött, men jag regerade på hur konstigt skrivet det var. Som om det inte fanns några alternativ. Vilket är verkligen löjligt med tanke på hur stort och bra utbud det finns idag.

Magi-cat
2016-12-15 14:48
#8

Ska man skratta eller gråta? 🤪

Men helt kort så, (för den som är bekymrad över svältande köttvägrare), jo, man kan äta sig mätt utan att tugga i sig djur. (Faktiskt. )

Fast på sätt och vis har hon rätt någonstans. Utan djuren hade vi inte suttit här, klistrade vid våra datorer. Vi kan ju dock visa vår tacksamhet på något annat sätt än att plåga, slakta och äta upp dem.

Utan djur hade vi inte varit här alls, om man ska vara noga. Evolutionen, och det där…. Men därav följer inte att vi bör äta upp följeslagarna.

"Visst finns det mycket man kan invända emot när det gäller djurhållning i stor skala. Men det är ju så samhället har velat ha det. Maten skall vara så billig som möjligt, medan annat gärna får kosta"

Gör det då! Invänd!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-12-15 15:38
#9

Kontaktade Aktuellts redaktion för ett antal år sedan och efterlyste lite mer helhetssyn när det gäller djurskydd kontra matpriser. Detta eftersom vissa reportage enbart fokuserar på matpriserna och andra reportage enbart på hur djur hanteras. (Orsaken till att jag ringde var ett reportage om att en del pälsar från Kina kom från olika slags tamhundar, med undertonen att det är värre än om pälsarna kommer från vilda djurarter.) Kvinnan jag pratade med höll med om detta.

VildaVittra
2016-12-16 23:50
#10

"Om man nu inte har några bra argument till varför vi ska äta kött, så kan man hellre vara tyst tycker jag. "

Fast argumentet är bra och helt korrekt. Människan är en invasiv art och vår närvaro ställer stora krav på naturen. Skulle vi helt gå över till att odla all vår mat, kommer ekosystemen att kollapsa (man provade ju faktiskt på ett nästan djurfritt lantbruk i Storbritannien under andra världskriget och det gick inge vidare ekologiskt sett) . De mår ju inte bra redan nu, 70% av bina dog härom vintern just pga våra odlingar.

Djurhållande skapar liv, när kossan betar i hagen ser hon också till att blommorna blommar igen den säsongen = mer mat åt de pollinerande insekterna, hon gödslar marken i hagen och även åkern =ännu mer mat åt insekterna. Konstgödsel innehåller noll mat till insekterna och åkern blommar bara en gång max. 

En stor del av de växter vi äter måste pollineras för att sätta frukt, de som vi odlar genom delning av plantor (som potatis) klarar vi oss på ett tag, dvs fram tills dess att någon ny sjukdom poppar upp. Inom några år med få eller inga insekter kommer det inte finnas något att äta. 

Då dör även veganer. 

Jag blir beklämd av trådar som dessa, skolan har inte gjort sitt jobb med att få eleverna att förstå hur maten hamnar på vår tallrik, hur ekosystem fungerar eller hur viktiga insekterna är för jordens invånares fortlevnad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

landsbygdsbo
2016-12-17 06:58
#11

#8 Men det är ju det jag gör…

Man kan idag välja kött producerat utanför industriella system.

Vi har den möjligheten idag.

Men alltför många ser till vad det kostar

En urtagen förpackad fryst kyckling kostar idag 39 kr.

Mindre än en liter jordgubbar.

Väljer man istället en kyckling som levt lite bättre, inte fått antibiotika i maten så hamnar priset på  över 100 kr….

Att vi av miljöskäl , hälsoskäl och av rent etiska skäl inte bör frossa i billigt kött står nog klart för de flesta. Men att både flora och fauna så intensivt är beroende av människans djurhållning det är det färre som begriper.

Loris M
2016-12-17 09:44
#12

#10 Jag reagerar mest på hennes sätt att argumentera, som jag tycker är lite märkligt. Tycker inte du det? Att skriva att vi inte hittar något att äta i naturen och inte kan klara oss är inte riktigt det bästa sättet att övertyga någon som inte äter kött. Hon lyckas inte riktigt få fram sitt budskap.

VildaVittra
2016-12-17 09:57
#13

#12 Vi kan inte föda jordens befolkning på samlande, fiske och jakt längre, vi är för många. I vissa länder går det säkert, där de inte har någon vinter, men här är det kört. Och det är svårt att klara sig på det skogen här ger. Har du sett serien 10.000 BC? De stackars britterna svalt under de veckor de skulle leva som stenåldersmänniskor och då fick de ändå hjälp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-17 10:49
#14

Det är väl idag några få % som skulle klara av att överleva en vinter utan hjälp. Betydligt färre idag än för 35 år sedan då de flesta killar gjorde lumpen.

Jägar-samlarstadiet har vi lämnar och för att återgå till det så måste minst 95% av jordens befolkning försvinna över en natt.

kamera0710
2016-12-18 09:35
#15

#13 Ser du några gränser för hur mycket kött vi kan producera? För du kan väl inte förneka att kött är mer resurskrävande än vegetabilier?

VildaVittra
2016-12-18 10:52
#16

#15 Gräsbeteskött behöver få resurser alls. Sommartid rör inte mina höns fodret jag enligt lagen måste ge dom, de betar och äter insekter istället. Och om man tittar på vattenanvändningen, vad är viktigast? Förgifta marken och vilda djur samt använda lite vatten? Gynna djur och växtliv samt använda mer vatten? 

Vad vi behöver göra annorlunda är att inte ha djur som kor och får konstant i hagar, utan valla dom istället.  Lite som samerna håller sina renar. Och vi behöver börja använda våra egna matrester istället för att lämna dom till "komposterbart" (där har vi enorma metanutsläpp eftersom den komposteringen sker syrefattigt).  När du frågar om det finns en gräns för hur mycket kött vi kan producera, så ser jag att du inte förstått problematiken. Jag önskar att frågan du ställt var mer i stil med om det finns en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan använda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kamera0710
2016-12-18 11:06
#17

#16 Även om djur vallas kan jag inte se annat än att det finns gränser för hur mycket kött vi kan producera/konsumera. Och visst ser jag på samma sätt gränser för hur mycket fossila bränslen vi kan konsumera.

landsbygdsbo
2016-12-18 11:13
#18

#15

Om vi bortser från den industrielle produktionen av fläsk, fågel o nöt, vilket kräver bördig jordbruksmark för att fungera .

Så har ju animalieproduktionen den fördelen att man kan ta marker i anspråk som annars bara skulle kunna användas till skogsbruk.

Steniga, hårt kuperade, dåligt arronderade marker, där skördar mulen med lätthet gräs där maskinerna går bet.

Alltså om man ser till det hela både miljömässigt, resursmässigt och rent kulinariskt så skulle köttproduktionen åter kunna bli vad en gång var. en resurs av högvärdigt livsmedel som man kompletterade stapelmaten av rotfrukter, spannmål o grönsaker med.

landsbygdsbo
2016-12-18 11:18
#19

#17

Och var ska du valla djuren? På skogen? Jag har själv fällt träd som uppvisat de skador som nötkreatur orsakar när de betat i skogen. Till det kommer att en absolut majoritet av den produktiva svenska skogsmarken idag är så hårt driven att det inte finns bete till kreaturen där. Nej stora magra betesmarker, inhägnade är nog den bästa lösningen, inte en massa kritter i skogen

kamera0710
2016-12-18 11:46
#20

#18 "Alltså om man ser till det hela både miljömässigt, resursmässigt och rent kulinariskt så skulle köttproduktionen åter kunna bli vad en gång var. en resurs av högvärdigt livsmedel som man kompletterade stapelmaten av rotfrukter, spannmål o grönsaker med."

Säger inte emot dig, men fortfarande finns det inte obegränsat med ytor att ta i anspråk för detta. Det hindrar inte att vi kan göra mycket för att förbättra utifrån nuvarande läge.

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-18 11:58
#21

#20 eftersom landytan är begränsad så är naturligtvis allt vad nyttjande av denna yta begränsad.

För den stora massan här i väst finns inget annat alternativ än att köpa sina livsmedel. Och för dem kommer kött att blir betydligt dyrare.

Vi som har förmånen att bo på landet har större valmöjligheter.

100% eko dvs vilt

Nöt, gris o fågel från egna besättningar

Om industriproduktion av animalier försvinner så kommer vi att återgå till hushållsproduktion

Folk i stan kommer att återupptäcka kaninerna som proteinkälla och hur lätt det är att hålla dem även på små ytor.

kamera0710
2016-12-18 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Det brukar ju även framhållas att insekter är en underskattad proteinkälla. Grillade kackerlackor är tydligen en delikatess i vissa delar av världen, även om det inte vattnas i munnen på mig när jag ser dem…

landsbygdsbo
2016-12-18 12:04
#23

Säkert ett alternativ i tempererade klimat, men knappast hos oss där de inte blir så stora o många..

Gronstedt
2016-12-27 16:17
#24

#22: Absolut, och därtill smådjur, som kanin, råtta, marsvin och liknande, som kan utnyttja icke odlingsbar mark och nyttiggöra många växter för människan.

#23: Det finns gott om insekter här hos oss. Vanliga husflugor, till exempel. "Husflugans larver har i torkad form en proteinhalt på 50-60 % och bättre aminosyrasammansättning än sojamjöl. Även soldatflugan och silkesmasken har berörts men då de inte finns naturligt i Sverige är husflugan mer aktuell. Den kan födas upp på gödsel från enkelmagade djur eller organiskt avfall med gott resultat." Se http://stud.epsilon.slu.se/4626/1/kvist_d_120808.pdf. Där handlar det visserligen om fjäderfäfoder, men ingenting hindrar att människor äter dem. Och husflugor är enormt produktiva.

Sarafiaklara
2016-12-27 16:31
#25

#22 Här är en kul artikel om att insekter är framtidens mat: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2011/sep/16/insects-arachnids-future-food Sedan äter vi ju redan insekter i vår mat fast inte som ett medvetet val 😜

Upp till toppen
Annons: