Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1471 ggr
Loris M
2016-12-21 20:36

De tar bort specialkost

Piteå kommun tar bort all specialkost för barn som äter det av religiösa, kulturella eller etiska skäl. Det är bara ett läkarintyg som gäller framöver.

"Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, både i Sverige och i Norrbotten. Några kanske gör det av etiska skäl, andra av miljöskäl eller kanske bara för att de tycker att det är gott.

I Piteå har elever länge haft möjligheten att få vegansk mat serverad i skolan men från och med årsskiftet är det slut med det efter ett politiskt beslut. Därefter kommer endast specialkoster av medicinska skäl att tillåtas. Alltså inga specialkoster på grund av religiösa, etiska och kulturella skäl.

– Måltiderna ska spegla hela samhällets utbud och den mat som vi serverar till skolbarnen ska alla kunna äta av. Om man inte har ett medicinskt intyg, säger Marita Björkman, ordförande i fastighets/servicenämden i Piteå."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tar-bort-specialkosten-i-skolorna

Annons:
tlover
2016-12-21 20:39
#1

Det är väl olagligt? Dom måste väl servera speckost iallafall av religiösa skäl

l'm back

Loris M
2016-12-21 20:47
#2

#1 Inget som står i Skollagen vad jag vet, förutom att maten ska vara näringsrik. Det är upp till varje kommun att bestämma.

Honestyisdead
2016-12-21 20:51
#3

Så dumt. Då lär ju en del barn strunta i att äta.

tlover
2016-12-21 20:55
#4

#3 Eller till och med i värsta fall föräldrar som tar bort barnen från skolan

l'm back

TjockaBerta
2016-12-21 21:03
#5

Gud ske lov!

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2016-12-21 21:04
#6

#5 Varför?

l'm back

Annons:
Sarafiaklara
2016-12-21 21:07
#7

Jag har själv jobbat med skolmat och kan till viss del förstå beslutet. Specialkost blir helt klart en extra arbetsbörda och elever och deras föräldrar inser sällan den extra arbetsinsats som krävs och den begränsade ekonomi detta ska genomföras med. Vi hade ex. problem med att få elever med särskild specialkost att förstå att de var tvungna att säga till om de inte skulle äta en viss dag så att vi inte behövde göra deras mat i onödan. Bra skolmat med flera olika rätter, tydlig information om innehållet och en stor salladsbar borde kunna ersätta en del av specialkosten. Däremot tror jag beslutet kan leda till en massa extraarbete då elever konstant måste fråga om vad de kan äta istället för att bara gå och ta av ex. det vegetariska alternativet.

Aleya
2016-12-21 21:11
#8

När jag var liten så fanns det bara en slags mat om man inte var allergisk. Och folk överlevde. Det är väl bara försöka fixa intyg. Och jag kan förstå att skolorna inte har råd att servera hur många olika rätter som helst varje dag. Jag ser verkligen inte varför detta är ett problem om jag ska vara ärlig. Och kan man inte äta viss mat av religiösa skäl eller andra dylika skäl så får man väl lösa det då. Kanske låter hårt från mig. Men det borde finnas andra lösningar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-12-21 21:15
#9

#8 Det skulle exempelvis ge mig ledvärk de reglerna om jag hade gått i skolan nu med mina problem. 

Jag får ledvärk av gluten nämligen men läkare tror mig inte så jag skulle inte få intyg.

Dessutom tål jag varken nötter, mandel, råa morötter, råa päron, råa äpplen och rå stenfrukt utan att det ger utslag på läkarnas prover så det skulle jag inte heller få intyg för. Nötter är det till och med så illa med att jag svullnar upp i ansiktet av det (inte för att läkare tror det)

l'm back

Honestyisdead
2016-12-21 21:26
#10

#8 Det är nya tider nu. När vi gick i skolan var det färre invandrare och vegetarianer. Idag finns det många många fler.

Jag ser ett stort problem i att barn som inte kan äta kött inte längre kommer få det dom behöver på lunchen. Hur ska de orka resten av dagen? 

Hur ska det lösas menar du?

Loris M
2016-12-21 21:36
#11

#8 Det går inte att jämföra med hur det var förr. Jag tycker att beslutet är helt fel och att barnen kommer att gå hungrig hela dagarna. Inte alls bra. 

#7 Jag tror inte att det är så mycket mer besvär med att servera vegetarisk, veganskt och s.k. minus fläsk. Det lagas till många personer. Det som är besvärligt och tidskrävande är alla med sjukintyg, gluten-, ägg-, laktosallergiker m.fl. de som måste ha egna lådor o.s.v. Sådant tar ju mycket tid och sådant kommer du bli tvungna göra i fortsättningen också.

Aleya
2016-12-21 21:37
#12

#9 och #10 som jag skrev får man väl fixa intyg på andra vis. Det kan ju inte bara vara läkare som kan skriva intyg gällande kost, borde även kunna gå via exempelvis dietist om man har speciella behov.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-12-21 21:43
#13

#12 Det tror jag inte är så lätt om det inte finns medicinska skäl. Det handlar inte om behov (vid religiösa och etiska skäl) utan om övertygelse. Vem kan skriva ett sådant intyg?

Annons:
Honestyisdead
2016-12-21 21:43
#14

#12 Fast giltiga intyg var ju endast om det finns medicinska skäl. Religion och etiska skäl räknas inte dit.

Sarafiaklara
2016-12-21 21:46
#15

#11 Jag tror inte veganer ofta är någon stor grupp, där jag jobbade var de kanske sju elever av ca. 700. De hade ofta en egen låda. Det var också en grupp vi hade mycket problem med att de inte kom och åt av specialkosten. Det behöver inte heller vara så enkelt att en grupp är minus fläsk utan där kan det finnas vissa som vill ha halal slaktat kött medan andra bara undviker fläsk. Minus fläsk var inte heller en jättestor grupp, under hundra elever, och hade ofta egna matkärl som behövdes avskiljas och vaktas från andra elever. Sedan är självklart allergier och intolerans tidskrävande beroende på hur allvarliga de är och hur många som har dem. Vi hade många fler som var glutenintoleranta än som var veganer. Sedan löser man ju vissa allergier med att laga mat till alla som inte innehåller vissa allergener. Man reder utan gluten, många rätter innehåller inte laktos eller kan göras med laktosfria alternativ.

Honestyisdead
2016-12-21 21:54
#16

#15 På en del skolor finns det 1/5 som är muslimer. 

Vegetarianer är en ständigt växande grupp.

Sarafiaklara
2016-12-21 21:58
#17

#16 Men även om de är muslimer kan de ha olika syn på maten och vad som är ok att äta, som jag skrev. Tycker personligen att de flesta skolor alltid borde ha ett lakto-ovo-vegetariskt alternativ och en stor salladsbar, då kan de flesta plocka ihop något att äta.

Loris M
2016-12-21 22:03
#18

#17 Fast det är väl inget som brukar ställa till problem? Enligt min erfarenhet så äter muslimer minus fläsk och de som annars äter halal-slaktat har löst det genom att äta vegetariskt istället.

Barnens mående borde komma före hur besvärligt det är för kökspersonalen att servera och hantera maten, tycker jag.

Honestyisdead
2016-12-21 22:12
#19

#17 Därför behövs ju vegetariskt alternativ. Det kan även strikta muslimer äta.

Sarafiaklara
2016-12-21 22:24
#20

#18 Fast det är väl barnens mående som beslutet baseras på då de anser att religiös och etiskt vald specialkost tar så mkt av resurserna att de inte kan säkra allergikosten. Även om vi skiter i matpersonalens arbetssituation så leder ju mycket specialkost till att resurser tas ifrån de andra elevernas mat. #19 Jag har inte sagt något om att jag inte tycker att ett vegetariskt alternativ bör ingå. Som jag tolkar artikeln kan man ju hoppas på att ett vegetariskt alternativ kommer att finnas med på buffén, de säger ju att de ska se över vad som behöver ingå i buffén så att alla kan äta. I skolmaten serveras ju ofta kolhydraterna för sig vilket också öppnar upp för att eleverna kan kombinera ihop något som funkar.

Annons:
tlover
2016-12-22 01:43
#21

#12 hur ska man fixa intyg från annat håll om inte ens läkaren tror en? Sen så skulle ju inte de med etiska och religiösa anledningar få så frågan är om ens ett intyg från "annat håll" skulle räcka. Sen så går det att slå ihop grupper. Lakto-ovo-vegetarianer kan tex äta veganskt, de s

l'm back

tlover
2016-12-22 01:48
#22

Forts: de som äter fläskfritt kan äta halal. De som äter fläskfritt och halal kan vissa dagar äta veganskt el lakto-ovo-vegetarisk , de som äter äggfritt och /eller mjölkfritt kan äta veganskt, de som äter laktosfritt kan äta mjölkfritt etc Vilken variant beror på vilka specialkoster som finns på just den skolan

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 01:52
#23

#22 Att slå ihop grupper är väl troligtvis ett av målen med beslutet. Sen kräver det också kompetens, vet att kockarna på mitt jobb hade problem att få ihop vegansk mat som uppfyllde de krav på näring som vi ställde på maten. Tråkigt nog har inte alla den kompetensen.

Honestyisdead
2016-12-22 01:56
#24

#20 Eller så ser vi på det som det är. 

Barnen behöver mat. Dom ska ha mat. 

Det svåra är allergi. Inte religion eller etik. Och ärligt talat . "Specialkost" tas inte från de andra eleverna.  Om man gör rätt. Resurserna är till ALLA.

tlover
2016-12-22 08:53
#25

#23 Då får man vidareutbilda. Det är faktiskt inte svårt i dagens läga att få näringsriktig vegansk kost om inte man hör till de som av en eller annan anledning (tex glutenallergi) har svårt att ta upp näringsämnen

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 10:12
#26

#24 Det är väl vad jag skrev? Förstår inte riktigt vad du argumenterar om… #25 Håller med men tyvärr är det pengar och tid som styr. Som tur var verkar de i Piteå ha bra kunskap och vana av att laga vegansk mat vilket förhoppningsvis kommer att leda till att dessa rätter fortsätter att finnas på menyn. Kan också tillägga att jag tyvärr tror att det skulle bli mycket protester om vissa med allergier eller intoleranser "tvingades" att äta vegansk kost. Har det inte tidigare blivit protester emot att skolor skulle införa en vegetarisk dag i veckan? Om man däremot inte säger något och serverar potatisbullar är det ingen som klagar över att de får vegetarisk mat ;)

TjockaBerta
2016-12-22 12:37
#27

#6

Som andra skrivit ovan. Mycket krångel och extra arbete för personalen och som det sägs i artikeln, den mat vi serverar ska alla kunna äta av.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
tlover
2016-12-22 12:41
#28

#27 ok gör glutenfri hel-vegetariskt kost då, då kan de flesta äta det. De som inte kan ta upp nog med näring har nog enklare att få läkarintyg än andra.

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 13:40
#29

#29 Ett argument för att ha veganskt alternativ i skolmaten är ju att vissa barn annars inte äter skolmat eller väljer undermåliga alternativ. Samma reslutat tror jag det kan bli om man "tvingar" vissa barn att alltid äta vegetariskt; att de kommer att välja att inte äta alls och detta kanske då också är barn med allergier som gör att de kan ha svårt att ex. köpa lunch.

Sarafiaklara
2016-12-22 13:56
#30

http://24blekinge.se/2016/04/06/skolkock-i-karlskrona-bort-med-specialmaten/ http://www.svt.se/opinion/svensson-om-veganmat Intressanta artiklar om en kock som vill ta bort den större delen av specialkosten för att ersätta den med fler alternativ med fokus på vegansk mat med kött och fisk som tillbehör. Vilket visar på att borttagandet av specialkost inte behöver leda till att barn går hungriga. Vi kan ju hoppas att det är så de tänker i Piteå :)

tlover
2016-12-22 14:10
#31

#29 Så det är bara vegetarianer, religiösa etc som ska tvingas välja undermåtliga alternativ?

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 14:20
#32

#30 Jag har väl inte sagt någonstans att jag anser att dessa grupper ska få undermåliga alternativ? Snarare att de kanske går att ta bort mycket av specialkosten om eleverna har olika rätter att välja på och en stor salladsbar, som jag ex. skrev i mitt första inlägg….

tlover
2016-12-22 14:24
#33

#32 Fast med salladsbarer finns det alltid problem med kontaminering (man kan äta etisk el religiös kost och dessutom vara allergisk och/eller intollerant)

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 14:33
#34

#33Fast det blir ju inget problem, om du är allergisk får du ju ändå specialkost. Salladsbaren innehåller ju troligtvis extremt sällan sådant som inte går att äta av religiösa skäl, ex. kött. Den kan ju innehålla mejeriprodukter men om detta skulle visa sig vara ett problem kan man ju tydligt avskilja dessa.

Annons:
Pialinn
2016-12-22 20:15
#35

Varför inte göra som i andra länder? I Tyskland och USA tar barnen med mat hemifrån. Då är ju problemet löst. Då kan varje barn äte precis det som passar just dom, även om de är alergiska eller muslimer. Fast all personal blir ju arbetslös.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Sarafiaklara
2016-12-22 20:18
#36

#35 För att om man har skolmat vet man att alla barn har möjlighet till att åtminstone få i sig ett näringsrikt mål mat per dag (under vardagar) oberoende av föräldrarnas ekonomi eller förmåga att laga näringsrik mat. Vill inte tänka på vad vissa barn skulle få/inte få i matsäck. I Norge där barnen tar med egen mat verkar ju de flesta barnen få smörgåsar vilket åtminstone jag inte tycker är en ultimat lunch för ett barn.

VildaVittra
2016-12-22 20:50
#37

#36 I Norge äter alla smörgåsar till lunch.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarafiaklara
2016-12-22 21:03
#38

#37 Intressant. Kanske är en av orsakerna till att vi har skollunch då att vi svenskar tycker att lunchen är viktigare för orken och prestationen än i vissa andra länder…..

tlover
2016-12-22 21:34
#39

#34 fast inte om man vill äta veganskt också då får man välja att gå emot sina normer el riskera allergiska besvär

#35 I länder som man börjar med sånt märker man snart att det finns det barn som faktiskt svälter för att föräldrarna inte har råd med mat (och det blir allt fler fattiga i Sverige också)

l'm back

Sarafiaklara
2016-12-22 22:10
#40

#39 Varför skulle inte specialkosten till en allergisk vegan göras vegansk? Jag förstår inte helt ditt resonemang så förklara gärna :)

tlover
2016-12-22 22:14
#41

#40 För att dom ska ju inte göra annan specialkost än medicinsk, Det kan ju vara andra som har samma allergi (tex mjölk) som inte är vegan då kommer dom inte göra två olika specialkoster eller hur?

l'm back

Annons:
Sarafiaklara
2016-12-22 22:20
#42

#41 Specialkosten tas ju vid allergier ofta fram med samråden med eleven, föräldrar och ibland skolsyster. Självklart anpassas den i så hög grad som möjligt utifrån elevens preferenser, skulle annars vara meningslöst att göra mat som bara slängs.

Magi-cat
2016-12-26 19:34
#43

Kan vara knepigt det där att få rätt kost. Jag kände ett par föräldrar med ett autistiskt barn. De menade att barnets hälsa på alla sätt befrämjades av en kost utan mjölk eller gluten och ville att barnet skulle få det i skolan, vilket inte beviljades då det inte ansågs som medicinska skäl.

Som förälder till ett barn med särskilda behov är man förstås angelägen att gripa varje halmstrå och det var med förtvivlan de mottog beskedet att behovet inte skulle tillmötesgås.

De flyttade sedan. Då gick det bättre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-12-27 00:10
#44

#43: ja, det finns många fall där folk har experimenterat sig fram själva till vad som funkar bäst vid ADHD, autism, allergier, diffusa besvär och annat och där vården inte ens får godkänna resultatet, åtminstone inte som reglerna brukar tolkas. De måste ha vetenskaplig evidens, att en patient blir bättre räcker inte. Inte sällan har folk börjat experimentera efter att vården inte har kunnat hjälpa.

Och det går ju inte att säga generellt att det är föräldrarna som har fel. Inte ens när de tolkar sina resultat på något "vidskepligt" sätt är det säkert att de ser fel på själva resultatet, att barnet blir bättre.

Så läkarintyg, samråd med eventuell skolsyster osv. räcker inte alltid…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: