Annons:
Etiketterålderklass
Läst 969 ggr
Magi-cat
12/26/16, 7:41 PM

Filmjölk åt dementa

På ett äldreboende för dementa serveras filmjölk som middag, vilket har lett till protester från anhöriga och Demensförbundet.

"– Jag blir mörkrädd, särskilt när det hela presenteras som någon sorts försöksverksamhet. Kommunen har alltså valt ut en grupp äldre och mycket sköra människor med nedsatt förmåga att kommunicera för ett test, säger förbundets Olof Arvidsson till SVT Nyheter."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dememensforbundet-jag-blir-morkradd

Jag håller med. Måltiderna är viktiga som igenkänning, som stimulans, glädjeämne och förstås för näringsintag och att man sparar in på dem kan inte försvaras.

Jag hade en anhörig på äldreboende för dementa. Där serverades hemlagad mat varje dag, man bakade och det doftade underbart av hembakat redan när man kom i korridoren. Dukningen var alltid omsorgsfull, maten vällagad och julmiddagarna fantastiska.
Så det GÅR att göra det bra…

Att spara på de gamla som inte själva kan göra sin stämma hörd är ansvarslöst och genomruttet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
12/26/16, 8:34 PM
#1

Så fruktansvärt! Jag blir så ledsen när jag läser sådant. Så lågt och hänsynslöst att spara på de som inte ens kan protestera eller förstå vad de blir utsatta för.

Läste precis för en stund sedan om äldreboendet i Oslo där de boende har egen affär, pub, spa m.m. och deras julmiddag tillagades i år av Norges stjärnkockar. Så borde alla ha det. 

http://www.expressen.se/tv/omtalat/aldreboendet-dar-stjarnkockar-lagar-mat/

Magi-cat
12/26/16, 8:42 PM
#2

#1 Ja det vittnar om en helt annan inställning! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
12/27/16, 12:14 AM
#3

Håller med övriga. Rubriken var på det viset ovanligt välfunnen, man kan faktiskt påstå att filmjölken äter de dementa.

Svensk välfärd som inget har att lära av omvärlden, är det för farligt att åka till Norge ens och se efter hur de lyckas ta sig råd med saker?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
12/27/16, 1:56 AM
#4

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/27/16, 7:23 AM
#5

Ur länken i #4

"Många har reagerat starkt på nyheten och nu ryter Yngve Gustafson, professor i geriatrik, till: ”Det är så cyniskt. Det är hänsynslöst”, säger han till Aftonbladet."

Så bra att en professor ryter ifrån ordentligt. Det kanske hörs bättre?

Hårda fakta är också att de gamla tappar i vikt, något de oftast absolut inte behöver. 
75 000 gamla riskerar svälta ihjäl! I Sverige!!😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/27/16, 11:18 AM
#6

Äckligt är det också att läsa kommentarerna på FB, där det på sedvanligt märkligt, vrickat vis blir - (ja, ni kan säkert gissa) - flyktingarnas fel! 🤪

"Lite" oklart vilka flyktingar som sitter och beslutar om äldre dementas mat….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/2/17, 8:11 AM
#7

Filkommunen slår tillbaka och alltihop var en "anka".

Man är från kommunledningens sida kritisk till SVT:s och Aftonbladets inslag.

Efter SVT:s inslag har kommunen måst arbeta med krishantering eftersom de, särskilt socialnämndens ordförande, mottagit en hel del kränkande omdömen och kommentarer. 

De gamla har, menar man, i själva verket ökat i vikt sedan filmenyn (som man hellre beskriver som en flexibel mathållning) infördes.

Grunden var att det var svårt att få de minnessjuka att äta och mycket mat fick slängas. Det var därför man införde den förenklade menyn vid middagen. 

"Om någon vill ha en omelett? 

– Då fixar vi det." säger avdelningschefen på socialförvaltningen.

http://www.skd.se/2016/12/31/fel-om-filskandal-aldre-okade-vikt/

Jag tycker att…:

Naturligtvis är det helt och hållet oacceptabelt med dylika kommentarer som personer i kommunledningen mottagit den senaste tiden. Dessutom gagnar ett sådant agerande verkligen inte en god sak. Kommunledningen består säkert av människor som vill göra rätt och ingen människa ska behöva utstå oförskämda tillmälen.

Det stämmer också att det kan vara svårt att få minnessjuka att äta ibland. Och visst måste matsvinnet minskas, absolut. Men äter de verkligen bättre av kall mat som fil och varför ska de betala lika mycket för sådan mat som om den vore omsorgsfullt tillagad? 
Alla minnessjuka äter heller inte dåligt, men alla fick samma mat, oavsett…

Naturligtvis finns det alltid andra aspekter än enbart de som först framkommer. Men lite bättre hade det känts om man från ledningens sida inte bara kränkt slagit ifrån sig utan sagt sig vilja titta på kosthållningen efter kritiken som faktiskt inte bara bestod av plumpa anonyma kommentarer utan även kom från t.ex. geriatrikprofessorn som har väl underbyggda argument.

Och kommentaren om omeletten…"Då fixar vi det"…är ju riskfritt att lova, för det är knappast någon risk att den gamla demenssjuka själv klagar på maten eller ber om något annat.

Slutklämmen i försvarsartikeln säger tyvärr en del om framtiden. Mer fil åt folket, mindre personal i köken - för att spara pengar….

"Parallellt med detta finns ett ärende som ska upp i kommunfullmäktige. Enklare kvällsmål kan införas på alla särskilda boenden. 

Mellan 2,5-3 miljoner kronor kan sparas årligen där huvuddelen handlar om kostnader för personal på centralköken som minskas."

Blir filen billigare för de gamla då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
1/2/17, 9:28 PM
#8

#7: "Blir filen billigare för de gamla då?"

Frågan kanske borde skickas ut till samtliga beslutande politiker men i en litet annan form: "Kommer filen att bli billigare för dig när du blir gammal då? Kommer du att föredra fil framför middag?"

Men då måste man väl tillägga "Eller om du har blivit så fet på dina politiska uppdrag eller annat att du har råd att välja din äldrevård, är du säker på att dina anhöriga inte hellre vill ha de pengarna själv när du har blivit minnessjuk och inte kan försvara dig längre? Eller om inte det så har du säkert någon anhörig, vän, granne som du känner för och som inte har det lika förspänt som du?"

… och så vidare. Nej, jag vet verkligen inte hur man ska sondmata folk i arbetsför ålder med litet normal inlevelse. (Finns det någon riskkapitalist därute som vill göra försöket?) När det som saknas till och med är inlevelse i sig själva som äldre, hos människor som ändå måste vara medelålders i många fall, då är det illa.

Hur kunde det funka (någorlunda) i några årtionden? God samhällsekonomi är inte hela förklaringen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
1/4/17, 8:48 AM
#9

På det här äldreboendet fick de gamla korv med bröd i stället för den utlovade fina nyårsmiddagen. Ja, de fick förresten välja potatismos om de ville, och så gurkmajo till…

http://www.newsner.com/aldre-serverades-korv-med-brod-pa-nyar-hade-utlovats-finmiddag-pa-boendet/om/nyheter

Det var olyckligt och personalbrist, säger man från ledningens håll och de gamla ska kompenseras.

Undrar lite…Visst kan oförutsedda saker inträffa, men hade det ens varit möjligt någon annanstans än på ett äldreboende? 
Som t.ex. "Riksdagsledamöterna serverades korv med bröd eller mos som finmiddag. Pga personalbrist var något annat inte möjligt. Gurkmajon var pricken över i, tycker alla nöjda deltagare."

Eller…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
1/4/17, 11:58 AM
#10

#9: Det är väl ett av de där sätten den där anti-inlevelseförmågan jag var inne på i #8 funkar på, antar jag. För oss medelålders (plusminus) , oss som har makten, är det bara vi som finns: barn åt ena hållet och äldre åt andra är andra djurarter, och andra djurarter behöver vi inte behandla väl, det vet vi ju. (Åtminstone inte när det inte gäller våra egna husdjur, och ingen människa är ju husdjur.) Därför kan saker "hända" i skolan och i äldrevården som vi annars bara tillåter i djurförsök… typ.

(Folk som inte kan försörja sig själva, av allt från funktionshinder över sjukdom till politiskt beslutad strukturell arbetslöshet som man hymlar med, kan numera också räknas dit i många avseenden, inte minst efter intensivt politiskt arbete åt det hållet.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
1/5/17, 9:15 AM
#11

Viktigt är förstås att alltid poängtera att personalen för det allra mesta gör sitt allra bästa av de omständigheter som finns. De ska inte få utstå kritik dessutom när de gör allt de kan och mer därtill, utan de ska ha en eloge!

I fallet med korven och brödet har en motkritik framkommit att media inte gav hela bilden. Så är det förstås ofta, att det finns fler aspekter och en större helhet. Men man får inte heller bli rädd för att kritisera det som faktiskt är fel.

Så här säger korv-med-bröd-på-nyårsmiddag-kommunen i sitt försvar:

"– Det var en nödlösning och vi hade inget annat val under de rådande omständigheterna. Men jag tycker att det är viktigt att hela bilden förmedlas av media på ett sakligt sätt och så har inte skett i det här fallet, säger han."

http://www.krokom.se/kommunochpolitik/nyhetsarkiv/nyhetsarkivkommunochpolitik2016/treratterstillnyarslunchkorvtillmiddag.10038.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/17, 8:27 AM
#12

Det finns exempel på god seniormat också. Här är en som är nominerad till ett pris.

Goda råvaror, mat från grunden, färgsprakande salladsbuffé, rätter som de äldre brukar tycka om men ibland något nytt är receptet för att både göra bra mat och klara den tajta budgeten. 250 portioner åt gången lagas i köket.

Billigt ska det tydligen fortfarande vara….Men kul att höra när det går bra! 👍

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/gor-hon-sveriges-godaste-seniormat-om4455137.aspx

Drar mig till minnes en gång när jag åt av maten på ett serviceboende i Finland. Fyra rätter, inklusive soppa, varmrätt, vegetariskt, maffigt salladsbord och efterrätt! Det måste ha varit subventionerat, men jag tror inte det kostade mer än något på 5 euro…Största "felet" var att det var alldeles för gott. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: